Disznószem és autósüldözés

Publikálás dátuma
2016.10.03. 07:45
FORRÁS: AMEGO FILM KFT.
Zsebpénzből kezdte forgatni nagyjátékfilmjét a huszonkét éves Slemmer Ádám. A filmbolond fiatalember az Ocean's-trilógiához hasonló, simlis bűnügyi filmet készített, amelyben Osvárt Andrea és Kálid Artúr színművészek is szerepet vállaltak. Az Olaszországban nagy hírnévnek örvendő Osvárt egyúttal producere is lett a Vakfolt című munkának, jelenleg az interneten keresnek támogatót a film mozikba történő bejutásához. Mint mondják, a Vakfolt mindenképpen széles vászonra kerül, csupán az a kérdés, milyen formában.

Új, alternatív filmkészítési és forgalmazási módszer hódít, amelynek segítségével a filmesek, kihasználva a világháló előnyeit, az interneten gyűjthetnek pénzt alkotásukra. Chilton Flóra operatőr, a Budapesti Metropolitan Egyetem filmoperatőr művész mesterszakának hallgatója márciusban diplomafilmjének finanszírozásához választotta az Indiegogo népszerű amerikai honlapot, Szürkület című filmjére 1020 eurót, vagyis mintegy 314 ezer forintot kalapozott össze.

Szomjas György Kossuth-díjas filmrendező nemrég jelentette be, hogy folytatja kultikus filmjét, a Roncsfilmet, amelyhez második részt, s "előfilmet" készít. Utóbbit közösségi finanszírozással akarja létrehozni. Szomjas is az említett internetes felületet választotta, ahol 46 100 amerikai dolláros (12,6 millió forint) remélt szponzorációt állított be. Pályázatát két hónapig lehet támogatni, azonban az elmúlt kilenc napban csak 255 dollárt (70 ezer forint) gyűjtött.

Ugyanezt a tengerentúli független filmesek körében az utóbbi években már elfogadottá vált lehetőséget lovagolná meg Slemmer Ádám filmrendező is, aki szinte egész életében a mozi bűvöletében élt. A huszonkét éves budapesti fiatalembert elmondása szerint úgy ötévesen szippantotta be a filmezés, családja és korai emlékei szerint ekkor ragadott először kamerát, mert végtelenül foglalkoztatta az, ahogyan a felvevő megörökíti környezetét.

Az elmúlt öt évben több tematikus rövidfilmfesztiválról is elismeréssel térhetett haza, most pedig leforgatta új nagyjátékfilmjét, amellyel már a mozikat is bevenné. Az akciózsánerből építkező Vakfoltot Slemmer maga rendezte és írta. Emellett operatőre és szereplője is volt a munkának, de a vágást is magára vállalta.

"A Vakfolttal gyakorlatilag azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy az általunk generált akadályokat leküzdjük, sikerüljön egy picit bekerülnünk a köztudatba, illetve egy élvezhető mozit készítsünk a hazai közönség számára. Az akció műfaj itthon nem túlságosan gyakori, anyagi korlátok miatt félnek belevágni egy ilyen film elkészítésébe. Mi bizonyítani szerettük volna azt is, hogy igenis lehet szórakoztató akciófilmet készíteni, akár itthon is, minimális pénzből" - mondta lapunknak. Hozzátette: akkor, amikor elkezdtek dolgozni a munkán, a stáb gyakorlatilag a saját zsebpénzét dobta össze, hogy a filmben szereplő kellékeket, helyszíneket biztosítani tudja.

Azt gondolná az ember, ha valaki önerőből, szinte minimális költségvetésből vállalkozik nagyjátékfilmet forgatni, könnyen kivitelezhető forgatókönyvből dolgozik. Ezzel szemben Slemmer Ádám kifejezetten csavaros történetet beszél el, az Ocean-filmekhez hasonló simlis akciómozi cselekménye kemény autósüldözések mellett sci-fi elemeket is tartalmaz. Történetesen a Vakfolt egyik mozgatórugója egy szembe ültethető mikrochip. Mondani sem kell, Slemmeréknek nem kis fejtörést okozott élethűen ábrázolni a szemmel kapcsolatos jeleneteket.

A fiatal filmes azt mondja, amikor megszületett az alapötlet, még fogalma sem volt, miként fognak majd hozzá egy olyan kaliberű jelenet leforgatásához, mint amilyen a mikrochip szembe történő elhelyezése. "Természetesen nézegettem videókat szemműtétekről, orvosi eszközökről. Idővel aztán beláttam, hogy ezekhez az eszközökhöz nem nagyon fogunk tudni hozzájutni, így alternatívákat kerestünk. Szerencsére sikerült szereznünk disznószemet, ez hasonlít méretében, kinézetében leginkább az emberi szemhez. Ezzel kellett felvennünk az operációs jelenetet. A filmben a szemészorvost alakító Varsányi Szabolcs barátom szavaival élve, ha egy szemészorvos megnézné ezt a részt, valószínűleg dobna egy hátast" - mondta utalva arra, hogy minimálisan elrugaszkodtak a valóságtól.

FORRÁS: AMEGO FILM KFT.

FORRÁS: AMEGO FILM KFT.

A Vakfolt alkotógárdája jórészt húszas éveik eleje-közepén járó fiatalokból áll. A két főszereplő, Rábaközi Gergő és Réti Nóra, a Kaposvári Egyetem színművészhallgatói csakúgy pályakezdőek, mint a legtöbb szereplő. Slemmer Ádám, amikor lapunk szembesítette azzal, hogy filmje talán éppen azon bukhat el, hogy húszasokkal mesél el egy magát komolyan vevő történetet, azt felelte, mások is jelezték, hogy negatívum, ha a fiatalok idősebb karaktereket formálnak meg.

"Elsőre valóban nehezen emészthető a gondolat, de alapvetően úgy gondolom, ha valaki végignézi a filmet, ettől a problémától el tud vonatkoztatni. Számunkra ez egyébként kihívás volt. A színészek mind fiatalabbak voltak, mint karaktereik, némelyikük 15-20 évet öregedhetne, hogy pontosan passzoljon a szerepéhez" - véli.

A másfélórás film már dobozban van, a Slemmerfilm Stúdió a nyáron fejezte be az utómunkálatokat. Jelenleg a marketingre koncentrálnak, a produkciót saját forgalmazásban, az Osvárt Andrea színésznő nevével fémjelzett Amego Film Kft. segítségével kívánják bemutatni. A számtalan külföldi országban elismert filmsztárt lapunk telefonon érte el, alig néhány perccel azt követően, hogy repülőgépe landolt Olaszországban.

"Két évvel ezelőtt az egyik újságban olvastam a HÉV-rablást imitáló filmjükről, amely lenyűgözött. Nem is a minőség, mert érződött, hogy kezdetleges körülmények között készült, viszont a merész ötlet, s a kivitelezés nagyon tetszett. Egyből megkerestem Ádámot a Facebookon, s felajánlottam, szívesen segítek nekik, ha lesz következő projektjük" - emlékezett vissza a harminchét éves színésznő. Osvárt beszélt arról is, hogy mi fogta meg a filmesekben. "Ők az új generáció, tele lendülettel, tenni akarással. Megéri biztatni az olyan fiatalokat, akik valami új színt visznek a sok megfeszült, önismétlő alkotó uralta szakmába" - vallja.

A megismerkedéskor Slemmerék már dolgoztak a Vakfolton, s amikor elkészült az akciófilm, elvitték megmutatni Osvártnak az általa alapított produkciós cég irodájába. "Andinak nagyon tetszett az, amit látott. Mondta, hogy nagyon megfogta a lelkesedésünk, az akaraterőnk, és szívesen beszállna producerként a Vakfoltba. Akkoriban indította a cégét, így szinte minden adott volt. Andi hatalmas lehetőséget adott nekünk azzal, hogy az akkori amatőr hibáinkat kijavíthattuk, profibb felszereléssel, profibb stábbal dolgozhattunk. Szakmailag nagyon sokat tanultam munkatársától, Kiss Leventétől is " - mesélte Slemmer a Népszavának. Elárulta azt is, hogy Osvárt Andrea elvállalt egy cameoszerepet is a filmben, egy híradóst alakít. Egyúttal a színésznő segítségével sikerült felvenniük a kapcsolatot Kálid Artúr színművésszel, aki szintén rábólintott egy kis szerepre.

Az alkotók a film forgalmazásához jelenleg az interneten, az Indiegogo felületén gyűjtenek pénzt. Remélik, hogy egy hónap alatt 25 ezer dollárral (6,8 millió forint) támogatják őket az adakozókedvűek - mindenesetre már 1111 dollár, vagyis 305 ezer forint gyűlt össze bankszámlájukra. Osvárt Andrea azt mondta a Népszavának, realisztikusan kevés esély van arra, hogy az általa kicsit kakukktojásnak nevezett produkció széleskörű moziforgalmazásba kerüljön, de biztos benne, hogy több mozi vetíteni fogja. Egyúttal megemlítette azt is, hogy éppen a közeljövőben fog részt venni egy hétnapos kurzuson Szardínia szigetén, ahol a forgalmazási lehetőségekről tanul.

"Nem zárom ki az itthon még szokatlannak ható megoldásokat sem. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan volt az első magyar film, ami mobilmozit hozott létre, amellyel házhoz szállították a filmet a nézőkhöz, de létezik még tucatnyi újszerű lehetőség, amellyel szívesen élnénk" - közölte a színésznő.

Osvárt Andrea svéd nőként szerelmes lesz

Publikálás dátuma
2016.10.02. 18:32
Fotó: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
A legszebb magyar moziszínésznő, Osvárt Andrea fotómodell volt, onnan lépett át 15 éve a mozi világába. Olasz, angol, chilei, német, amerikai filmekben játszott, itthoni első főszerepével közönségsiker lett a Megdönteni Hajnal Tímeát című vígjáték. Most ismét főszerepben lép a néző elé, a három történetet mesélő görög Határtalan szerelem című romantikus drámában, ahol a rendező-forgatókönyvíró-színész feladatkörben debütáló Christopher Papakaliatisz partnere.

– Történetükben ismét a szőke, hűvösen távolságtartó típusként jelenik meg. Bemutatná a karakterét?

– Elise svéd üzletasszony, a nagy dél-európai válság idején érkezik a gazdasági és társadalmi nehézségekkel küszködő Görögországba, hogy egy nagy multicégnél levezényelje a szigorú leépítéseket. A klisé szerint ez a szőke, északi típusú nő első pillantásra számító karrierista, hidegen racionális. Ez eleinte helytálló is, mindaddig, míg meg nem jelenik az életében Jorgosz, akibe beleszeret.

– A jó svádájú, férfias, fiatal vezetőt a rendező alakítja, ez kellemes meglepetés.

– A lényeges mozzanat az, hogy az ő filmbeli karaktere éppen mély magánéleti és szakmai válságot él át. Találkozásukat Elise csak egyéjszakás kalandnak könyveli el, azonban Jorgosz újra felébreszti benne az érző embert, a nőt, a gyengédséget. Emiatt óriási konfliktusba kerül önmagával, majd a svéd főnökeivel is.

– Nem zavarta, hogy ismét a hideg szőke típust kellett hoznia?

– A külsőm sugallja ezt a klisét, de éppen azért szerettem nagyon ezt a szerepet, mert a történet megcáfolja a rám aggatott előítéletet. A kapcsolatban előbukkan a mélyből Elise másik énje, az érző, szerelmes nő. Élveztem, hogy az egy személyiségben rejlő két végletes érzelmi beállítottságot kellett megmutatni.

– Habár a cím a szerelemre utal, a három szerelmi szálban erősen jelen vannak a görög válsághelyzet egyre durvulóbb jegyei, a menekültekkel, a gazdasággal kapcsolatban. A harmadik sztoriban, amelyben az Oscar-díjas J. K. Simmons játszik, a fasiszta jelző is elhangzik.

– Értem az alkotói szándékot, az író-rendező szerette volna a film eszközeivel megmutatni a külföldi nézőknek, hogy milyen a helyzet Görögországban. A három szerelmi történet végül egy tragikus pontban találkozik, árnyalttá vagy legalábbis érthetőbbé válik egy-egy szereplő viselkedése. Azt tartom, mindenki magáért felel, de jó lenne, ha a filmen elgondolkodnának az emberek, bogozva a történetekben mutatott okokat és következményeket.

– Hogy lett egy görög film főszereplője?

– Egy németországi adatbázisban kutatott a casting direktor megfelelő színésznő után, ott találta az anyagomat, meghívtak válogatásra Athénba. Két napon át tartott, kimerítő volt és sok izgalommal járt. Szerencsém volt, mert már ekkor létrejött a rendező-főszereplő és köztem egyfajta kémia, ami elengedhetetlen a sok intim jelenetet is magában foglaló közös munkához. A forgatáson sokat jelentett, hogy maximálisan megbíztunk egymásban.

– Könnyen elfogadta, hogy Elise a végén összeomlik?

– Igen. Sokan vagyunk ezzel így. Felveszünk egy szerepet, mutatjuk kifelé, hogy minden rendben, s közben elnyomjuk magunkban a valódi érzelmeket. Ez a lány sokáig küzd magával, elnyomja az érzelmeit. Törvényszerű az összeomlása.

– Milyen szerepre vágyik legjobban?

– Mindig az erős, túlélő nőt osztották rám. Voltam már gyerekgyilkos anya, racionális karrierista, földrengést túlélő. Egy gyenge nőt szeretnék egyszer eljátszani. Olyat, aki legalább a vásznon megmutathatja, hogy gyenge.

Szerző
Témák
Osvárt Andrea

Haumann Péter hirtelen felmondott

Publikálás dátuma
2016.10.01. 16:32
Haumann Péter a Pinokkióban FOTÓ: Népszava
Rejtélyes körülmények között, szinte egyik pillanatról a másikra vált ki a Katona József Színház társulatából Haumann Péter - írja a Bors.

A színész 22 éve volt állandó tag, a legnagyobb sikerű főszerepeket bízták rá, az idei évadban azonban már egyetlen előadásban sem szerepel. Az első, ijesztő hírek arról szóltak, hogy nemcsak a társulattól vált meg, hanem a színészettel is fel akar hagyni, hogy minél több időt tölthessen unokáival, Rozival és Bellával. Lánya, Haumann Petra szerint erről szó sincs, édesapja játszani szeretne, hiszen a színpad az élete. Erre egyébként lesz lehetősége, februárban a Pesti Magyar Színház A fösvény című darabjában szerepel két színész gyerekével, Petrával és Mátéval.

– Apu valóban szabad gyök most, amelyik színházigazgatónak van esze, leköti. Régóta nem kapott az egyéniségéhez illő és a tehetségének megfelelő szerepeket. Nem fog visszavonulni, hiszen színpadra született – je­len­tette ki határozottan Petra.

A színész szerepeit a Katonában egyébként átvették. Máté Gábor igazgató korábban nehezen pótolhatóként jellemezte a távozó művészt. 

A cikket itt olvashatja!

Szerző