„Utolsó esély a javításra”

Publikálás dátuma
2016.07.21. 07:51
Gera Dániel (balra) küzdelme az azeri Gabala játékosával FOTÓ: MTI/KRIZSÁN CSABA
A Videoton labdarúgócsapata hazai pályán 2-0-ra legyőzte a Csukaricskit, így kedvező előjelekkel várhatja a ma esti, szerbiai visszavágót az Európa-ligában. A Debrecennek és az MTK-nak is idegenben kellene ledolgoznia egygólos hátrányát.

A Csukaricski jól tartotta magát a felcsúti mérkőzésen, sokáig úgy tűnt, a székesfehérvári gárda „csak” egygólos előnnyel utazhat majd Szerbiába. Loic Nego kiállítása ellenére Asmir Suljic a 92. percben meg tudta duplázni a magyar csapat előnyét. „Nagyon nehéz mérkőzésre számítok. Nyertünk 2-0-ra, ami nagyon jó jel a visszavágó előtt. De mindenképp gólt kell rúgnunk a visszavágón, az előző párharcból kiindulva. Ha gólt lövünk, akkor hamarabb eldőlhet a továbbjutás számunkra” – nyilatkozta Bódi Ádám a Videoton holnapjának.

- Mindenképpen jó játékot várok a csapattól, jobbat, mint a múltkori idegenbeli mérkőzésen. Úgy gondolom, hogy a hazai pályán nyújtott teljesítményünk után ez el is várható. Amikor 10 emberrel játszottunk, még akkor is sikerült gólt lőnünk. Agresszívan léptünk pályára, ugyanezt várom idegenben is. Nagyon fontos, hogy ne kövessük el azokat a hibákat az első 15 percben, mint korábban” – zárta gondolatait.

A székesfehérvári fejekben már hétvégén is a szerbiai visszavágó gondolata foroghatott, ugyanis hazai környezetben szenvedtek 2-1-es vereséget az NB I nyitó fordulójában az utolsó 10 percet emberhátrányban játszó Diósgyőr csapatától.

A DVSC viszont nehéz helyzetbe sodorta magát az odavágón, miután hazai környezetben szenvedett 2-1-es vereséget a fehérorosz Torpedo Zsodinótól. A csapat játékosa, Aleksandar Jovanovic bízik abban, hogy meg tudják fordítani a párharcot. „Megmutattuk, hogy igenis tudunk jó teljesítményt nyújtani. Ők háromszor jöttek el a kapunkig, ebből lőttek két gólt, nekünk legalább öt ziccerünk volt, de minden kimaradt” – olvasható a bosnyák játékos visszaemlékezése a DVSC hivatalos honlapján.

– Nagyon sajnálom, de csütörtökön lesz egy utolsó esélyünk a javításra. Fontos lesz, hogy mindenki a legjobbját nyújtsa. Meg kell mutatnunk, hogy mi vagyunk a jobb csapat, csak így juthatunk tovább. Minden labdáért harcolnunk kell, lényeges, hogy a támadásoknál és a védekezésnél is együtt mozogjunk. Bízunk benne, hogy legközelebb már a szerencse is mellénk áll, és a győzelemmel együtt a gólok is jönnek, mert hatalmas önbizalmat adna mindannyiunk számára” – zárt.

El-selejtező, visszavágók
Zsodino – Debrecen (18.00, M4)
Gabala – MTK (19.00, Duna World)
Csukaricski – Videoton (20.30)

A Loki is lejátszotta hétvégén az első bajnoki mérkőzését, Kondás Elemér vezetőedző csak a támadó szekcióban rotált, s csapata végül Debrecenben 1-1-es döntetlent játszott a Paks csapatával.

Az MTK csakúgy, mint a Debrecen, Magyarországon kapott ki 2-1-re a Gabalától. A gyirmóti stadion nem hozott szerencsét a budapesti csapatnak, Kanta József elhibázott büntetőjét követően az azeriek találtak kétszer az MTK hálójába. Torghelle Sándor szépítő gólja azonban adhat némi reményt Teodoru Vaszilisz csapatának. Az MTK első bajnokiján 1-0-s vereséget szenvedett a Vasastól, akkor Bese Barnabás és Mato Grgic is pihenőt kapott az azerbajdzsáni visszavágó előtt.

Szerző

Egy klasszikus pálya megújulásai

Publikálás dátuma
2016.07.21. 07:50
Hamilton legutóbbi magyar győzelmének Herendi volt a jutalma FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON
Harmincadik évfordulójára készül a Hungaroring a hétvégi Forma-1-es Magyar Nagydíjon. Noha az autósport királykategóriájaként aposztrofált F1 31. futamát rendezik vasárnap, a ring átadásának kerek évfordulója 2016 márciusára tehető. Az évtizedek alatt klasszikussá lett versenyhelyszín megépítése óta több apróbb módosítás mellett három meghatározó átalakítást hajtottak végre, a legutóbbi ilyen áprilisban fejeződött be.

A magyar Forma-1-es állomáshely ötletének megszületése már-már legendás. Minden ott kezdődött el, hogy a sportág ügyeit igazgató nemzetközi szövetség (FIA) elnöke, Bernie Ecclestone a nyolcvanas évek elején szeretett volna egy versenyt a vasfüggönyön túl. A brit üzletember lehetséges helyszínként Kínában, Jugoszláviában és a Szovjetunióban gondolkodott, mígnem barátai, Rohonyi Tamás és Frank Tamás meghívták őt Magyarországra.

Onnantól felgyorsultak az események: az 1986-os debütálás előtt az építés kapcsán szóba jöhető területként felmerült Budapest két nevezetes pontja, a Népliget és a Városliget is, végül a nem egészen az első Magyar Nagydíj előtt egy évvel szignózott szerződésben a főváros agglomerációjába tartozó Mogyoródra esett a választás.

A szeptemberi megállapodást követően valódi versenyfutás kezdődött az idővel. Az 1985 októberében megkezdett munkálatok után a következő év márciusában már egy gyorsasági motorversennyel mutatkozott be az akkori viszonyok között 363 millió forintból felhúzott ring, melyen 1986.augusztus elsején többszázezer autósport-rajongó jelenlétében megrendezték az első Forma-1-es Magyar Nagydíjat.

Az eredetileg picit több mint négy kilométeres aszfaltcsík első átalakítása alig néhány évvel a bemutatkozó viadal után, már 1989-ben szükségessé vált. Az első futamokat megnyerő brazil legendák, Nelson Piquet és Ayrton Senna elsőre nem, a következő két évben pedig éppen csak tudták tartani a Forma-1-es autóversenyek kétórás időkorlátját, így a szervezők az eredeti építkezés során egy feltörő forrás miatt beiktatott hármas sikán elhagyása mellett döntöttek.

A nyomvonalat módosító „beavatkozás” hatására a XX. század utolsó évtizedében átlagosan tíz perccel hamarabb intették le a Magyar Nagydíjat, mint az első években, a győztes idő jellemzően 1:45 és 1:49 perc között alakult. Nem mellékesen a kettes és a négyes kanyar átvágásával létrejött új szakasz kiváló előzési lehetőséget biztosított, hiszen az egyenes a pálya második leghosszabb, padlógázzal teljesíthető szakasza lett.

Legközelebb a 2003-as nagydíjat megelőzően módosult az eredetileg megálmodott nyomvonal. A Hungaroringgel szemben gyakran megfogalmazott kritika szerint a pálya addig ismert változata előzésre alkalmatlan volt, ezért a célegyenes utáni első kanyar átalakítása, egyúttal a szakasz meghosszabbítása mellett döntöttek az üzemeltetők. Az akkori pilóták mellett Bernie Ecclestone is üdvözölte a döntést. "Már régóta javasoltam a módosításokat, hiszen az autók jelentős változását a pályáknak is követniük kell. Örülök annak, hogy a Hungaroringen elvégzik az átalakításokat, mert ezek nélkül Magyarország elveszíthette volna futamát" – közölte akkor Ecclestone.

A versenypálya ezt követően 400 méterrel hosszabb lett, a célegyenest ennek felével toldották meg. A Hungaroring történetének egyik legjelentősebb átépítése mintegy egymilliárd forintot kóstált, viszont a módosításoknak köszönhetően hazánk továbbra is vendégül láthatja az autósport királykategóriának mezőnyét.

Hamilton legutóbbi magyar győzelmének Herendi volt a jutalma FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON

Hamilton legutóbbi magyar győzelmének Herendi volt a jutalma FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON

Visszatérnek a Herendihez
Az autóversenyzők körében közkedvelt, egyedi tervezésű Herendi porcelánserlegeket kapnak 2016-ban is a Forma-1-es futam dobogósai és a győztes csapat képviselője. A kézzel festett, Magyarország motívumait magán viselő trófeakülönlegesség legutóbb 2013-ban járt a legjobbaknak, a szervezők Sebastian Vettel kifejezett kérése után döntöttek úgy, hogy visszatérnek a Herendihez.
„Közel tíz éve működik együtt a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. a Hungaroring Sport Zrt-vel. Hol hivatalos díjszállítók voltunk, máskor a jubileumi trófeákat készítettük – mondta el lapunknak Cserhalmi Rita, a Herendi PR-vezetője. - Minden győzelmi trófeánál, illetve a konstruktőri tálon is Magyarország egy ikonikus épülete látható. Ezek a festmények egyszeri alkalomra, kizárólag a Forma-1 magyarországi futamára készülnek – tudtuk meg.
- A trófeák és a konstruktőri tál formája minden évben ugyanaz, a megfestett épületek, tájak, minták viszont változnak. A legelső érintéstől kezdve a legutolsó ecsetvonásig hozzávetőleg öt hónap és legalább 30 ember munkája van egy ilyen trófeában”

Magát a versenypályát - és vele a futamok történéseit - nem alakító, mégis a hazánkba érkező csapatok, médiamunkások mellett a kilátogató szurkolók kényelmét és az FIA igényeit szolgáló törekvések sora valósult meg a kétezres évek elejétől napjainkig. A 16. futamunk előtt például közel tízezer új ülőhelyet alakítottak ki a pályát szegélyező lelátók megtoldásával a szervezők, de a 2001-es viadal során vehették birtokba az újságírók a Millenium Towert is, mely toronyépület egy 600 férőhelyes, modern sajtóközpontot, interjúszobákat és egyéb, az új évezred kívánalmainak megfelelő színvonalú helyiségeket rejt magában. Később az FIA ajánlásának megfelelően több kanyar mentén felszámolták a kavicságyakat, azok helyét az új idők szavának megfelelően már aszfaltozott bukóterek váltották fel.

Már a számadatok érzékeltetik, milyen horderejű a legutóbbi, ez év áprilisában befejeződött felújítás. Az eredeti, 1985/86-ban lefektetett aszfaltréteg megújításához 5500 tonna aszfaltot használtak fel mintegy 57 ezer négyzetméteren. „A munkálatokon százan dolgoztak, lekerült 7500 darab vízelvezető szegély, 2500 rázókődarab, a szegélykövet pedig 3962 méteren cserélték le” – részletezte az elvégzett munkát Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke.

Mivel az alépítmény jó állapotban volt, csupán a felső, 3-5 centiméteres kopóréteget kellett felmarni, így volt esély arra is, hogy a 2015 szeptemberében megkezdett munkálatoknak még abban a naptári évben a végére érnek. A vártnál zordabb időjárás azonban közbeszólt, a felújítást végül az áprilisi túraautó-világbajnoki futam előtt, tehát időben befejezték.

A sötét tónusú aszfaltréteg lefektetésének köszönhetően várhatóan gyorsul a mezőny, szakemberek szerint megdőlhet a pályarekord is. Ami ennél is fontosabb az újdonság kapcsán, hogy az új burkolat enyhíti a környékbeli lakosok utóbbi években állandósulni látszó panaszait, hiszen a modern alapanyag speciális, zajnyelő borítás formájában került fel a pályára.

Az állam 2017-től az eddiginél is jelentősebb összeget kíván áldozni a Hungaroring fejlesztésére. A dráguló jogdíj kifizetésén túl a következő 10 évre szerződéssel rendelkező pályán a lelátók és a kiszolgáló épületek (depók, versenyirányítási központ, sajtótermek) fejlesztését célozzák a legújabb tervek, melyekre jelen kalkulációk szerint 20-25 milliárd forint ráfordítással számolnak. A jelenlegi információk szerint a tervezett fejlesztések nem szabnák át a ring vonalvezetését.

Szerző

A Magyar Borok Útja: nem csak verseny

A Magyar Borok Útja Rallye versenyt immár több mint 20 éve szervező cég társadalmi szerepvállalása eddig is köztudott volt. Minden megmozdulásuk, rendezvényük alkalmával egy-egy nemes célra gyűjtöttek. 

Idén egész évben egyetlen célra koncentrálnak, ezért létrehozták a Magyar Borok Útja Társadalmi Felelősség Programot. Ehhez várják a teniszversenyeiken, borvacsoráikon, az I. Motoros és a XXI. autós Magyar Borok Útja Rallye-n barátaik, vendégeik felajánlásait.

„Úgy gondoljuk, fontos, hogy azokra is gondoljunk, azokkal is törődjünk, akiknek nemhogy borvacsorán való részvételre nincs lehetőségük, de valamilyen szerencsétlen okból még a fedelet is elveszítették a fejük fölül" - mondta Megay Róbert, a Kft. tulajdonosa.

,,Számunkra szinte elképzelhetetlen az, amit a társadalom ezen rétege komoly kihívásként él meg, és az alapvető emberi szükségletekért folyó küzdelemben harcol meg a napi élelemért, az alapvető higiéniáért, a meleg öltözetért, vagy éppen egy kényelmes fekhelyért. Ráadásul ez az a „lecsúszó” szegmens, akikkel valójában nagyon kevesen törődnek, így sokan minden reményüket elvesztve, céltalanul kénytelenek tengetni mindennapjaikat. Ezért döntöttünk ebben az évben a hajléktalanok támogatása mellett, így októberig bezárólag minden egyes rendezvényünkön számukra gyűjtünk.

Terveink szerint még a hideg idő beköszönte előtt megkezdjük téli felkészítésüket, és szakmai partnerünk, az Oxy-team Mentőszolgálat közreműködésével a főváros több pontján egészségügyi szűrést biztosítunk számukra, ahol az addig összegyűlt adományokból megvásárolt védőoltásokkal készítjük fel őket a ,,túlélésre”. A kezdeményezéshez már a Pesti Vigadó Étterme is csatlakozott, akik a programban résztvevő minden hajléktalan számára egy tál meleg ételt biztosítanak a szűrést követően.

A kezdeményezéshez bárki csatlakozhat a rendezvényeken kihelyezett gyűjtő edénybe helyezett pénzbeli hozzájárulásával."

Szerző