Adóbevallás - Még érvényesíthető a kedvezmény

Aki tavaly év közben nem nyilatkozott arról, hogy milyen kedvezményekkel csökken a személyi jövedelemadója, illetve az adóalapja, még pótolhatja elmaradását a május 20-ig beadandó szja-bevallásban, és igénybe veheti az év közben nem érvényesített adókedvezményt - közölte lapunkkal az adóhatóság.

A legtöbben az első házasok kedvezményét, a családi kedvezményt és a súlyos fogyatékosság kedvezményét érvényesítik a bevallásban. Az első házasok kedvezménye 2015. január 1-jétől igényelhető és annak a párnak jár, amelyik 2014. december 31-e után – legalább egyikük először – kötött házasságot. Mértéke – legfeljebb 24 hónapig – az adóalapra vetítve 31 250 forint, azaz házaspáronként havi ötezer forinttal több marad a családi kasszában.

A családi kedvezményt azok vehetik igénybe, akik családi pótlékra jogosultak. Ezt a kedvezményt a várandós kismama és a vele közös háztartásban élő házastársa, családi pótlékra saját jogán jogosult gyermek, illetve a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély is érvényesítheti. Az összegét az eltartottak számától függően a kedvezményezett eltartottak után kell kiszámolni. Ez a 2015-ben szerzett jövedelmek esetében egy, illetve két eltartott esetén 10 ezer forint, míg három és több eltartott esetén 33 ezer forint adómegtakarítást jelent havonta kedvezményezett eltartottanként. 

2015-re 5 250 forint személyi kedvezmény jár az adóból azoknak, akik rokkantsági járadékban illetve fogyatékossági támogatásban részesülnek és azoknak, akik olyan betegségben szenvednek, amely súlyos fogyatékosságnak számít. A kedvezmény érvényesítéséhez szükséges orvosi igazolást nem kell csatolni a bevalláshoz, csak meg kell őrizni az elévülésig. 

Szerző

Paks II. - Lázár meglepő levelet írt Jávornak

Publikálás dátuma
2016.03.22. 06:22
FOTÓ: Népszava
Nem kezdik meg a paksi bővítésre rendelkezésre álló orosz hitelkeret lehívását, amíg tart az uniós versenyjogi vizsgálat – ez derül ki abból a levélből, amit Lázár János kancelláriaminiszter küldött Jávor Benedeknek, a PM EP-képviselőjének, aki kérdezte, hogy több, a bővítéssel összefüggő közbeszerzést is „a körülmények megváltozása miatt" lefújtak a közelmúltban. 

Lázár János szerint az Európai Unió nem írta elő kötelezően a közbeszerzések leállítását, azt a magyar kormány saját maga látta szükségesnek.

A teljes igazság viszont az, hogy az Európai Bizottság a vizsgálatok adott szakaszában nyomatékosan javasolta valamennyi előkészület és ráfordítás leállítását a tiltott állami támogatás gyanúja, illetve a nemzetközi beruházási tender elmaradása miatt indított eljárások lezárásáig. Megítélésük szerint ebbe nem csupán az állami támogatással kapcsolatos eljárás, hanem a bővítés közbeszerzésének elmaradása miatti kötelezettségszegési eljárás is beletartozik.
A mostani halasztás gyökeres változást jelent a kormány hozzáállásában korábban még olyan nyilatkozatokat adtak az illetékesek, hogy az eredeti terveknek megfelelően az év közepén több százmilliárd forintot lehívnak a hitelből. Szakértők szerint az Orbán-kormányt bizonytalanság jellemzi a beruházás jövőjét illetően. Ugyanakkor idén az 110 milliárd forintot így is elköltenek az előkészületekre. 

Csak az épülő Leningrádi Atomerőmű-2 lesz a paksi projekt referenciamodellje - emlékeztetett tegnap Országgyűlés ülésszakán Szél Bernadett (LMP). Erről a reaktortípusról még nincsenek üzemeltetési tapasztalatok és az egyik ott dolgozó szakember egy nyílt levelet írt, amelyik szerint az építés során folyamatosan fordulnak elő konstrukciós, tervezési és kivitelezési hibák - hívta fel a figyelmet a képviselő. Az Orbán-kabinet komolyan gondolja, hogy elfogadnak referenciaként egy olyan reaktortípust, amelyik még az orosz műszaki előírásokat sem képes teljesíteni? - tette fel a kérdést.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azt felelte, a képviselő folyamatosan ellenkampányt folytat, miközben Magyarországon harminc éve működik orosz technológiával egy atomerőmű. A következő ugyanolyan jól fog teljesíteni, mint a mostani - szögezte le. Megkérdezte, mi a baja a képviselőnek a Paks 1-en dolgozó emberek munkájával, miért folytat kampányt hat-hétezer ember napi munkája ellen. A szerződés alapján az új erőműnek minden EU-s és hazai biztonsági előírásnak meg kell felelnie.

Az atomenergia a biztonságos energiaellátás alappillére Magyarországon, és ez hosszú távon így marad, jelentette ki Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter tegnap, miután látogatást tett a Paksi Atomerőműben - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A közlemény szerint a kormány kiemelt figyelmet fordít a létesítményre, amely a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre hatékonyabban működik. A tárcavezető rámutatott, hogy az atomerőmű a fenntartható rezsicsökkentés, az olcsó energia garanciája, és hatékony eszköze az energiafüggőség csökkentésének. Kitért arra is, hogy az erőmű folyamatosan erőfeszítéseket tesz a biztonság és hatékonyság javítására. Utóbbi példájaként említette a 15 hónapos üzemeltetési ciklus bevezetését. Kiemelte, hogy jó ütemben halad a 3-as és 4-es blokk üzemidő-hosszabbítása is. hatékonysággal legalább egyenértékű követelmény a létesítmény működésének biztonságossága, amelynek fenntartásában és növelésében a kormányzat továbbra is számít az itt dolgozók felelősségteljes és elkötelezett munkájára" - idézi a közlemény a minisztert.

Szerző

M4-es - Titkolózik a hatóság

Publikálás dátuma
2016.03.22. 06:21
A bíróságon folytatódhat a torzóban maradt M4 autópálya kivitelezői ellen indított hadjárat FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Büntetőeljárásokat is indított a Közbeszerzési Hatóság a leállított M4-es autópálya szakasz ügyében, de az nem szerepel a közleményükben, hogy pontosan milyen gyanú miatt is léptek fel. A hatóság eddig 38 közbeszerzési eljárás felülvizsgálatát indította el.

Két büntetőeljárást is kezdeményezett a Közbeszerzési Hatóság a tavaly leállított M4 autópálya - mint különösen nagy értékű beruházás - egyes szakaszainak kivitelezését érintő ügyében. Az eljárás várhatóan az év első felében zárul - közölte a hatóság. Arról azonban nem számoltak be, hogy pontosan milyen gyanú alapján kezdeményezték az eljárásokat.

A Népszava kérdésére a Közbeszerzési Hatóság megismételte a közleményében foglaltak, és a nyomozás érdekeire hivatkozva, ennél többet nem voltak hajlandóak közölni.

A hatóság most - mások ügyek mellett - az Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres autópálya szakaszt kivitelező a Swietelsky Magyarország Kft. - Colas Hungária Zrt., - Közgép Zrt. - A-Híd Zrt,. konzorcium, illetve a Strabag Kft. vállalkozói szerződéseit ellenőrizte, és megállapították, hogy szabálytalanságok találhatóak egyes megállapodásokban. A bűntetőeljárás megindításáról a megvádolt kivitelezők csak a sajtóból értesültek. Ez a vizsgálat is beleillik abba a sorba, amely még 2015-ben indult azt követően, hogy Orbán Viktor miniszterelnök, és addigi legközelebbi szövetségese Simicska Lajos, a Közgép Zrt. tulajdonosa nyíltan szakítottak, és máig tartó háborúskodásba kezdtek.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) éppen egy éve előbb felfüggesztette, majd leállította ezt a beruházást. A kormányzat indokai között szerepelt egyebek mellett, hogy Brüsszel kartell gyanújának adott hangot, mert konzorciumok kirívóan drágán vállalták az építkezést, és az Európai Bizottság (EB) nem támogatja a beruházást. Az uniós illetékesek ezt az állítást azonban cáfolták. Ráadásul Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért (PM) európai parlamenti (ep) képviselője több ízben is elmondta, hogy a magyar kormány 2014. végén rendeletben emelte meg a beruházás 110 milliárd költségvetését több mint 50 milliárd forinttal. Brüsszel pedig sosem támogatta az M4-es beruházást, mert indokolatlannak tartotta azt, vissza is vonta az erre irányuló magyar kérelmet. Lapunk információi szerint a NIF a mai napig nem számolt el a konzorciumokkal, ezért továbbra is a korábbi kivitelezők végzik az állagmegóvó munkákat a 29 kilométeres szakaszon.

A kormány úgy döntött, az M4-t csökkentett műszaki tartalommal, nem autópályaként építteti meg. Tasó László a nemzeti fejlesztési tárca államtitkára korábban a Népszavának ezzel kapcsolatban meg is erősítette, hogy az Abony-Fegyvernek közötti szakasz eddig megépült nyomvonalát is felhasználják.

A Parlamentben is szóba került az M4 építése, Bene Ildikó fideszes országgyűlési képviselő a tegnapi ülésén Budapest és Szolnok gyorsforgalmi összeköttetéséről érdeklődött, jelezve, hogy a környéken nagyon várják a beruházás megkezdését. Tasó László azt közölte: legkésőbb 2018-ra kiépül a gyorsforgalmi kapcsolat a főváros és Szolnok között. Az M0 és Cegléd között pedig várhatóan augusztusban, míg a Cegléd-Abony-Szolnok-szakaszon legkésőbb 2017 tavaszán kezdődnek majd meg a munkálatok.

A hatóság egyébként ezidáig összesen 38 közbeszerzési eljárás felülvizsgálatát indította el, s helyszíni szemlével egybekötve ellenőrzi az adott beruházás műszaki, jogi, közbeszerzés-szakmai körülményeit, akár a beépített anyagok, eszközök minőségének részletes vizsgálatát is magában foglalóan - olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

A közbeszerzési törvény megsértése miatt két esetben is jogorvoslati eljárás indul a Közbeszerzési Döntőbizottságnál: a Semmelweis Egyetem Korányi-projektje, valamint a Szeged-Algyő vízközmű-beruházás kivitelezése kapcsán további iratbekérések, szakértő kirendelések és helyszíni ellenőrzések várhatók.

Szerző