Magyar rendőrök indultak Macedóniába

Publikálás dátuma
2016.03.16. 09:36
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
 Magyar rendőrkontingens indult Macedóniába szerda reggel, a húszfős egység a macedón-görög határszakaszon teljesít majd szolgálatot.

Papp Károly országos rendőr-főkapitány a kontingens útba indításakor a Készenléti Rendőrség budapesti központjában elmondta: azzal, hogy néhány hete lezárták a macedón-görög határt, az illegális bevándorlással összefüggésben jelentősen megváltozott a helyzet, a macedón rendőrség támogatására nem csak Magyarország, de Csehország, Szlovákia, Ausztria és Németország is küldött egységeket.

Felidézte azt is: nem először küld rendőröket Magyarország Macedóniába, az előző egység február elején tért vissza egyhónapos kiküldetéséből, munkájukról elismerően nyilatkoztak a macedón rendőrök.

Az országos rendőr-főkapitány hangsúlyozta: a magyar rendőrök nem csak Macedónia közbiztonságára fognak figyelni, nem csak Macedóniát védik, de munkájuk során a Magyarországot és az Európai Uniót is.

A magyar rendőrök hőkamerás gépkocsikat, terepjárót és éjjellátó készülékeket visznek magukkal, az eszközöket egyeztették a macedón a rendőrökkel.

Bakondi György, a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója múlt pénteki sajtótájékoztatóján beszélt arról, hogy a nyugat-balkáni útvonal lezárása után már csak érvényes schengeni vízummal juthatnak el a migránsok Nyugat-Európába. Ez egyben azt is jelenti, hogy jelentős számú menekült rekedt a nyugat-balkáni útvonal államaiban - tette hozzá.

A főtanácsadó elmondta, hogy Görögországban 36 ezer illegális bevándorló tartózkodik és naponta 2-3 ezer érkezik a görög szigetekre Törökországból. Az idomeni görög-macedón áteresztési pontnál mintegy 15 ezer ember halmozódott fel. Macedóniában 1500, Szerbiában 2 ezer, Horvátországban pedig 500 migráns tartózkodik, akiknek egyelőre bizonytalan a sorsuk - mondta.

Szerző

Gulyás Gergely: a külföldön élő magyarok az ország nagykövetei

Ma már nem kell külföldön a magyar szabadság ügyéért harcolni, de a hazájuktól távol élő magyarok ma is Magyarország nagykövetei - mondta a magyar forradalom és szabadságharc 168. évfordulójának központi londoni ünnepségén Gulyás Gergely.

Az Országgyűlés alelnöke, aki a londoni magyar nagykövetség által szervezett kedd esti megemlékezés ünnepi szónoka volt, kijelentette: különösen fontos ez most, amikor sok ezernyi magyar él az Egyesült Királyságban. Az 1956 után Nagy-Britanniába települteket tisztelet, hála és köszönet illeti meg, amiért évtizedeken át a kossuthi küldetést valóra váltva képviselték rab hazájuk szabadságának ügyét - fogalmazott a politikus.

Gulyás Gergely szerint, akik az elmúlt évtizedben érkeztek tízezerszámra, már egy szabad, de a brit életszínvonalhoz mérve még szegény hazát hagytak hátra, hogy maguk és - sokszor otthon maradt - családjuk számára jobb jövőt teremtsenek. Természetes igényük a világlátás, a külföldi tapasztalatszerzés, és az, hogy próbára tegyék magukat külföldön is, ami érthető, sőt hasznos és elismerésre méltó szándék.

Az európai közösséghez tartozás mindenki számára jogokat biztosít és kötelezettségekkel jár. "Ahogy mi sem tudunk és nem is akarunk védekezni az olcsó munkaerőre is építő magyarországi brit tőkebefektetések ellen, úgy az Egyesült Királyság sem gördíthet akadályokat a magyarok itteni szabad munkavállalása elé, és egy percig sem tévesztheti össze egy másik ország munkát vállalni érkező uniós polgárát az európai közösség területén kívülről érkezőkkel" - mondta az Országgyűlés alelnöke. Hozzátette: az utóbbiaknak "legfeljebb okuk, nekünk viszont jogunk van itt élni, vállalkozni, dolgozni". Gulyás Gergely szerint Magyarország ezen alapelv mellett mindig egyértelműen ki fog állni.

Kijelentette ugyanakkor, hogy jóllehet a külföldi tanulmányi és munkatapasztalat érték, de Magyarország mindenkit hazavár. A cél nem lehet kisebb, mint az, hogy Magyarországon is olyan életviszonyok jöjjenek létre, mint amelyért sokan Nagy-Britanniába jönnek, ehhez pedig elengedhetetlen a magyar fiatalok itt megszerzett tudása is.

Kijelentette: a mai fiatalok nemzedékének felelőssége egy olyan Magyarország megteremtése, ahová érdemes visszajönni. Gulyás Gergely ezért arra kérte a már régebben Nagy-Britanniában élő idősebbeket: segítsék a magyar fiatalokat abban, hogy sikeresek legyenek, de biztassák is őket arra, hogy utána térjenek haza, és sikereiket osszák meg hazájukkal, tudásukat kamatoztassák otthon.

Szerző

A Lánchíd alatt is fonódik

Publikálás dátuma
2016.03.16. 06:15
Már nem kell szerelvényt váltani FOTÓ: MTI/MÁTHÉ ZOLTÁN
Azu Európai Unió ötmilliárd forintos támogatásával hétfőn teljessé vált a budai fonódó villamoshálózat: Dél-Budától Óbudáig jár hétfőtől a 19-es és a 41-es villamos, miután elkészültek a Lánchíd alatti aluljáró kibővítésével is.

Dél-Budától Óbudáig jár hétfőtől a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé vált a budai fonódó villamoshálózat. A kormány 2007 decemberében döntött a budai fonódó villamosközlekedés kialakításáról, az Európai Unió pedig ötmilliárd forintot ítélt meg a beruházásra. A részletes tervdokumentációt 2009 áprilisában adták be Brüsszelnek, azonban a megvalósítás elhúzódott, mert a II. kerületnek több kifogása is volt a beruházással kapcsolatban, ezért nem adta ki az építési engedélyt. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2011 februárjában közölte, hogy helyt adott a II. kerület egyes kifogásainak, és május 31-ére tolta ki a támogatási szerződés határidejét, eddig kellett a II. kerületnek mint területgazdának kiadnia hozzájárulását az építési engedélyhez.

Tarlós István főpolgármester 2011. április végén már arról beszélt, ha napokon belül nem születik döntés vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat projektjének ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást. Hosszas egyeztetés után májusban a II. kerületi önkormányzat, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elfogadta az NFÜ kompromisszumos javaslatát, amelynek a lényege, hogy kettéválasztják az eredeti projektet és két ütemben valósítják meg azt. Ennek értelmében a "Moszkva téri ág" megvalósítását rövid időn belül megkezdték, a program a 17-es villamos pályájának felújításával és a Moszkva tér részbeni felszíni rendezésével bővült. A II. kerület által korábban ellenzett "Bem rakparti ág" pedig a tervek pontosítása után valósult meg.

A BKK 2013 decemberében írta ki a budai fonódó villamosprojekt kivitelezésére a közbeszerzési eljárást, 2014 januárjában pedig a Széll Kálmán tér felújításának a közbeszerzését, ez utóbbit a Fővárosi Önkormányzattal közösen. A budai fonódó villamoshálózat kivitelezési munkálatai 2014. szeptember 29-én kezdődtek meg és tavaly december 23-án fejeződtek be. A Lánchídnál, a Clark Ádám téri aluljárónál azonban még folytak a munkálatok, itt ugyanis ki kellett szélesíteni az alagutat.

A fonódó villamoshálózat menetrendje 2016. január 16-án üzemkezdettől lépett életbe. Az új forgalmi rendben a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől - a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át - a Savoya Parkig közlekedik. A 18-as villamos megszűnt, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér-Krisztina körút-Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az 56A villamos vette át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat. A 19-es és a 41-es villamos a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart-Frankel Leó út-Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig jár, azonban a Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon közlekedett, az utasok a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva tudtak továbbutazni.

A 61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába került át. A fonódó villamoshálózat elkészültével megszűnt a 86-os autóbusz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz, továbbá a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos vette át. A 111-es busz útvonala hosszabb lett, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet átszállni. A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala lerövidült: a buszjáratok a külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek. A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását március 10-én fejezték be: az új szerkezetű alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották, hogy valamennyi villamostípus elférjen az alagútban. A budai fonódó villamos összesen 15,9 milliárd forintból valósult meg.

Szerző