Előfizetés

Letiltotta a NAV ellenőreit az Uber

Miután kiderült, hogy ellenőrök, a NAV munkatársainak számlaszámát egy órán belül letiltották az Uber hollandiai központjánál – állította Tállai András a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért felelős államtitkára a TV2 Mokka című műsorában.

Arról is beszélt, hogy eddig "tíz körüli" szúrópróbaszerű ellenőrzést végzett el a NAV próbavásárlásként az Uber-sofőröknél, de nagyobb erő bevetését tervezik. Hozzátette még, új fejlemény, hogy hétfő délután egy magyarországi cégen keresztül kapott egy emailt, amelyet a hollandiai Uber cégvezetője is aláírt – írja a hvg.hu. E szerint az Ubernél "teljes mértékben egyetértenek a kormánnyal" és kérik a regisztrált sofőröket, jelentkezzenek be a NAV-nál január 31-ig, és "arra is hajlandók, ha ezt nem teszik meg, nem tartják be a jogszabályokat, akkor kizárják a rendszerükből" őket, nem kapnak munkát.

Eközben Párizsban több száz taxis tiltakozik az Uber és a hasonló közösségi fuvarszolgáltatások ellen Párizs környékén. A taxisok lezárták a repülőterekre vezető utakat és megpróbálták lezárni a város körüli körgyűrűt is, de ezt a rendőrség megakadályozta. A tiltakozók égő gumiabroncsokból állítottak barikádokat. A tiltakozók miatt közúton megközelíthetetlenné vált a két a legnagyobb repülőtér, az Orly és a Charles De Gaulle is, így már most több járatot törölni kellett. A rendőrök könnygázt vetettek be a taxisok ellen.

A hatóságok elhúzódó tiltakozásra számítanak. Nemcsak a taxisok sztrájkolnak jelenleg Franciaországban. A légiforgalmi irányítók a munkaerőhiány miatt tiltakoznak, a tanárok tömeges elbocsátásoktól tartanak, a farmerek pedig Reims környékén húztak fel blokádot, mert elégedetlenek az élő állatok felvásárlási árával. Franciaországban már tavaly nyáron is voltak Uber-ellenes megmozdulások.

Terrortörvény - Patthelyzet a pártok között

Patthelyzet alakult ki a terrortörvény tervezetével kapcsolatban a pártok között. Az alaptörvényt úgy kell módosítani, hogy a magyar családok biztonságának szempontja a lehető legjobban érvényesüljön, ebben a kérdésben a Fidesz nem köt kompromisszumot - mondta Németh Szilárd, a kormánypárt alelnöke keddi budapesti sajtótájékoztatóján, holott korábban a Fidesz még nyitottnak látszott a további egyeztetésekre. Az országgyűlési képviselő most azt mondta, a baloldal és a Jobbik javaslata is szemben áll az emberek akaratával.

Az LMP szerint elveszett az esélye, hogy az ellenzéki pártok egységesen fellépve, valódi kontrollt gyakoroljanak a kormány által tervezett alaptörvény-módosítás felett. Schiffer András társelnök-frakcióvezető ezt azután közölte az MTI-vel kedden, hogy sem a Jobbik, sem az MSZP képviselői nem jelentek meg az LMP által még hétfőn kezdeményezett egyeztetésen. (A kezdeményezésre az MSZP úgy reagált, idő előttinek tartja.) Schiffer szerint nyilvánvaló volt, hogy csak egy közösen képviselt minimummal kényszeríthetőek a kormánypártok egy elfogadható javaslat benyújtására. Hozzátette: pártja továbbra is azon az állásponton van, hogy az egyre súlyosabb terrorfenyegetettség okozhat olyan kihívásokat, amelyek kezelésére a jelenlegi törvényi lehetőségek nem elegendőek, de ez nem adhat alapot a kormány akár ideiglenes, kontroll nélküli hatalmához.

A Jobbik szerint miközben kormánypárti politikusok konszenzuskeresésről beszélnek, addig a valóságban elzárkóznak az egyeztetéstől. Mirkóczki Ádám szóvivő kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján elmondta, a Jobbik akár egy új jogrend bevezetése mellett is érdekelt Magyarország biztonságának megőrzésében és növelésében, ugyanakkor azt nem támogatja, hogy a Fidesz a "terrorizmus álcája mögé bújtatva rendeleti kormányzást teremtsen". Szerinte a kormányoldal javaslata példátlan "túlhatalmat" adna a kabinetnek, és nem igaz a kormányfő azon állítása, hogy más demokratikus országokban is van hasonló különleges jogrend. A Jobbik szerint ugyanakkor a terrorizmus veszélyét a baloldallal nem kell megvitatniuk. A terrorveszély alapját ugyanis az a migráció jelenti, amelyet a baloldali pártok teljesen eltérően értékelnek.

Ha a Fidesznek fontos lenne a terrorveszély kezelése, akkor olyan embert állítottak volna ki sajtótájékoztatót tartani, aki legalább elolvasta az MSZP koncepcióját. A tények ismeretére persze nincs szüksége annak, aki csak felmondja a kormány hisztériakeltő és az ellenzéket démonizáló sablonszövegét - reagált Németh szavaira Harangozó Tamás, frakcióvezető-helyettes.

Már tavaly kitömte az állam a TV2-t

Szánthó Péter
Publikálás dátuma
2016.01.27. 06:05

Majd' 400 millió forint értékben szerződött a TV2-vel a Miniszterelnökség és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs feladatokra 2015-ben. Polyák Gábor szerint ebből világosan látható, hogy a Fidesz már régóta azzal számolt, hogy megszerzik a csatornát. A médiajogász szerint a Tóbiás József családját gyalázó 888.hu cikk csupán manipulálni akarta a közbeszédet, hogy ne legyen téma az alkotmánymódosítás.

A Fidesz mindenképp azzal számolt, hogy megszerzi a TV2-t, így ezzel gyakorlatilag mentőövet dobtak az anyagi gondokkal küszködő csatornának, ami elég volt a tavalyi túléléshez - vélekedett lapunknak Polyák Gábor, miután a napi.hu kiszúrta, hogy csaknem 400 millió forint értékben kötött kommunikációs szerződéseket a TV2 Média Csoport Kft.-vel a Miniszterelnökség és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint kérdéses, milyen jogcímen számolták el ezeket a megrendeléseket: a kormányzati tévés hirdetéseknek ugyanis szigorú jogi szabályozása van. Polyák szerint a kormány ezzel torzította a piacot is, hiszen a TV2-vel versengő RTL Klub nem kapott állami megrendelést. A szakember kiemelte, hogy ha az állam egy veszteséges vállalkozás finanszírozásába közpénzekkel száll be, az uniós jogszabályokba is ütközhet.

A közzétett szerződésekből kiderült, hogy Lázár János kancelláriaminiszter tárcája tavaly júniusban két kontraktust írt alá a csatornát üzemeltető céggel miniprogramok, stúdióbeszélgetések, miniportrék, kisfilmek előállítására és sugárzására 180 millióért. Az NGM tematikus kampányfilmek bemutatása céljából 194,8 millióért vásárolt műsoridőt egy EU-s program keretében.

Az Együtt közölte: közérdekű adatigénylésben fogják kikérni a tárcák által megrendelt műsorokat, és azok dokumentációit, mert a magyar polgároknak joguk van tudni, mire költik el a fideszesek az ő pénzüket. Hozzátették, arcpirító, hogy a kormánypárt már azelőtt elkezdte „kitömni” a TV2-t, hogy annak tulajdonosváltása befejeződött. Ezzel kapcsolatban Polyák is hasonló véleményen van: kifejtette, hogy már a reklámadóval is az lehetett a kormány célja, hogy a vállalkozókat "elriassza" a tévés piactól, a csatorna pedig "biztos jó kezekbe kerüljön".

A TV2 korábban is részesült állami kommunikációs pénzekből: a csatorna kaphatta meg annak a 140 millió forintnak a jelentős hányadát, amit a kormány a menekültellenes nemzeti konzultáció népszerűsítésére költött. Az Átlátszó által közzétett lista szerint a TV2-n 382 alkalommal jelent meg az adott hirdetés. A csatorna részt vett a „Magyarország erősödik” című kampányban is, amiből 64 milliós bevétele származott. Ehhez kapcsolódóan Polyák megjegyezte, hogy a TV2 már régebb óta jó viszonyt ápol a kormánnyal: "a Tényekben nagyon kevés a politika, és ha van is, az kevésbé kritikus".

A minisztériumok Széles Gábor Echo TV-jével is szerződtek. A Miniszterelnökség áprilisban 80 millió forintot fizetett műsorszámok készítésére és sugárzására. Az NGM pedig 4,8 milliót adott a Sikeresek, vállalkozók című műsor gyártására és a hónap vállalkozója díj díjazottjainak bemutatására. Felmerül a kérdés, miért érheti meg az államnak egy szinte mérhetetlen nézettségű csatornán reklámozni. Polyák szerint Széles és a kormány kapcsolata oda-vissza szívességeken alapul: "az Echo TV és a Magyar Hírlap eléri a Fidesz számára releváns közönséget, cserébe pedig a kabinet kompenzálja az orgánumok veszteségeit". A szakember aggályosnak tartja, hogy nem tudni, a csatorna mi alapján kap állami megbízásokat. Hozzátette, a kormány ezen gyakorlata is torzítja a kisebb hírtelevíziók piacát.

Embert szomszédjáról
A kormányzati kommunikációs költések javát tavaly az összesen 900 millió forintos keretösszegű menekültellenes kampányok adták. Ezeket a Csetényi Csabához köthető HG 360 Reklámügynökség Kft. (ma Network 360 Kft.) nyerte el. A Rogán Antal szomszédjaként emlegetett vállalkozó cége az Átlátszó összesítése szerint 3,1 milliárd forint értékben nyert el állami közbeszerzéseket 2015-ben. Érdemes megjegyezni, hogy a tavalyi 7 megnyert tender egyike sem volt nyílt eljárású. A közbeszerzéseket októbertől már a Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) írta ki. A migrációval kapcsolatos reklámok mellett 1,5 milliárdért népszerűsítették a kormányablakokat, 360 millió forintért a budapesti olimpiai pályázatot, valamint 275 millióért elnyerték az Emmi családbarát kampányát is. Csetényi cégének sikereiről a múlt héten az ATV-ben faggatták Rogánt: a miniszter kifejtette, hogy szomszédjának cége már a Fidesz kormányra kerülése előtt is kapott állami megbízásokat, és sikeres piaci szereplő volt. A HG360-at azonban 2011-ben alapították, így nehezen kaphatott volna megbízást a második Orbán-kormány előtti időkben. Csetényi ügynöksége alapítása óta 5,1 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el.



Figyelemelterelés a Tóbiás gyalázó cikk

A kormány nem szerződik közvetlenül médiumokkal hirdetésekre; a tájékoztató kampányok során a hirdetési feladatokat hirdetési ügynökségek végzik - válaszolta a Kormányzati Tájékoztatási Központ arra a kérdésünkre, hogy az állam mennyiért hirdet a Tóbiás József MSZP elnök családját gyalázó 888.hu weboldalon, illetve, hogy felmondják-e a szerződéseket, ahogy arra a szocialisták felszólították őket. Polyák Gábor szerint azonban ez csupán egy időzített gumicsont volt: "hiba lenne alábecsülni G. Fodorék képességeit. Pontosan tudják, hogy miként kell valamiről elterelni a közbeszédet. Esetünkben például az alkotmánymódosításról". Ugyanakkor a médiajogász szerint a 888 cikke "még a médiatörvény keretein belül is" az emberi méltóság megsértése. A Századvég stratégiai igazgatójának weblapját Rétvári Bence államtitkár is erősen bírálta az ATV-n: mint mondta, jó érzésű ember nem olvas szívesen ilyen cikket. Azzal kapcsolatban, hogy G. Fodor a konzervatív újságírással azonosította a cikket az államtitkár úgy fogalmazott: ez egy sértő cikk, amit senki nem gondol konzervativizmusnak, pláne nem értékkonzervativizmusnak. A Habony Árpádhoz köthető portáltól még Bayer Zsolt is elhatárolódott. A fideszes publicista szerint nem konzervatív újságírás, amit a 888 csinál. Németh Szilárd nem értette a felháborodást. A Fidesz alelnöke kifejtette: voltak olyan baloldali portálok, amelyek "a miniszterelnököt és családját kezdték ki ugyanilyen penetráns stílusban".

Állami sportközvetítő jöhet
A Gazdasági Versenyhivatal engedélyezte az Antenna Hungária Zrt.-nek (AH), hogy felvásárolja a közvetetten Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Liga TV Kft. mobil közvetítési üzletágát - írta az Origo. Az üzletág elsősorban mobil eszközökkel történő sport és kulturális eseményközvetítést végez magyarországi és külföldi televíziós társaságoknak, és bérbe is adja közvetítő eszközeit. Mindez azért érdekes, mert a közmédia a hetekben jelentette be, hogy eszközhiány miatt a legtöbb élő közvetítését kiszervezi az AH-nak.