Csaj lett Tajvan elnöke

A legerősebb ellenzéki párt, a Demokratikus Haladás Párt (DPP) jelöltje lett a tajvani elnökválasztás befutója, az 59 éves Csaj Ing-ven elsöprő győzelmet aratott a hongkongi sajtó által máris történelminek nevezett választáson.

Csaknem 6 millió szavazat megszámlálása után, Csaj 3 millió 200 ezer vokssal vezetett fő riválisa, a Kuomintang párti Eric Csuval szemben. A harmadik jelölt az Első a Nép Párttól, James Szung akkor megközelítően 930 ezer szavazatot gyűjtött. A 23 milliós Tajvanon több mint 18 millió választópolgár van. Csaj immár másodszor indult a posztért, de 2012-ben alul maradt riválisa, a Kuomintang párti Ma Jing-csiuval szemben.

A helyszíni jelentések szerint a DPP tábora örömünnepként, tombolva fogadta a hírt, míg a Kuomintangnál szomorú csendben, helyenként sírva vették tudomásul a végleges eredményt kifejező számok jelentését. Eric Csu elnézést kért a választóktól, amiért "csalódást okozott" és azt is elismerte, hogy először a sziget történelmében elvesztették parlamenti többségüket. A DPP jelöltjei a "zöld tábor" bázisának nagy részét jelentő déli területeken minden helyet elvittek, de északon is fölényt mutatnak. Megfigyelők szerint Csaj Ing-ven sikere elsősorban az eddig nyolc éven át kormányzó Kuomintang-kormány korábbi gyenge teljesítményének, nem túl eredményes gazdaságirányításának kritikája.

Emlékeztetnek arra is, hogy a tajvani nemzeti identitás szószólójaként, a szuverenitás követelőjeként ismert 29 esztendős pártnak a dinamizmusa, progresszivitása révén nagy a népszerűsége a fiatalok körében. A mostani választáson csaknem 1,3 millió volt az új szavazók száma.

Az, hogy a többség a Peking-barátként jellemzett Kuomintang helyett a hagyományosan függetlenség párti DPP jelöltjére illetve jelöltjeire adta le voksát, minden bizonnyal hatással lesz a Tajvan és a szigetet Kína elválaszthatatlan részének tekintő kínai szárazföld diplomáciai, kereskedelmi és civil kapcsolataira.

Megfigyelők arra számítanak, hogy Peking kivár, megvárja, mit mond Csaj január 20-i beiktatásán és az elmúlt években tapasztalt közeledés után milyen kétoldalú kapcsolatokat érintő lépéseket kíván tenni. Mindazonáltal úgy vélik, hogy mit ígérte, a jelenlegi status quo fenntartására fog törekedni és kerülni fogja a konfrontációt. Peking pedig ugyancsak óvatos politikával fog az új helyzetben, az új vezetéshez viszonyulni.

Kínában az online média ugyan közölt tudósításokat Tajpejből, hivatalosan nem kommentálták a történéseket. A kínai kormány tajvani ügyekért felelős irodájának egyik szóvivője szombati nyilatkozatában még a hivatalos eredmény ismerete előtt úgy fogalmazott, Peking nem kíván beavatkozni a tajvani választásokba, továbbra is a Tajvani-szoros két partja közötti kapcsolatokra kíván összpontosítani. Egyúttal leszögezte, az "1992-es konszenzust", amely lefektette az úgynevezett "egy Kína" elvet és a függetlenség elutasítását a kapcsolatok politikai alapjának tekintik.

Szerző

Tarlós nyert, "az utasok vesztettek"

A főváros és a kormány közötti vita igazi vesztesei az utasok lesznek - mondta Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke szombati budapesti sajtótájékoztatója után azzal kapcsolatban, hogy a kormány átvenné az agglomerációs járatok üzemeltetését Budapesttől.

A politikus telefonon azt mondta: "pillanatnyi tudásunk szerint Tarlós és Orbán háborújában a főpolgármester nyert, de az utasok vesztettek". Ugyanakkor a kormány beismerte - tette hozzá -, hogy eddig nem biztosított forrást az elővárosi járatok finanszírozására, és most sem pénzt adna erre, hanem átadná például a HÉV-ek üzemeltetését a MÁV-nak.

Az Együtt szerint ez a lépés átgondolatlan, rengeteg kérdést vet fel: mi történik azokkal a járatokkal, amelyek el sem hagyják Budapest határát, mint például a csepeli HÉV, milyen jegyet kell váltani, és ki biztosítja a pótlóbuszokat, ha szükség lenne rájuk?

Emlékeztetett: a pártja által nemrégiben bemutatott, Közlekedj okosan! című javaslatok között az szerepel, hogy a Budapest és az agglomeráció 81 településének, csaknem két és félmillió embernek a közösségi közlekedését integráltan, egy megrendelő szervezetnek kellene ellátnia.

Ez a szervezet versengő közlekedési szolgáltatókat igénybe véve az utasok igényeinek megfelelően szervezné újjá a térség közösségi közlekedését, magában foglalva a BKK, a MÁV-Start és a Volán-társaságok budapesti és elővárosi járatait - tette hozzá.

Szerző

Tarlós nyert, "az utasok vesztettek"

A főváros és a kormány közötti vita igazi vesztesei az utasok lesznek - mondta Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke szombati budapesti sajtótájékoztatója után azzal kapcsolatban, hogy a kormány átvenné az agglomerációs járatok üzemeltetését Budapesttől.

A politikus telefonon azt mondta: "pillanatnyi tudásunk szerint Tarlós és Orbán háborújában a főpolgármester nyert, de az utasok vesztettek". Ugyanakkor a kormány beismerte - tette hozzá -, hogy eddig nem biztosított forrást az elővárosi járatok finanszírozására, és most sem pénzt adna erre, hanem átadná például a HÉV-ek üzemeltetését a MÁV-nak.

Az Együtt szerint ez a lépés átgondolatlan, rengeteg kérdést vet fel: mi történik azokkal a járatokkal, amelyek el sem hagyják Budapest határát, mint például a csepeli HÉV, milyen jegyet kell váltani, és ki biztosítja a pótlóbuszokat, ha szükség lenne rájuk?

Emlékeztetett: a pártja által nemrégiben bemutatott, Közlekedj okosan! című javaslatok között az szerepel, hogy a Budapest és az agglomeráció 81 településének, csaknem két és félmillió embernek a közösségi közlekedését integráltan, egy megrendelő szervezetnek kellene ellátnia.

Ez a szervezet versengő közlekedési szolgáltatókat igénybe véve az utasok igényeinek megfelelően szervezné újjá a térség közösségi közlekedését, magában foglalva a BKK, a MÁV-Start és a Volán-társaságok budapesti és elővárosi járatait - tette hozzá.

Szerző