Előfizetés

Nő a HIV-fertőzöttek száma Magyarországon

Publikálás dátuma
2015.12.01. 17:46

December 1-je az AIDS világnapja. Az elmúlt egy év egyik legfontosabb tanulsága, hogy a politikai akarat hiányosságai és a vírussal kapcsolatos stigma jelentősen megnehezíthetik a megelőzést és korlátozzák a HIV-vel élők joggyakorlását – áll a Társaság a Szabadságjogokért közleményében.

2014-ben 271 új HIV/AIDS beteget diagnosztizáltak Magyarországon, ami 13 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. A régiós trendeknek megfelelően 2005 óta megkétszereződött a HIV diagnózisok száma Magyarországon. A Magyarországra is érvényes tudományos becslések alapján azt tudjuk, hogy sokan nincsenek tisztában a HIV-státuszukkal. A tesztelés javítása azért is kiemelt célja valamennyi HIV/AIDS témában aktív szervezetnek, mert ténykérdés, hogy ma már a HIV egy krónikus, de jól kezelhető betegség. Megfelelő tudással és eszközökkel felvértezve a HIV-vel élő ember teljes és hosszú életet élhet. Ezért is súlyos probléma a csak már AIDS stádiumban kiszűrtek magas száma. Bár az Európai Unióban csökkenő a trend, pár országban, köztük Magyarországon nő az AIDS stádiumban kiszűrtek száma: 2014-ben kétszer annyian haltak meg AIDS következtében, mint az előző évben.

A szűrés és a megelőzés nehézségei a már említett problémákkal, a politikai akarat hiányával és a még mindig erőteljes stigmával magyarázhatóak. A politikai akaratot jól jelzi, hogy a HIV/AIDS-szel foglalkozó munkacsoportot mindössze évente egyszer hívják össze, a 2011-ben lejárt stratégia helyébe pedig nem lépett új. Részben a TASZ sikere is az, hogy már Budapesten kívül is három helyen működnek speciálisan HIV-vel összefüggő kezelést nyújtó úgynevezett gondozó központok. Önmagában azonban ez csak fél siker, a következő feladat, hogy ezeket a központokat valóban használják az érintettek. A kihasználatlanságban pedig biztosan nagy szerepe van a megbélyegzéstől való félelemnek.

VW-botrány - Kiállnak a dízelmotorok mellett

Publikálás dátuma
2015.12.01. 17:32
FOTÓ: Getty Images
A dízelmotorok környezetvédelmi előnyeit méltatta a német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA éves beszámolóján Berlinben a szervezet elnöke.

A Volkswagen emissziós botránya nemcsak az érintett vállalattal szemben ingatta meg az ügyfelek bizalmát, hanem az egész ágazattal, valamint a dízeltechnológiával szemben is - jelentette ki Matthias Wissmann, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke, hangsúlyozva, hogy a szervezet mindent meg fog tenni az iparággal és a dízeltechnológiával szembeni kételyek eloszlatása érdekében. Rámutatott, hogy a Volkswagen a maga részéről a bizalmi válság transzparens és gyors rendezésére tett ígéretet.

A VDA elnöke külön kiemelte, hogy a dízeltechnológiát nem lehet idejétmúltnak tekinteni, hanem éppen ellenkezőleg, az egyik legfontosabb eleme lehet a kitűzött szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérésének. A dízelmotorok 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a benzinmotorok, szén-dioxid-kibocsátásuk pedig 10 százalékkal alacsonyabb - jegyezte meg.

Az viszont tény, hogy a NEFC (New European Driving Cycle) emissziós szint mérési szabvány felett eljárt az idő. A VDA ezért is szorgalmazza a valós járműhasználati körülményeket jobban tükröző WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) mérési eljárás bevezetését - mondta. A laboratóriumi mérések és a tényleges utcai kibocsátási értékek közötti eltérést azonban fizikai és technikai okokból soha nem lehet majd teljes mértékben kiküszöbölni - hangsúlyozta. 

Matthias Wissmann üdvözölte az Európai Bizottság döntését az RDE (Real Driving Emissions) teszteljárás bevezetéséről, amelynek keretében 2017-től laboratóriumi mérések mellett utcai körülmények között is ellenőriznék a járművek emissziós értékeit. Hangsúlyozta azonban, hogy fontos a keretfeltételek megfelelő meghatározása, mivel azok kissé ambiciózusak tűnnek.

A német autóipar piacvezető a dízeltechnológiában - mutatott rá. A nyugat-európai piacon eladott autókból minden második dízel, és minden második eladott dízelmotor német gyártótól származik. A dízelmotoroknál alkalmazott legmodernebb károsanyag-kibocsátás csökkentő technológia a legszigorúbb előírásoknak is megfelel. Környezetvédelmi és klímapolitikai szempontból tehát nagy hiba lenne tétlenül szemlélni a dízelmotorok hitelrontását. Klímavédelmi szempontból éppen az Euró-6-os dízelmotorok mihamarabbi elterjesztése az egyik legjobb megoldás - mutatott rá a VDA elnöke.

VW-botrány - Kiállnak a dízelmotorok mellett

Publikálás dátuma
2015.12.01. 17:32
FOTÓ: Getty Images
A dízelmotorok környezetvédelmi előnyeit méltatta a német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA éves beszámolóján Berlinben a szervezet elnöke.

A Volkswagen emissziós botránya nemcsak az érintett vállalattal szemben ingatta meg az ügyfelek bizalmát, hanem az egész ágazattal, valamint a dízeltechnológiával szemben is - jelentette ki Matthias Wissmann, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke, hangsúlyozva, hogy a szervezet mindent meg fog tenni az iparággal és a dízeltechnológiával szembeni kételyek eloszlatása érdekében. Rámutatott, hogy a Volkswagen a maga részéről a bizalmi válság transzparens és gyors rendezésére tett ígéretet.

A VDA elnöke külön kiemelte, hogy a dízeltechnológiát nem lehet idejétmúltnak tekinteni, hanem éppen ellenkezőleg, az egyik legfontosabb eleme lehet a kitűzött szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérésének. A dízelmotorok 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a benzinmotorok, szén-dioxid-kibocsátásuk pedig 10 százalékkal alacsonyabb - jegyezte meg.

Az viszont tény, hogy a NEFC (New European Driving Cycle) emissziós szint mérési szabvány felett eljárt az idő. A VDA ezért is szorgalmazza a valós járműhasználati körülményeket jobban tükröző WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) mérési eljárás bevezetését - mondta. A laboratóriumi mérések és a tényleges utcai kibocsátási értékek közötti eltérést azonban fizikai és technikai okokból soha nem lehet majd teljes mértékben kiküszöbölni - hangsúlyozta. 

Matthias Wissmann üdvözölte az Európai Bizottság döntését az RDE (Real Driving Emissions) teszteljárás bevezetéséről, amelynek keretében 2017-től laboratóriumi mérések mellett utcai körülmények között is ellenőriznék a járművek emissziós értékeit. Hangsúlyozta azonban, hogy fontos a keretfeltételek megfelelő meghatározása, mivel azok kissé ambiciózusak tűnnek.

A német autóipar piacvezető a dízeltechnológiában - mutatott rá. A nyugat-európai piacon eladott autókból minden második dízel, és minden második eladott dízelmotor német gyártótól származik. A dízelmotoroknál alkalmazott legmodernebb károsanyag-kibocsátás csökkentő technológia a legszigorúbb előírásoknak is megfelel. Környezetvédelmi és klímapolitikai szempontból tehát nagy hiba lenne tétlenül szemlélni a dízelmotorok hitelrontását. Klímavédelmi szempontból éppen az Euró-6-os dízelmotorok mihamarabbi elterjesztése az egyik legjobb megoldás - mutatott rá a VDA elnöke.