Tarlós optimista: fizetni fog a kormány

Publikálás dátuma
2015.10.30. 14:03
Fotó: BKK/Facebook
Biztosan lesz még ebben az évben megállapodás a kormánnyal a fővárosi közösségi közlekedés működésének finanszírozásáról - ezt mondta a főpolgármester budapesti sajtótájékoztatóján.

Kéthetente tartott tájékoztatóján a főpolgármester elmondta, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel csütörtökön megbeszélést folytatott a BKV működési finanszírozásának helyzetéről, és ennek kapcsán azt mondhatja: biztosan lesz megállapodás az idén. Ha nem lenne megállapodás, akkor jövőre "már csak pedagógiai okokból is" járatritkítás lépne életbe - jelentette ki Tarlós István, hozzátéve ugyanakkor: bizonyos, hogy ez nem következik be.

Tarlós nem tudja, mikor oldódik meg a BKV finanszírozása
Az MSZP fővárosi képviselője szerint a főpolgármesternek fogalma sincs, hogy mikor és hogyan oldódik meg a BKV finanszírozása. Horváth Csaba úgy fogalmazott: "Tarlós Istvánnak arról sincs fogalma", hogy a teljes összeg, 39 milliárd forint hiányzik. Ebből 24 milliárdot ír elő a költségvetési törvény, és ennek az összegnek már régen meg kellett volna érkeznie, a magyarországi menekültkérdés nem tarthatta volna vissza a kormányt az utalástól - értékelte. Horváth Csaba szerint a kérdés továbbra is fennáll, mikor és hogyan fogja megkapni a főváros a garanciát és a pénzt, amelyek biztosítják a BKV működését.

Mint magyarázta, a "pedagógiai ok" azt jelenti, hogy nem fogják mindenáron elkerülni a járatritkítást. "Arra senki ne számítson, hogy beleszakadunk abba, hogy nehogy járatritkítás legyen" - fogalmazott Tarlós István, kijelentve: annyi szolgáltatást rendelnének meg, amennyire pénz és fedezet lenne. Megjegyezte, hogy a központi költségvetésben meghatározott 24 milliárd forint állami támogatást még nem utalták át, ezért a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében a főváros 13,5 milliárd forintos kölcsönt ad a közösségi közlekedés zavartalan működése érdekében a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK).

Tarlós István szerint a 24 milliárd forint a napokban vagy egy-két héten belül egyébként megérkezhet. A főpolgármester nyugati nagyvárosok példákra hivatkozva arról beszélt, hogy azok tömegközlekedési finanszírozását nagyjából egyharmad-egyharmad arányban a közlekedési társaság, a városi önkormányzat és az állam oldja meg. Ezt figyelembe véve a magyar államnak évente körülbelül 49 milliárd forintot kellene erre a célra fordítania - mutatott rá, hozzátéve, hogy jelenleg összesen körülbelül 40 milliárd forintnyi, azaz 26,8 százalékos az állami részvétel a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásából.

A 3-as metró felújításával kapcsolatban Tarlós István közölte, újabb jelentést kapott a metró ellenőrzéséről, és ebben arról tájékoztatták, hogy a szerelvényeket a forgalomba állás előtt minden esetben ellenőrzik, biztonsági kockázatot jelentő hibával a szerelvények nem állhatnak forgalomba. A főpolgármester elmondta, a 3-as metró infrastruktúrája ugyan a tervezett élettartamát meghaladta, műszaki állapota leromlott, de a beavatkozások gyakoriságának növelésével sikerült csökkenteni a műszaki kockázatokat és a meghibásodások számát. A vasúti pálya állapota jelenleg megfelelő, az ellenőrzéseket folyamatosan végzik - hangsúlyozta.

Azzal kapcsolatban, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén elnapolták a BKV Zrt. október elején kötött, 70 új autóbusz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésének jóváhagyását, arról beszélt, hogy a BKV által üzemeltetett buszok átlagos életkora csaknem 18 év, 2018-ig fokozatosan az eddigieken kívül még 550 magas padlós, alacsony komfortfokozatú és továbbüzemeltetésre alkalmatlan jármű kivonása szükséges. Tarlós István kifejtette, a rendelkezésre tartási konstrukciót a BKV 2013-ban dolgozta ki annak érdekében, hogy az adósságállomány növekedése nélkül a járműállomány megújulása megkezdődhessen. A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron engedélyezte a konstrukció megkezdését azzal a kikötéssel, hogy az eljárás befejezése után 90 napon belül vétót emelhet.

Közölte, a helyzet azóta megváltozott - egyebek mellett a kormány azóta átvállalta a BKV adósságát -, és 1,5 milliárddal drágább lenne a rendelkezésre tartási konstrukció, mint az új buszok vásárlása. Tarlós István szerint ezt a készenlétben tartási konstrukciót ma már nem érdemes fenntartani. A fővárosi ingatlanátadások kapcsán azt mondta: szó nincs arról, hogy az állam a közösségi közlekedés működési finanszírozásáért kapná az ingatlanokat. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén döntött arról, hogy a fővárosi önkormányzat egy VIII. kerületi, Vas utcai, 887 négyzetméteres ingatlanját és egy VI. kerületi, Rippl-Rónai utcai, 4358 négyzetméteres ingatlan tulajdonjogát ingyenesen átadja az államnak.

Tarlós István elmondta, "azért szabad néhány ingatlant átadni, mert ezek az átadások indokoltnak tűnnek". Ingatlanvesztésről értelmetlen beszélni, mert köztulajdonból köztulajdonba kerülnek - tette hozzá. Közölte, a Dagály Strandfürdőt a 2017-es vizes világbajnokság megrendezhetősége érdekében adják át. A konkrét átadásról azért nem született még döntés, mert "még egyezkedés történik az ingatlan értékéről" és az üzemeltetés feltételeiről - tette hozzá. Közölte, nem támogatja és nagy valószínűséggel a Fővárosi Közgyűlés sem fogja támogatni a Párbeszéd Magyarországért pártnak az olimpiai pályázatról, a Városliget beépítéséről és a Római-parti mobilgátról szóló helyi népszavazási kezdeményezését.

Tarlós István szólt arról is, nagy örül annak, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter is szakmainak és nem személyesnek tartja a vitájukat. "Ha ezek szakmai viták, akkor ezeket nagyon könnyű megszüntetni. Át kell gondolni, hogy érdemes-e kéretlenül beavatkozni Budapest életébe" - fogalmazott, hozzátéve: Budapestnek van választott köztestülete, amit nem érdemes levegőnek nézni, és nem érdemes jelentős fővárosi ügyeket "a háta mögött reszelgetni".

Szerző
Témák
kormány BKV Tarlós
Frissítve: 2015.10.30. 15:39

Budapesten és Brüsszelben is demonstráltak a mézhamisítás ellen

Publikálás dátuma
2015.10.30. 13:44
Illusztráció/Getty Images
A jelentős méreteket öltött mézhamisítás elleni tiltakozásul demonstrációt tartott 400 magyar méhész a fővárosban pénteken. Brüsszelben ugyanezen okból  a Európai Bizottság székházánál tüntettek. 

Mészáros László, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke a demonstráción tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy ezzel is támogatják az európai, köztük a magyar méhészek pénteki brüsszeli tüntetését, illetve a mézhamisítás negatív hatásaira hívják fel a figyelmet. Az OMME elnöke hangsúlyozta: tiltakozó akciójukat addig folytatják, amíg eredményt nem érnek el a fogyasztók megfelelő tájékoztatásában, a hamisítás visszaszorításában.

Brüsszelben is demonstráltak a Kínából az EU-ba irányuló mézimport szabályozásának szigorítása érdekében. Az Európai Bizottság székházánál délelőtt hozzávetőleg 100-an gyűltek össze, köztük horvátországi, romániai és szlovákiai méhészek, akik transzparenseket a magasba emelve fejezték ki a méhész társadalom követelését: gátat kell szabni a hamisított kínai méz behozatalának.   Laboratóriumi vizsgálatok bizonyítják, hogy a Kínából az EU országaiba irányuló olcsó méz nagyobb hányada ipari hamisítvány, amely a fogyasztók megtévesztésével rontja a jó minőségű, az egészség megőrzésére valóban kedvező hatású természetes méz előállítóinak piaci pozícióit és veszélyezteti a méhészek megélhetését. Ezért fogalmaztak meg és adtak át az Európai Bizottság képviselőjének egy petíciót a tiltakozók - mondta  Takács Ferenc, a Kaposvár és Térsége Méhész Egyesület tagja, a tüntetés egyik magyar résztvevője.

A francia, német és görög méhészegyesületek képviselői egyetértő kézjegyével is ellátott petícióban egyebek mellett követelik a kínai import méz mintáinak azonnali, minden összetevőre kiterjedő EU-s laboratóriumi vizsgálatát. A jelenlegi gyakorlat szerint ugyanis - a szervező fogalmazása szerint - a kötelező laborvizsgálatok csupán a minták néhány paraméterére terjednek ki, a szélesebb körű elemzéseknél a hamis tételek már lelepleződnének.

A dokumentumba foglalt követelések között szerepel az import mézre vonatkozó jelölési szabályok pontosításának igénye. "Hetente 100 kamion kínai méz érkezik az EU-ba, mégsincs feltüntetve a boltokba kerülő üvegeken a konkrét származási hely. Korábban a hamis kínai méz évekig ki is volt tiltva az unióból, mert szigorúan tiltott antibiotikumot tartalmazott" - áll a dokumentumban.  A szervező hozzátette: a jelenlegi gyakorlat szerint az EU nem teszi kötelezővé az egyes tételeken a pontos eredet feltüntetését, ami megfosztja a vásárlót a valódi és a hamis közötti választás lehetőségétől.

Takács Ferenc emlékeztetett, hogy 2004-ben már volt a mostanihoz hasonló méhészdemonstráció Brüsszelben, de annak nem volt eredménye. A mostani tüntetés viszont sikeres lehet szerinte, mert a labortechnika korszerűsödése már lehetővé teszi a méz összetevőinek pontosabb meghatározását. Így a jogszabályi szigorítást a gyakorlatban is jobban lehet érvényesíteni.  A demonstráció szervezőjének tájékoztatása szerint évente 15-20 ezer tonna magyar mézet exportálnak, nagyobb részt az EU tagországaiba, s az eladásból hozzávetően 70 millió euró bevétel származik. A méhészet 15 ezer családnak jelent megélhetést. Az időjárásnak köszönhetően az idén több a méz, de az exportértékesítést is nehezíti, veszélyezteti a Kínából az EU piacaira érkező, bizonytalan eredetű méz - utalt rá a szakember.

A demonstráció végén a tüntetők méhkaptárokat gyújtottak fel az Európai bizottság épülete előtt. Ezzel az akcióval a szervező fogalmazása szerint arra akarták felhívni a figyelmet, hogy "ha nincs szükség a mézünkre, akkor a méhekre és a kaptárakra sincs szükség".

Szerző
Frissítve: 2015.10.30. 14:20

Rozsdás mellékvágányon

Nem akarok olyan régióban élni, ahol Fico jelenti a baloldal fő áramát, Orbán és Kaczynski a jobboldalét. Mert ott mindegy, hogy budapesti vagy varsói gyorsról beszélünk, valójában veszteglünk egy rozsdás mellékvágányon - elemzi holnapi jegyzetében a lengyel választások tanulságait Lendvai Ildikó.

A lengyel baloldalnak és a demokratikus jobboldalnak nem volt jó válasza az ordítóan nagy társadalmi és területi különbségekre, a rendpártot áhító általános bizonytalanságra. Nem tudtak mit kezdeni az érzelmi és közösségi kapaszkodók utáni vággyal, aminek ellenfeleik olcsó és silány táplálékot dobtak. Nem lesz könnyű a jobboldalnak sem, most ők szakadtak darabokra. Nagy baj, ha azt hiszik: végül is csak testvérvitában vannak. Ha a demokratikus konzervatívok nem vállalják fel a saját térfelükön a küzdelmet, mindig a radikálisabb, a veszélyesebb fog győzni. De a baloldalnak is látnia kell: szép, szép a pártszövetség, megkerülhetetlen is, de ha nincs mögötte szélesebb civil választói mozgalom, nem látszik rajtuk a saját múltjukkal is szakító morális kérlelhetetlenség, megette a fene. Mégoly rokonszenves baloldali jelszavaik is üresen puffognak, ha „csak” baloldaliak. Fico is baloldali. Csak nem elég modern, nem elég európai, nem szabadelvű. 

Szerző
Témák
Lendvai Ildikó