Házkutatást tartottak a Volkswagennél

Házkutatást tartottak csütörtökön a Volkswagen (VW) német autógyártó csoport wolfsburgi központjában és több más helyszínen a dízelbotrány miatt.

A braunschweigi ügyészség és az alsó-szászországi tartományi bűnügyi hivatal (LKA) munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek környezetvédelmi tesztjei

. A társaság központi telephelyén több épületet átkutattak, és több VW-alkalmazott lakásában is házkutatást tartottak.
A VW közölte, hogy átadták az ügy átfogó dokumentációját, és továbbra is mindenben együttműködnek a hatóságokkal.
Az ügyészség szeptember végén indított eljárást a társaság ellen csalás gyanúja miatt.

A VW az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptember 18-án elindított ügyben elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket. Nagyjából 8 millió ilyen autót az Európai Unióban adtak el.

A Süddeutsche Zeitung című német lap csütörtökön arról írt, hogy a csaláshoz használt szoftver nemcsak az amerikai tesztek, hanem az EU-ban rendszeresített, úgynevezett európai menetciklus (NEDC) szerinti vizsgálat megtévesztésére is alkalmas.
A VW egy szóvivője a beszámolóra reagálva közölte: továbbra is vizsgálják, hogy a program használata mennyiben tekinthető szabálytalanságnak, és hogy sérti-e az európai uniós normákat.

A VW szerdán küldte meg a német kormánynak javaslatait azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak. A javaslatokat a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) értékeli, és néhány napon belül utasítást ad a társaságnak az elvégzendő feladatokról.

Matthias Müller, a VW vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban azt mondta: ha a KBA elfogadja a javaslataikat, az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort. A legtöbb esetben elég egy szoftverfrissítés, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.

Szerző

Fogy az embercsempészek flottája

A migránsok fő útvonala Dél-Olaszország felől Kelet-Európába helyeződött át és módosultak az afrikai embercsempészek szokásai is - hangsúlyozta Enrico Credendino olasz ellentengernagy, a Földközi-tengeri embercsempészettel szembeni EuNavforMed európai katonai művelet parancsnoka csütörtökön. Credendino szerint a migránsokat a líbiai partokról elindító embercsempész szervezeteknek egyre kevesebb a hajója.

Enrico Credendino az olasz parlament schengeni bizottsága elő vázolta az EuNavforMed feladatait. A művelet második szakasza szerdán indult el. Az első fázisban, június és szeptember között, a Földközi-tengeren szolgáló európai hadihajók elsősorban felderítést és információgyűjtést végeztek az észak-afrikai és a dél-európai partok közötti emberkereskedelem útvonalainak feltérképezésére.

Az ellentengernagy elmondta, hogy az első szakaszban több mint 3700 embert mentettek meg a rozoga hajókról. Enrico Credendino hangsúlyozta, hogy a 2013-2014-ben aktív Mare Nostrum (Mi Tengerünk) olasz katonai-humanitárius misszióval ellentétben az életmentés nem tartozik az EuNavforMed céljai közé, de a bajba jutott migránsok segítése "nemzetközi és erkölcsi kötelesség minden tengerész számára".

Az EuNavforMed parancsnoka hozzátette, hogy a művelet jelenlegi szakaszának célja az embercsempészek hajóinak "üzemen kívül helyezése" és lefoglalása, az emberkereskedők által használt minden más eszközzel együtt a műholdas navigációs rendszerektől az okostelefonokig.

Enrico Credendino kifejtette, hogy a művelet most nemzetközi vizeken zajlik, de ezt akár líbiai vizeken vagy Líbia területén való szárazföldi beavatkozás is követheti az embercsempészek itt üresen sorakozó hajóinak megsemmisítésére. Ehhez azonban a líbiai kormány felkérése, valamint az ENSZ Biztonsági Tanácsának felhatalmazása is szükséges, de Oroszország és Kína egyelőre ellenzi a líbiai fellépést - hangoztatta a parancsnok.

Kijelentette, hogy az EuNavforMed "nem hajóblokád és nem az észak-afrikai területek inváziója, rendőri misszióról van szó, nem háborús műveletről". Ugyanakkor rámutatott, hogy az embercsempészek és az Iszlám Állam (IÁ) dzsihadista fegyveresei között bizonyítható a pénzmozgás, ezért az emberkereskedelemmel szembeni fellépés a terrorizmussal szembeni küzdelmet jelenti. Beszámolt arról, hogy szeptembertől évek óta először csökkent az olasz partokra érkező migránsok aránya. Az Európai Unióba jövő illegális bevándorlók útvonala megváltozott: 73 százalékuk már nem déli irányból, hanem keletről érkezik.

Elmondta, hogy a migránsokat a líbiai partokról elindító embercsempész szervezeteknek egyre kevesebb a hajója. Egy fából ácsolt, nagyobb méretű hajón négyszáz migránst tudnak összezsúfolni, ami legalább 400 ezer euró (120 millió forint) hasznot jelent az emberkereskedőknek. A fahajókat azonban nem Líbiában, hanem nagyrészt Tunéziában és Egyiptomban gyártják és drágák. Az olcsóbb és kisebb gumicsónakokra "csak" 120 migráns fér fel, de ezek kínai gyártmányúak és könnyen kilyukadnak.

Az emberkereskedők így mostanában megpróbálják többször felhasználni ugyanazt a hajót: teleteszik migránsokkal és ahogy a nyílt tengerre vitték őket, azonnal segélykérő riasztást adnak le. Ha kereskedelmi hajó siet a helyszínre segíteni, akkor a migránsokat fedélzetre veszi és a fából készült hajót a tengeren hagyja, így az emberkereskedők vissza tudják szerezni.
Ha hadihajó siet segítségre, a fából ácsolt hajót elkobozzák.

Szerző

Fogy az embercsempészek flottája

A migránsok fő útvonala Dél-Olaszország felől Kelet-Európába helyeződött át és módosultak az afrikai embercsempészek szokásai is - hangsúlyozta Enrico Credendino olasz ellentengernagy, a Földközi-tengeri embercsempészettel szembeni EuNavforMed európai katonai művelet parancsnoka csütörtökön. Credendino szerint a migránsokat a líbiai partokról elindító embercsempész szervezeteknek egyre kevesebb a hajója.

Enrico Credendino az olasz parlament schengeni bizottsága elő vázolta az EuNavforMed feladatait. A művelet második szakasza szerdán indult el. Az első fázisban, június és szeptember között, a Földközi-tengeren szolgáló európai hadihajók elsősorban felderítést és információgyűjtést végeztek az észak-afrikai és a dél-európai partok közötti emberkereskedelem útvonalainak feltérképezésére.

Az ellentengernagy elmondta, hogy az első szakaszban több mint 3700 embert mentettek meg a rozoga hajókról. Enrico Credendino hangsúlyozta, hogy a 2013-2014-ben aktív Mare Nostrum (Mi Tengerünk) olasz katonai-humanitárius misszióval ellentétben az életmentés nem tartozik az EuNavforMed céljai közé, de a bajba jutott migránsok segítése "nemzetközi és erkölcsi kötelesség minden tengerész számára".

Az EuNavforMed parancsnoka hozzátette, hogy a művelet jelenlegi szakaszának célja az embercsempészek hajóinak "üzemen kívül helyezése" és lefoglalása, az emberkereskedők által használt minden más eszközzel együtt a műholdas navigációs rendszerektől az okostelefonokig.

Enrico Credendino kifejtette, hogy a művelet most nemzetközi vizeken zajlik, de ezt akár líbiai vizeken vagy Líbia területén való szárazföldi beavatkozás is követheti az embercsempészek itt üresen sorakozó hajóinak megsemmisítésére. Ehhez azonban a líbiai kormány felkérése, valamint az ENSZ Biztonsági Tanácsának felhatalmazása is szükséges, de Oroszország és Kína egyelőre ellenzi a líbiai fellépést - hangoztatta a parancsnok.

Kijelentette, hogy az EuNavforMed "nem hajóblokád és nem az észak-afrikai területek inváziója, rendőri misszióról van szó, nem háborús műveletről". Ugyanakkor rámutatott, hogy az embercsempészek és az Iszlám Állam (IÁ) dzsihadista fegyveresei között bizonyítható a pénzmozgás, ezért az emberkereskedelemmel szembeni fellépés a terrorizmussal szembeni küzdelmet jelenti. Beszámolt arról, hogy szeptembertől évek óta először csökkent az olasz partokra érkező migránsok aránya. Az Európai Unióba jövő illegális bevándorlók útvonala megváltozott: 73 százalékuk már nem déli irányból, hanem keletről érkezik.

Elmondta, hogy a migránsokat a líbiai partokról elindító embercsempész szervezeteknek egyre kevesebb a hajója. Egy fából ácsolt, nagyobb méretű hajón négyszáz migránst tudnak összezsúfolni, ami legalább 400 ezer euró (120 millió forint) hasznot jelent az emberkereskedőknek. A fahajókat azonban nem Líbiában, hanem nagyrészt Tunéziában és Egyiptomban gyártják és drágák. Az olcsóbb és kisebb gumicsónakokra "csak" 120 migráns fér fel, de ezek kínai gyártmányúak és könnyen kilyukadnak.

Az emberkereskedők így mostanában megpróbálják többször felhasználni ugyanazt a hajót: teleteszik migránsokkal és ahogy a nyílt tengerre vitték őket, azonnal segélykérő riasztást adnak le. Ha kereskedelmi hajó siet a helyszínre segíteni, akkor a migránsokat fedélzetre veszi és a fából készült hajót a tengeren hagyja, így az emberkereskedők vissza tudják szerezni.
Ha hadihajó siet segítségre, a fából ácsolt hajót elkobozzák.

Szerző