Előfizetés

Mindent bukott a Parma

Trófeáit, nevét és bútorait is eladja az FC Parma labdarúgóklub, amely csődeljárás miatt a negyedik osztályban kezdi meg a következő idényt. 

A szebb napokat látott egyesület többek közt az 1995-ben és 1999-ben elhódított UEFA Kupát és az 1993-as Európai Szuperkupát is árverésre bocsátja, az érdeklődők szeptember 11-ig tehetnek ajánlatot az ereklyékért. Ugyancsak eladó lesz a klub neve, továbbá a bútorok és egyéb berendezési tárgyak is.

A 200 millió eurós tartozást felhalmozott Parma idén sereghajtóként kiesett a Serie A-ból, és mivel az utolsó határidőig sem talált befektetőt, júniusban hivatalosan is csődbe ment. Ezért a következő szezont csak a negyedik - amatőr - vonalban kezdheti meg, egyelőre Parma Calcio 1913 néven. Az új klubelnök a korábbi sikeredző, Nevio Scala lett.

Dzsudzsák még gondolkodik

Publikálás dátuma
2015.08.14. 07:55
Fotó: Tóth Gergő
A Sporx című török internetes oldal írása szerint a Dinamo Moszka válogatott labdarúgója, Dzsudzsák Balázs jól érezte magát a török élvonalban szereplő Bursaspor edzőközpontjában, s két nap gondolkodási időt kért. „A magyar játékosnak nagyon tetszett Bursa városa. Megvárjuk a csapata döntését” – nyilatkozta Necmettin Kocaman, a Bursaspor igazgatóságának tagja.

A legutóbbi idényben a hatodik helyen – tehát az európai kupaselejtezőt érő pozíciókról lecsúszva – végző török klub időközben eladta egyik legértékesebb játékosát, a 20 éves Ozan Tufant, a hátvédéért hétmillió eurót fizetett a Fenerbahce. A befolyt összegből a Bursaspor talán fedezni tudná a 11 millió euróra taksált magyar szélső érkezését, aki szerdán utazott tárgyalni Törökországba, egy nappal előtte azonban azt nyilatkozta, hogy a berlini Herthában szeretné folytatni a pályafutását.

A Bild című német lap szerint Dárdai Pál klubja lemondhat Dzsudzsák megszerzéséről, ugyanis fizetésben nem tud versenyezni a törökök ajánlatával: a Bursaspor kétmillió eurós nettó bért plusz prémiumokat ajánl, míg a Hertha bruttó kétmillióig mehet el. A moszkvaiak a nyáron már elengedték több kulcsjátékosukat, miután a csapatot a pénzügyi fair play szabályainak megsértése miatt négy évre eltiltották az európai kupaszerepléstől.

Extrém lehet a jövő Forma-1-e

ZS.J.K.
Publikálás dátuma
2015.08.14. 07:54
Több javaslat is született már a rajtprocedúra megváltoztatására FOTÓ: EURPORESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON
A Forma-1-es csapatok már sürgetik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Stratégiai Csoportját, hogy véglegesítse a 2017-re vonatkozó technikai változtatásokat, az erre kitűzött határidő jövő március. A tervek szerint erősebb motorral, nagyobb hátsó és szélesebb esőgumikkal szerelnék fel a versenygépeket, azonban hétről-hétre vetődnek fel újabb ötletek. Nem csak technikai, hanem a versenyek kimenetelét érintő módosítások is felvetődtek az elmúlt időszakban, köztük akadtak igazán extrém javaslatok is.

Hiába sikerült izgalmasra a legutóbbi Magyar Nagydíj, az elmúlt évek reformjai kiölték a Forma-1-ből azokat az elemeket, melyekért százmilliók szerették meg a sportágat. A nézők lassan már kezdik kiheverni azt a sokkot, amikor a nyolchengeres motorokat felváltották a V6-os erőforrások, és drasztikusan halkabbak lettek a versenygépek. Viszont Sebastian Vettel 2010 és 2013 közti egyeduralma, illetve a tavaly óta tartó Mercedes-dominancia egyaránt csökkenti a futamok élvezhetőségét.

Az elpártolt nézők visszacsalogatására özönlenek az ötletek a pilótáktól és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Stratégiai Csoportjától. Legutóbb a Williams és a McLaren egykori versenyzője, a kolumbiai Juan Pablo Montoya vetette fel, hogy mivel a pilóták látják a gumik és a fékek hőmérsékletét, ezért ha túlmelegednének, már időben visszavesznek a tempóból. „A versenyzők manapság lusták. Ha nem rendelkeznének ezekkel az információkkal, akkor újra minden az érzésekről szólna” – vélekedett a hétszeres futamgyőztes Montoya, akinek ötletét a gumiabroncsokkal híresen jól bánó Jenson Button is támogatja. „Soha nem gondoltam volna, hogy valaha is egy véleményen leszünk” – viccelődött a 2009-es világbajnok.

A Jordan-istálló korábbi főtervezője, Gary Anderson szélsőségesebb javaslattal állt elő: legyen fordított rajtsorrend, így a legjobbak kénytelenek lennének a mezőny végéről, sok előzést bemutatva feljönni a pontszerző helyekre. Persze ez izgalmasabbá tenné a futamokat, de egyben átláthatatlanná is. Továbbá erősen problémás, hogy miként döntenék el a rajtsorrendet: az időmérő edzések értelmüket vesztenék, hiszen megpróbálna mindenki minél lassabban autózni. Egyedül a világbajnoki pontverseny állásának megfordított eredménye lehetne mérvadó, de az időmérő edzés elvesztése jelentős jövedelem kieséssel járna a közvetítési jogok értékesítéséből származó bevételeket tekintve.

Anderson elképzelését egészíthetné ki a Stratégiai Csoport javaslata, miszerint szombatonként rendezhetnének sprintfutamokat, melyen vagy az állandó pilóták indulnának, vagy a harmadik számú versenyzők. A Sky Sports információi szerint szombatonként úgynevezett időmérő futamokat tartanának: ezek eredménye határozná meg a vasárnapi főverseny rajtsorrendjét, a szombati viadalok rajtrácsáról pedig egy reggeli kvalifikáció döntene. „Egy nagydíjnak igazi nagydíjnak kell lennie! Tudom, hogy ez csak egy időmérőfutam lenne, de így is elvenne valamit a vasárnapi verseny rangjából. Tisztelem a sportág hagyományait" – nyilatkozott korábban Vettel, akinek véleményét a pilóták nagy része pártolta.

Felvetődött, hogy ezeket a sprintfutamokat azonos autókkal kellene teljesíteni a pilótáknak, hogy így jobban kijöjjön a képességek közti különbség. A ráadásként beiktatott megmérettetés hasonlóképpen zajlana, mint az 1979-ben és 1980-ban megrendezett Procar Széria. A versenysorozatban minden pilóta egy 470 lóerős BMW M1-est vezethetett. Állandó indulókkal és Forma-1-es pilótákkal kiegészülve vágott neki a mezőny a futamoknak. A bajnokság első évében Niki Lauda, majd 1980- ban Nelson Piquet lett a végső győztes.

Tavaly nyáron volt sláger szintén a rajtolás megváltoztatását érintő ötlet, mely a verseny azon szakaszára vonatkozna, amikor a biztonsági autó elhagyja a pályát. Ilyenkor a szokásos procedúra alapján felsorakoznak az élen állok a safety car mögé, a lekörözött pilóták visszaveszik a körüket, és így a valódi sorrend alapján alakul ki a mezőny. Az újítás szerint a pálya feltakarítása és a biztonsági autó kiállása után az összes versenyautó felsorakozott volna a rajtrácson, és a futamon kialakult állás szerint újra állórajt lenne. Ha azt nézzük, hogy a 2011-es Kanadai Nagydíjon rekordnak számító hat alkalommal kellett behívni a safety cart, akkor pár futam rengeteg megszakítással járna.

Idén felvetődött a tankolás újbóli bevezetése a 2017-es szezontól, legutóbb 2009-ben volt érvényben ez a szabály. A csapatok ugyanakkor nagyon hamar elvetették az ötletet, aminek nem csak biztonsági – a 2009-es Brazil Nagydíjon például Heikki Kovalainen rántotta magával McLarenjével a tankolócsövet, és lobbantotta lángra Kimi Raikkonen Ferrariját –, hanem költségbeli akadályai is lettek volna: a változtatás az első évben istállónként 1 millió, majd szezononként 500 ezer font pluszköltséggel járna. Ráadásul nem biztos, hogy a versenyzésnek is jót tenne a módosítás, ugyanis az utolsó „tankolós” évben fele annyi előzés volt, mint utána.

Folyamatos témát szolgáltat, hogy több gumiabroncs-szállító cég szerepeljen a Forma-1-ben. A Pirelli már 2011 óta egyeduralkodónak számít, azonban szerződésük 2016 végén lejár. A FIA már ki is írt egy pályázatot arra, hogy melyik cég lássa el a gumiellátást 2017-től, az olasz cég mellett a 2006-ig aktív szereplő, Michelin térhet vissza a száguldó cirkuszba.

A francia vállalat kivonulásának utolsó évei emlékezetesre sikeredtek: a 2005-ös Amerikai Nagydíjon a felvezető kör után mindegyik Michelin-kerekes autó visszaállt a bokszutcába – csak hatan maradtak a rajtrácson –, és nem vettek részt a versenyen, miután a mérnökök úgy érezték, nem biztos kibírnák a gumik az egész futamot. Ha több gumiszállító cég van, akkor a csapatok nem csak a kapott motorerőforrástól függnek, hanem attól is, hogy milyen abroncsokat gyártanak nekik év közben, így változatosabbak lehetnek a versenyek.

Lényegi módosítások a 2017-es idénytől várhatóak, melyre vonatkozó szabályokat már illene 2016 márciusára közölnie a FIA-nak, mivel a kisebb istállók nem engedhetik meg maguknak, hogy párhuzamosan több autót fejlesszenek. Egy biztos: a Forma-1-nek szüksége van a megújulásra.

NAV: javuló tendencia a Hungaroringen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tapasztalatai szerint a Budapest belvárosi vendéglátóhelyek gyakrabban adnak nyugtát, mint egy évvel korábban, de a Forma-1 Magyar Nagydíj továbbra is vonzza a "feketézőket".Az adó- és pénzügyőrök turista szemmel vizsgálódtak éjjel-nappal a fővárosban, a személyszállítást, a szállásokat, a vendéglátó- és a szórakozóhelyeket nézték át.
A NAV szerint összességében javuló tendencia volt tapasztalható a Hungaroringhez közeli szállásadók körében. Míg tavaly többeket megbírságolt a hivatal, mert nem rendelkeztek online pénztárgéppel, illetve nem adtak bizonylatot a bevételről, addig az ismételt ellenőrzéskor idén már szabályos gépi nyugtát kaptak a revizorok. Ugyan vannak még nyilvántartási hiányosságok, de érzékelhetően javult az éttermek, kávézók és romkocsmák nyugtaadási fegyelme.
A mogyoródi pálya közvetlen környéke továbbra sem mutat kedvező képet, mivel az árusok gyakran kitelepülési engedély vagy adószám hiányában végeztek értékesítést. Több esetben sérültek a jövedéki termékekre vonatkozó előírások, és a pénzügyőrök hamis termékekre is bukkantak, így alkoholtermékeket, baseballsapkákat, prémiumkategóriásnak tűnő mobiltelefonokat és parfümöket foglaltak le.