Előfizetés

Menetel a Ferencváros

R.T.
Publikálás dátuma
2015.08.10. 07:54
A Ferencváros hátvédje, Nalepa tisztáz Soumah elől FOTÓ: MTI/ILLÉS TIBOR
Továbbra is százszázalékos a magyar labdarúgó bajnokságban a Ferencváros. A zöld-fehérek 2-1-re nyertek Székesfehérváron, a Videoton otthonában. A magyar bajnok megint rendkívül enervált játékot mutatott be, s közel került a kiesőhelyhez. A Diósgyőr az összeomlás szélén áll: az utolsó előtti helyre került.

A Videoton-Fradi legnagyobb meglepetése az, hogy csak a 90. percben szólalt meg a „Burcsa takarodj!” kórus. A fehérváriak klubigazgatója már nagyon a szurkolók bögyében van, főleg őt teszik felelőssé a mélyrepülésért, a bajnokcsapat tönkretételéért. Valami mentálisan sem működik a gárdánál. A 36. percben Viníciusnak azt a bravúrt sikerült véghez vinnie, hogy 10 másodperc alatt kapott két sárgát. Ezután kis híján összeverekedett csapattársával, a Videoton hálóőrével, Daniloviccsal. Ez már 1-0-s vendégvezetésnél történt. A 4. percben ugyanis Hefler öngóljával szerzett vezetést a Fradi.

A Videoton idei kilenc tétmeccsén négy kiállítást és három öngólt hozott össze, ami szintén komoly mentális gondokra utal. A Fradi nem érezte meg a Toulouse-hoz szerződött Somalia hiányát, a brazil egyébként vígan szelfizett a szurkolókkal a pálya szélén. Őt az egyre jobb és jobb teljesítményt nyújtó Nagy Ádám helyettesítette a szűrő posztán. Jól játszott a Fradi, működött a letámadás, ezért is volt érthetetlen, miért álltak vissza a zöld-fehérek a második félidő elején. Egyenlített is emberhátrányból a hazai együttes Ivanovski révén. Ám nem sokáig tarthatott a Videoton öröme: az 57. percben Böde közelről növelte az előnyt, majd látványos fejessel ő is állította be a 3-1-es végeredményt.

Thomas Doll, a Fradi trénere a találkozó után arra figyelmeztetett, a földön kell maradniuk. „Úgy érzem, hogy megérdemelten nyertünk, már a mérkőzés elejétől kezdve bátran birtokoltuk a labdát, és támadólag léptünk fel. Tudjuk, hogy a Videoton három nappal ezelőtt egy komoly meccset játszott, sokat utazott, ez kihatott a játékukra. A második félidőben volt egy időszak, amikor kiadtuk a meccset kezünkből, akkor gólt is lőtt a Videoton. Ettől függetlenül a csapat nyugodt maradt, tette tovább a dolgát, és később további gólokat tudott lőni. Nagyon jól sikerült a szezonkezdetünk, ugyanezt az utat akarjuk tovább járni úgy, hogy közben két lábbal a földön maradunk.”

Bernard Casoni, a Videoton edzője pedig elismerte, jobb csapat náluk a Ferencváros. Megint kikapott a Diósgyőr, ráadásul a miskolciak már kiesőhelyen tanyáznak. Az MTK 5-0-s vereséget mért az együttesre a Hungária körúton. Kanta József két (az egyiket 11-esből), Vadnai, Repka és Ramos pedig egy-egy gólt szerzett. A DVTK-nál ketten is a kiállítás sorsára jutottak: Kovács és Antal is a második félidőben kapott piros lapot. Egyszerűen nyoma sincs a tavalyi Diósgyőrnek. Nincs csapategység, s nincs is tartása az együttesnek, amit az előző fordulóban is megtapasztalhattunk, amikor az utolsó másodpercekben kapott két gólt a gárda. Ha ez így folytatódik, Bekő Balázs aligha marad sokáig a kispadon. Ő mindenesetre az egyéni hibákat okolja a kudarcért.

„Olyan hibákat követtünk el, amivel kivégeztük magunkat. Az MTK a második gólja után felszabadultan játszott, mi begörcsöltünk, futottunk az eredmény után. Szünetben igyekeztem lelket verni a fiúkba, de mint látható volt, ez nem nagyon sikerült. Ez nem jellemző a Diósgyőrre. Nem szeretnék elhamarkodottan ítélni, vissza kell nézni a meghatározó első gólt, ami szerintem elképzelhető, hogy kapushiba volt, de nem bántom Antalt, mert a többiek sokkal többet hibáztak. Az öltözőben bejelentettem, hétfőn csak olyan játékosok jöjjenek edzeni, akik a Diósgyőrben akarnak focizni” – nyilatkozta a tréner.

Az utolsó pillanatban egyenlített az Újpest a Puskás Akadémia ellen. Bardhi 91. percben szerzett találatával mentett pontot a hazaiak számára. Nebojsa Vignjevic, a lila-fehérek trénere azonban nem túlságosan örült az egy pontnak. „Nem mondanám, hogy siker számunkra ez az eredmény, hiszen győzelmi várakozásokkal érkeztünk a mai mérkőzésre. A végén úgy érzem, megérdemeltük a második gólt, hiszen végig nálunk volt a labda. Ma is és korábban is jellemzően az volt a probléma, hogy ha el is jutunk a tizenhatosig, nincs meg az a befejezés, ami eldönti a mérkőzéseket. Úgy érzem, hogy a fiatal játékosokra nehezedő nyomás is közrejátszott abban, hogy sokan nem tudták azt a teljesítményt nyújtani, amit vártunk.” – olvasható a klub honlapján.

OTP Bank Liga, 4. forduló
Videoton FC-Ferencváros 1-3 (0-1)
Székesfehérvár, 3000 néző, v: Andó-Szabó
gólszerzők: Ivanovski (50.), illetve Heffler T. (11.-öngól), Böde (57., 81.)
piros lap: Vinícius (35.)
Újpest FC-Puskás Akadémia 2-2 (1-2)
Szusza Ferenc Stadion, 3060 néző, v: Pintér
gsz.: Perovic (34.), Bardhi (91.), illetve Sallai (45.), Heris (öngól, 45.)
Paksi FC-Budapest Honvéd 3-1 (2-0)
Paks, 1523 néző, v: Bognár
gsz.: Szabó J. (16.), Balázs Zs. (39., 63.), illetve Ignjatovic (89.)
MTK Budapest-Diósgyőri VTK 5-0 (2-0)
Illovszky Rudolf Stadion, 831 néző, v: Erdős
gsz.: Kanta (11., 90.- utóbbi 11-esből), Vadnai (30.), Hrepka (59.), Ramos (73.)kiállítva: Kovács G. (56.), Antal (88.)
Békéscsaba Előre-Vasas 0-2 (0-0)
Békéscsaba, 3000 néző, v.: Szabó Zs.
gsz.: Remili (52.), Novák (57.)
piros lap: Borbély (86.)
(A Debrecen-Haladás mérkőzés lapzártánk után ért véget )



A fenséges nő lábai előtt a férfi

Bóta Gábor
Publikálás dátuma
2015.08.10. 07:50
Oszvald Marika a Csínom Palkó forgatagában
Harmadik alkalommal rendezték meg a Budavári Palotakoncertet. Az elegánsan patinás helyszínhez jól illeszkedik az operett műfaja. Hosszútávon akár egy nemzetközi hírű operettfesztivál is elképzelhető lenne itt. A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK

Illik a grandiózus Budavári Palota udvara az operetthez. Passzol egymáshoz az eleganciájuk. El lehet képzelni, hogy nagyúri dámák és urak sétáltak itt. Itt aztán lehet hordani estélyit és frakkot, különösebben díszlet se kell, az a helyzet, hogy nincs is, a színpadon ülő zenekar szolgál háttérül, "biodíszletül". Körben pedig a patinás falak, erkélyekkel, mintázatokkal, szépen megvilágítva. Parádés. Az ember sajnálja, hogy csak két előadást tartanak itt évente, mert abszolút érdemes lenne egy fesztivált csinálni, akár az operettnek is lehetne ez a nyári, nemzetközileg is jegyzett, főhadiszállása.

Idén száz éves az operettek operettje, a Csárdáskirálynő, így most ez került a középpontba, rögtön a nyitány után a második, Az asszony összetör című szám, és ez az egész műfaj egyik központi témája. A fenséges nő, akinek lábai előtt fekszenek a férfiak, aki szépségével, erotikus vonzásával, olykor elérhetetlenségével vagy izgalmas kiszámíthatatlanságával, alaposan megkínozza őket. Ebben a jelenetben Fischl Mónika adja, temperamentumos buzgósággal, körberajongja őt Boncsér Gergely, Peller Károly, Kerényi Miklós Gábor, és a balettkar frakkos urai, akik még le is hajolnak előtte, és a hátukon lépdel magas sarkú cipőjében, kihívóan, peckesen.

Az operettek gyakran a nő piedesztálra emelését jelenítik meg, a primadonnának a nőiség esszenciáját kell nyújtani, és a táncosok, esetleg a bonviván, a szó szoros értelemben is a magasba emelik. Ez persze előfordulhat a szubrettel is, de ez nem feltétlenül a nőiség kiteljesedését jelenti, sokszor inkább mulatságos és bravúros. Ha Oszvald Marikával történik, akkor már groteszkbe is fordul, és elementáris lendülettel, átütő erejű humorral párosul. Ez a kiváló színésznő játszik a korával. Szubrettből remek komikává érett. Kálmán Imre Hollandi menyecske című művéből, amikor Peller Károllyal előadják a Rég volt… kezdetű számot, bottal totyogó, fejkendős matrónaként bandukol a színre.

Lassan moccan a lába, de eleven az arca, kíváncsiság tükröződik rajta, a szemeit is nagy intenzitással mereszti, a beszéde és artikulációja meglehetősen szapora, és ez izgalmas ellentétbe kerül megfáradt csoszogásával. Aztán persze előbb-utóbb lekerül róla a fejkendő, az öregasszonyos viselet, ami alatt könnyed, nyári ruha bújik meg, és ezt a könnyedséget tükrözi már a nem kimondottan karcsú test. Oszvald fiatal nádszálderekúakat szégyenít meg mozgásában. Táncra perdül, cigánykerekezik, bukfencezik, rafinált, akrobatikus trükköket alkalmaz, miközben bájosan megnyerő.

A műfaj Kossuth-díjas nagyasszonya úgy, hogy nincs benne semmi nagyasszonyos. Méltó partnere Peller Károly, aki ugyancsak nem pehelysúlyú, de szintén igen mozgékony, benne van minden mókában, olyan, mint a pajkos kölyök, aki némiképp rosszfát téve a tűzre, nekiszabadultan ugrál a díványon. Gyermeki lelkük, mohó játékkedvük teszi jó és rendszeres partnerekké ezt a két színészt.

Dancs Annamari és Kerényi Miklós Máté is rendszeres partnerek. Két tűzről pattant, energikus, szenvedélyes fiatal, akik ezúttal a Te rongyos életet miniszoknyában, illetve bermudában adják elő, kellő lazasággal, némiképp musical stílusra áthangszerelve. Egy mai lány és srác évődik egymással, és halálosan szerelmes, a százéves dallamok segítségével. Frankó Tünde és Vadász Zsolt viszont a lehető leghagyományosabban, hangjukat abszolút kieresztve, szerelmetesen beleáriázzák a forró éjszakába A régi nyárból, a Hol van az a nyár, a régi szerelem kezdetű slágert. És persze adódik, amikor három tenor, Vadász Zsolt, Balczó Péter, Boncsér Gergely eresztik ki vágyakozóan a hangjukat.

Vadász Zsolt a Hej, cigányt egészen bravúrosan énekli, ez vele a problémám is. Ez ugyanis nem csupán egy bravúrszám, nem arra fut ki, hogy az énekes megmámorosodva a hangjától, már-már nevetve ünnepelteti magát, itt egy férfi rútul megcsalatva érzi magát, a poklok kínját állja ki, és ezt érzékeltetni kellene. Vannak eleve bravúrszámok, nyilvánvaló, hogy például a Csínom Palkóból a Tányér, bogrács, fakanál, amiben kanalakkal virtuózan lehet ütni a ritmust, az ilyen.

A konferálás viszont kicsit színesebben, érdekesebb lehetne, nem szeretem a papírról olvasást, azt hittem Szulák Andrea majd valami mást talál ki. Egész remek viszont, ahogy a Csárdáskirálynő Cecíliájaként megjelenik, és pikírten, de mégis önimádó hangsúlyokkal, a közönség felé fordulva azt mondja, hogy „jé, mennyi ember, és mind az én közönségem!” Ez kicsit Honthy Hanna paródia, meg a sztárkultusz paródiája is, de nagyon beleilleszkedik az egész operettvilágba. Musicalek után érdekes lenne Szulákot egy valódi nagyoperettben látni.

Jó, lendületes a tánckar, Makláry László karmester is időnként alaposan meghajtja a zenekart, máskor elandalodásra készteti. A kissé hosszú műsor, Kerényi Miklós Gábor rendezésében, profin, invenciózusan szervezett, biztos, hozzáértő kézzel lebonyolított. Igazi operettsiker.

A fenséges nő lábai előtt a férfi

Bóta Gábor
Publikálás dátuma
2015.08.10. 07:50
Oszvald Marika a Csínom Palkó forgatagában
Harmadik alkalommal rendezték meg a Budavári Palotakoncertet. Az elegánsan patinás helyszínhez jól illeszkedik az operett műfaja. Hosszútávon akár egy nemzetközi hírű operettfesztivál is elképzelhető lenne itt. A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK

Illik a grandiózus Budavári Palota udvara az operetthez. Passzol egymáshoz az eleganciájuk. El lehet képzelni, hogy nagyúri dámák és urak sétáltak itt. Itt aztán lehet hordani estélyit és frakkot, különösebben díszlet se kell, az a helyzet, hogy nincs is, a színpadon ülő zenekar szolgál háttérül, "biodíszletül". Körben pedig a patinás falak, erkélyekkel, mintázatokkal, szépen megvilágítva. Parádés. Az ember sajnálja, hogy csak két előadást tartanak itt évente, mert abszolút érdemes lenne egy fesztivált csinálni, akár az operettnek is lehetne ez a nyári, nemzetközileg is jegyzett, főhadiszállása.

Idén száz éves az operettek operettje, a Csárdáskirálynő, így most ez került a középpontba, rögtön a nyitány után a második, Az asszony összetör című szám, és ez az egész műfaj egyik központi témája. A fenséges nő, akinek lábai előtt fekszenek a férfiak, aki szépségével, erotikus vonzásával, olykor elérhetetlenségével vagy izgalmas kiszámíthatatlanságával, alaposan megkínozza őket. Ebben a jelenetben Fischl Mónika adja, temperamentumos buzgósággal, körberajongja őt Boncsér Gergely, Peller Károly, Kerényi Miklós Gábor, és a balettkar frakkos urai, akik még le is hajolnak előtte, és a hátukon lépdel magas sarkú cipőjében, kihívóan, peckesen.

Az operettek gyakran a nő piedesztálra emelését jelenítik meg, a primadonnának a nőiség esszenciáját kell nyújtani, és a táncosok, esetleg a bonviván, a szó szoros értelemben is a magasba emelik. Ez persze előfordulhat a szubrettel is, de ez nem feltétlenül a nőiség kiteljesedését jelenti, sokszor inkább mulatságos és bravúros. Ha Oszvald Marikával történik, akkor már groteszkbe is fordul, és elementáris lendülettel, átütő erejű humorral párosul. Ez a kiváló színésznő játszik a korával. Szubrettből remek komikává érett. Kálmán Imre Hollandi menyecske című művéből, amikor Peller Károllyal előadják a Rég volt… kezdetű számot, bottal totyogó, fejkendős matrónaként bandukol a színre.

Lassan moccan a lába, de eleven az arca, kíváncsiság tükröződik rajta, a szemeit is nagy intenzitással mereszti, a beszéde és artikulációja meglehetősen szapora, és ez izgalmas ellentétbe kerül megfáradt csoszogásával. Aztán persze előbb-utóbb lekerül róla a fejkendő, az öregasszonyos viselet, ami alatt könnyed, nyári ruha bújik meg, és ezt a könnyedséget tükrözi már a nem kimondottan karcsú test. Oszvald fiatal nádszálderekúakat szégyenít meg mozgásában. Táncra perdül, cigánykerekezik, bukfencezik, rafinált, akrobatikus trükköket alkalmaz, miközben bájosan megnyerő.

A műfaj Kossuth-díjas nagyasszonya úgy, hogy nincs benne semmi nagyasszonyos. Méltó partnere Peller Károly, aki ugyancsak nem pehelysúlyú, de szintén igen mozgékony, benne van minden mókában, olyan, mint a pajkos kölyök, aki némiképp rosszfát téve a tűzre, nekiszabadultan ugrál a díványon. Gyermeki lelkük, mohó játékkedvük teszi jó és rendszeres partnerekké ezt a két színészt.

Dancs Annamari és Kerényi Miklós Máté is rendszeres partnerek. Két tűzről pattant, energikus, szenvedélyes fiatal, akik ezúttal a Te rongyos életet miniszoknyában, illetve bermudában adják elő, kellő lazasággal, némiképp musical stílusra áthangszerelve. Egy mai lány és srác évődik egymással, és halálosan szerelmes, a százéves dallamok segítségével. Frankó Tünde és Vadász Zsolt viszont a lehető leghagyományosabban, hangjukat abszolút kieresztve, szerelmetesen beleáriázzák a forró éjszakába A régi nyárból, a Hol van az a nyár, a régi szerelem kezdetű slágert. És persze adódik, amikor három tenor, Vadász Zsolt, Balczó Péter, Boncsér Gergely eresztik ki vágyakozóan a hangjukat.

Vadász Zsolt a Hej, cigányt egészen bravúrosan énekli, ez vele a problémám is. Ez ugyanis nem csupán egy bravúrszám, nem arra fut ki, hogy az énekes megmámorosodva a hangjától, már-már nevetve ünnepelteti magát, itt egy férfi rútul megcsalatva érzi magát, a poklok kínját állja ki, és ezt érzékeltetni kellene. Vannak eleve bravúrszámok, nyilvánvaló, hogy például a Csínom Palkóból a Tányér, bogrács, fakanál, amiben kanalakkal virtuózan lehet ütni a ritmust, az ilyen.

A konferálás viszont kicsit színesebben, érdekesebb lehetne, nem szeretem a papírról olvasást, azt hittem Szulák Andrea majd valami mást talál ki. Egész remek viszont, ahogy a Csárdáskirálynő Cecíliájaként megjelenik, és pikírten, de mégis önimádó hangsúlyokkal, a közönség felé fordulva azt mondja, hogy „jé, mennyi ember, és mind az én közönségem!” Ez kicsit Honthy Hanna paródia, meg a sztárkultusz paródiája is, de nagyon beleilleszkedik az egész operettvilágba. Musicalek után érdekes lenne Szulákot egy valódi nagyoperettben látni.

Jó, lendületes a tánckar, Makláry László karmester is időnként alaposan meghajtja a zenekart, máskor elandalodásra készteti. A kissé hosszú műsor, Kerényi Miklós Gábor rendezésében, profin, invenciózusan szervezett, biztos, hozzáértő kézzel lebonyolított. Igazi operettsiker.