A film, ami nem eshet kútba

Publikálás dátuma
2015.07.31. 07:49
Irma Milovic, Pokorny Lia, Trokán Nóra a film egyik jelenetében FOTÓ: SÁGHY TÍMEA
Gigor Attila a Nyomozó című nagy sikerű nagyjátékfilmje után ismét nagy fába vágta a fejszéjét. Szeptember elejéig fogatják Kút című új alkotását a Fejér megyei Csákvár közeli reptéren, ahol a nagy pusztán kívül csak a díszlet található, no és a stáb. Az új film 450 millió forintból valósul meg, ebből 314,6 millió forintos gyártási támogatást a Magyar Nemzeti Filmalap biztosít. Az alkotásban szerepel mások mellett Kovács Zsolt, Jankovics Péter, Trokán Nóra, Pokorny Lia, László Zsolt és Udvaros Dorottya is.

„Vigyázat, veszélyes bika”- ez a tábla fogadott a Kút című magyar film forgatási helyszínének bejáratánál. Gigor Attila művet Csákvártól nem messze egy elhagyatott reptéren forgatják, ahol a marhákon és a gémeken kívül nincs semmi más csak egy benzinkút, egy sufni és még egy kisebb épület, ezek szolgálnak a film díszletéül.

„Idejöttünk a pusztába. Reggel, amikor megyünk a forgatásra, mellettünk legelnek a tehenek. Ez a látvány leírhatatlan. Néha csak állok, s merengek a végtelenségbe. Közben meg a semmi közepére egy csodálatos díszletet tervezett Pater Sparrow. Olyan érzése van az embernek, mintha már ötven éve itt állna a pusztában ez a benzinkút, s csupa titokról mesélne”- fogalmazott lapunknak Pokorny Lia, aki Vera szerepében egy sokat látott prostituáltat alakít.

„Rajtam már látszódnak a hosszú évek nyomai, de egyáltalán nem úgy vagyok felöltöztetve, mint egy utcalány, inkább, mint egy nagyon fáradt édesanya”- mesélte a negyvenes éveiben járó színésznő. Hozzátette: a szerep nem állt hozzá közel, de épp ez volt számára a kihívás. „Minden szerepben megtalálja az ember a kapcsolatot saját magával, hiszen a karaktert magamból formálom. Egy idő után már azt mondtam: a Vera én vagyok. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az életben ugyanolyan vagyok, mint a megformált karakterem”- nyilatkozta Pokorny.

A film egy elhagyott benzinkúton játszódik majd, valahol az osztrák határ közelében. A pusztulásra ítélt és elhagyatott kút tizenöt kilométeres körzetében nincs lakott település, áthaladó forgalom is alig. A lerobbant helyet egy budapesti vállalkozó vette meg, aki lányok svájci futtatásából él, és kis háremét két-három hetente onnan indítja útnak külföldre alvállalkozó és mindig cserélődő sofőrjeivel.

A történet szerint a Kovács Zsolt által játszott apához, aki hosszú ideje dolgozik kutasként a töltőállomáson és különféle zűrös ügylettel próbál egy kis mellékest keresni, bekopogtat a harminc éve nem látott fia, akit Jankovics Péter alakít. A cselekményt tovább bonyolítja egy szerelmi szál, amely a fiú és a Kurta Niké által megformált prostituált között szövődik.

Gigor Attila, a fi lm rendezője és forgatókönyvírójaFOTÓ: MTI/BODNÁR BOGLÁRKA

Gigor Attila, a fi lm rendezője és forgatókönyvírójaFOTÓ: MTI/BODNÁR BOGLÁRKA

„Nehéz sorsú fiatalt alakítok, akit az édesapja egy-két éves korában elhagyott. A fiú nem tudott magával mit kezdeni, intézetbe is került. Majd egy nap az az ötlete támad, hogy megismerkedne apjával, így az édesanyja kocsiba ülteti, s elhozza a benzinkútra. Az én általam megformált karakter abban a reményben érkezik, hogy megtalálja az élet értelmét”- mesélte lapunknak a színész. Gigor Attila rendező Jankovicsra írta a szerepet.

„A forgatókönyv olvasása közben megértettem, miért rám gondolt a rendező, bár úgy vélem ezek az emberi tulajdonságok, valamennyiünkben megvannak, talán bennem még jobban. Gondolok itt például arra, hogy az ember küzd kilátástalanul egy célért, nem mondom, hogy erről szól az életem, de bele tudom hajszolni magam dolgokba. Reménytelen szerelemről is esik szó, úgy gondolom ezt szinte mindenki átélte. Ezeket próbálom feleleveníteni”- mondta Jankovics. A film nemcsak egy helyszínen játszódik, hanem egyetlen kamerával rögzítik a jelenetek nagy részét, az akciódúsabb eseményeket két kamerával veszik fel.

„A művet igazából egy kényszerhelyzet szülte, mert a drágábbik filmtervemet, amit külföldön szerettem volna leforgatni nem valószínű, hogy össze tudom majd hozni, ezért szerettem volna írni egy olyat, melynek a megvalósítása olcsóbb. Tét nélkül elkezdtem írogatni. A KMH Filmen belül van egy szakmai írói kör, akikkel összejárok. A társaságnak Lengyel Balázs, Zomborácz Virág és Nagypál Orsolya a tagja, s mindig megbeszéljük egymás terveit. Érdekes volt, mert úgy írtam nekik, mintha egy sorozat lenne, oldalanként kapták meg.

A forgatókönyv végére azon kaptam magam, hogy sokkal jobban beleszerettem, mint a másik filmtervembe”- nyilatkozta a Népszavának Gigor Attila rendező, forgatókönyvíró. A nyomozó című nagy sikerű filmjét a fekete humor jellemezte, most bátrabban nyúlt ehhez az elemhez a rendező. „Érdekes humora van a történetnek, remélem, átjön a közönségnek, de nehéz még bármit is mondanom erről” - mondta a rendező, aki hét év után készít újra nagyjátékfilmet, azóta többek között a Terápia című tévésorozat rendezésében és írásában vett részt.

A film szűk szereplőgárdával dolgozik, az alkotásban szerepel mások mellett Kovács Zsolt, Jankovics Péter, Tzafetás Roland, Horváth Csaba, Trokán Nóra, Irma Milovic, Pokorny Lia, László Zsolt, és Udvaros Dorottya is. A Kút című alkotás 450 millió forintból valósul meg, ebből 314,6 millió forintos gyártási támogatás a Magyar Nemzeti Filmalap biztosít. A fennmaradó összeg pedig TAO és kisebb támogatásokból jött össze. „Ez az összeg teljesen átlagosnak számít Magyarországon”- fogalmazott Pusztai Ferenc, a Kút producere. Az alkotást egy hete kezdték el forgatni, s 34 napon keresztül forog a kamera a Csákvár közeli reptéren. A filmet várhatóan jövő szeptemberben mutatják be a magyar mozikban, forgalmazója a Vertigo Média lesz.

Szerző
Frissítve: 2015.07.30. 23:05

Hollandia élesen bírálta a Kremlt

Publikálás dátuma
2015.07.31. 07:38
FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES
Élesen bírálták Oroszországot azután, hogy szerdán este Vitalij Csurkin orosz ENSZ nagykövet megvétózta azt a javaslatot az ENSZ Biztonsági Tanácsánál, amely rendkívüli bíróság felállítását célozta a maláj légitársaság tavalyi, Kelet-Ukrajna feletti tragédiája kapcsán. 

Bár a BT-ben 11 ország szavazott igennel, Kína, Angola és Venezuela tartózkodott, az orosz vétó miatt a határozatot nem fogadták el. Elsősorban azok az országok háborodtak fel, amelyeket közvetlenül is érintett a tragédia. Mark Rutte holland kormányfő (képünkön), aki az utolsó pillanatig győzködte Vlagyimir Putyin elnököt, hogy Moszkva ne emeljen vétót, azt közölte, nagy csapás az orosz döntés, mert így nehéz lesz feltárni a tragédia körülményeit. Hozzátette, továbbra is mindent elkövetnek azért, hogy a felelősöket bíróság elé küldjék. Litvánia is bírálta a Kremlt. Dmitrij Peszkov orosz kormányszóvivő azonban arra hivatkozva védte meg a döntést, hogy „nem akarnak kirakatper részesei lenni”.

Szerző

Megoldódhat az eltűnt maláj gép rejtélye

Repülőgép roncsdarabot talált szerdán az Indiai-óceán partján egy Réunion szigetén élő ember, amiben a több mint 500 napja rejtélyesen eltűnt maláj utasszállító, az MH370-es járat szárnydarabját vélik felfedezni a szakértők. Igaz ugyan, hogy szinte a világ másik felén bukkant fel, de ez egyáltalán nem zavarja a szakembereket.

Miután szerdán az Indiai-óceánban, a Madagaszkártól 800 km-re fekvő Reunion szigeténél, vagyis több mint 6300 km-re attól a ponttól, ahol utoljára látták az MH370-es maláj utasszállítót, előkerült egy repülőgép szárny mintegy kétméteres darabja, szakértők azonnal reménykedni kezdtek, hogy ezúttal megoldódhat a polgári repüléstörténet legnagyobb rejtélye.

Tegnap már Warren Truss ausztrál kormányfő-helyettes is úgy nyilatkozott, hogy egyértelműen egy Boeing 777-esből származó roncsdarabról van szó, amely közelebb vihet a megoldáshoz. Állította, a roncs felbukkanása mindenképpen nagyon fontos fejlemény az eltűnt gép utáni kutatásban. Hangsúlyozta, hogy bár a szárnydarabon számok is láthatók, ezek alapján egyértelműen nem azonosítható, mert úgy tűnik, csupán karbantartási számokról van szó, de nyilván ez is segíthet.

Megszólalt tegnap az ügyben Najib Razak maláj miniszterelnök is, aki bejelentette, a szárnydarabot a franciaországi Toulouse-ba szállítják kivizsgálására, de egy malajziai szakértő csoport is megvizsgálja. (Reunion szigete ugyanis francia fennhatóságú terület, Franciaország tengerentúli megyéje.) Ausztrál szakértők és hivatalosságok egybehangzóan úgy vélekednek, „majdnem biztos”, hogy a Boeing-szárny az India Óceán fölött tavaly nyom nélkül eltűnt maláj utasszállító repülőgép, az MH370-es járat darabja.

A 16 hónapja, 2014. március 8-án Kuala Lumpurból felszálló gép 239 személlyel a fedélzetén az Indiai-óceán fölött tűnt el. Ausztrál irányítással azóta is folyik a keresés, csakhogy épp az Indiai-óceánnak az ellenkező részében, nem Reunion és Madagaszkár környékén. A nemzetközi hírügynökségek azonban kiemelik, hogy az ausztrál szakértők szerint a most felbukkant roncsdarab nem azt bizonyítja, hogy a járat a repülési irányvonaltól ennyire messze, több mint 6 ezer km-re jutott volna el, csupán azt, hogy a tengeri áramlatok idáig sodorták egyes darabjait.

Ez pedig egyáltalán nem lehetetlen, vélekednek. A kutatás továbbra is Ausztrália magasságában folyik. Az ausztrál közlekedésbiztonság vezetője, Martin Dolan egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ha valóban az MH370-es járat darabját sodorta a partra az áramlat, az csak megerősíti a korábbi feltételezést, miszerint a repülőgép Ausztráliától 1800 kilométerre délnyugatra, egy 120 ezer négyzetkilométeres területen belül zuhant le.

A tényleges roncsnak valahol ezen a részen, a tengerfenéken kell lennie, vélekedett. A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint napokon belül tisztázódik, valóban a tavaly eltűnt gép darabjáról van-e szó. Az eddigi vizsgálatok ezt látszanak alátámasztani, annyi ugyanis már kiderült, több mint egy éve vízben lévő darab került elő.

Szerző