Nem építtet a lakosság

Közel 3,5 ezer milliárd forint jut építésre hazánkban 2020-ig - erről Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős helyettes államtitkára egy tegnapi szakmai konferencián beszélt. Kifejtette: az építőipar teljesítménye 22 hónapja növekszik, ez az állami és uniós forrásból megvalósuló infrastrukturális beruházásokkal magyarázható. Ugyanakkor távlati célnak nevezte az évi 40 ezer lakás megépítését, amelyet a szakértők a 4 milliós lakásállomány pótlásához szükségesnek tartanak.

A helyettes államtitkár kitért arra is, hogy az építőipari lánctartozások visszaszorításához hozzájárult a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv, amely tavaly 121 panaszt fogadott be, ezek szerződéses értéke 46,5 milliárd forint volt, a vitatott érték pedig 3,5 milliárd forintot tett ki. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) adatai szerint a panaszok 60 százaléka zárult egyezséggel ebben a bírósági pert megelőző eljárásban. Koji László, az ÉVOSZ elnöke a rendezvényen kifejtette, az építőipar még a korábbi uniós költségvetési ciklus forrásaiból dolgozik, de ez csak az első fél év végéig “tart ki”, a második fél évben visszaesés várható az építőipar teljesítményében. Ezt azzal magyarázta, hogy a szerződésállomány 32 százalékkal kisebb, mint egy éve volt. Az ÉVOSZ elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy mennyire hiányzik az építőipari piacon a lakosság, mint megrendelő. Összehasonlításképpen elmondta: a múlt évben az uniós országok átlagában az építőipari munkák 35 százalékát rendelte meg a lakosság, Németországban ez az arány 51 százalék, míg Magyarországon mindössze 7 százalék volt.

Szerző

Olcsó volt – kizárták a Közgépet

Látványos helyszíneken folytatódik az Orbán-Simicska háború, az egymásból kiszeretett felek most a közbeszerzésekben mérik össze erejüket. 

Látványos helyszíneken folytatódik az Orbán-Simicska háború, az egymásból kiszeretett felek most a közbeszerzésekben mérik össze erejüket. Tegnap derült ki, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgépet kizárta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Grassalkovich út – Ócsai út – Haraszti úti csomópontnál lévő felüljáró felújítására írt ki közbeszerzésből, mert túl olcsó ajánlatot adott. A Közgép 430 millió forintért, az A-Híd és a Strabag konzorciuma 668, a Colas 679, a Swietelsky 775 millió forintért vállalta volna a munkát. Az ajánlatokat még februárban nyitották ki, ezután 60 nap alatt lehetett volna döntést hozni a győztesről, ám a határidőt még két hónappal kitolták, így az a múlt héten járt le. A győztes az A-Híd-Strabag páros lett - írta a 444.hu.

A BKK számításai szerint a Közgép 37 százalékkal olcsóbban végezte volna el a felújítást, mint ahogy a közlekedési cég szakértői becsülték a költségeket. A kizárást azzal indokolta közlekedési központ, hogy "az ajánlattevő bizonyos egységárai túlzottnak alacsonynak bizonyultak úgy a többi ajánlattevő, mint ugyanezen vállalkozó saját (korábbi) egységáraihoz viszonyítottan”.

Szakírók szerint várható volt, hogy a Közgép a következőkben a versenytársaknál olcsóbb ajánlattal fog előállni a tendereken, amelyeket a jelenlegi közbeszerzési szabályok szerint a kiírónak köztelező elfogadni. (Jövőre már ezen is lazítana a kormány.) Mentsvárként marad még a kizárás, mint jelen esetben is, és a kínos magyarázkodás. Vélhetően több hasonló eset után az adófizetők is rákérdeznek arra, hogy ha valami megépülhet 200-300 millió forinttal olcsóbban is, akkor hova kerül/került a különbözet?

Ez azért is indokolt kérdés, mert a Népszava információi szerint a beruházó egy rövid "túl olcsó" érveléssel mutatott ajtót Simicska cégének. A lapunknak nyilatkozó iparági szakértő elmondta, ilyen nagyságrendű projekteknél legalábbis illik részletezni az okokat. A Közgép várhatóan élni fog jogorvoslati lehetőségeivel.

Ez annál is inkább valószínűsíthető, mert szakértőnk szerint nem irreális a cég alacsony árajánlata, ha figyelembe vesszük, hogy a többi pályázóval ellentétben gyakorlatilag a műtárgy tőszomszédságában van a telephelye, vagyis nincs szükség ilyen létesítmény kialakítására, a szállítási távolsága alig 2 kilométer, így a fuvarozás költségei is elenyészőek a versenytársakéhoz képest. A tender kiírója arra sem hivatkozhat, hogy esetleg nem megfelelő műszaki tartalmat kapna az "olcsó húsnak híg a leve" elvén, mert ezeket a beruházásokat folyamatosan kell(ene) ellenőrizni és minden kifizetést csak a megbízó által megbízott mérnök jóváhagyásával lehet teljesíteni.

Szerző

Egyesületet alapítottak a civilek

Új Magyar Köztársaság Egyesület néven a rendszerbontó népszavazás kezdeményező civilek - számos elismert szakemberrel közösen - egyesületet hoztak létre. 

Az alapítók között van a március 15-i tüntetést szervező, majd népszavazásokat kezdeményező Gulyás Balázs - aki az internetadó elleni Facebook-csoporto alapítója - és Lattmann Tamás nemzetközi jogász, illetve Vajda Zoltán, aki a 60 ezren a Magánnyugdíjunkért Facebook-csoportot képviseli. Rajtuk kívül alapító még Fullajtár Andrea színész, Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek korábbi országgyűlési biztosa, Hammer Ferenc szociológus, Király László György közgazdász, Kincses Gyula orvos, volt államtitkár, Kozák Márton szociológus, Spányik András orvos, Turi Tamás joghallgató, Várhegyi Éva közgazdász és Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere is. Céljuk, hogy Magyarország társadalmi és gazdasági kihívásaira választ találjanak.

Szerző