Előfizetés

Balog minőségi oktatásról beszél

Publikálás dátuma
2015.06.04. 16:14
MTI Fotó: Bruzák Noémi
Versenyképességre, hazaszeretetre és minőségi oktatásra van szükség ahhoz, hogy az ország talpon maradjon a jólétért folytatott versenyfutásban - mondta az emberi erőforrások minisztere a pedagógusnap alkalmából tartott csütörtöki ünnepségen, Budapesten.

Balog Zoltán, aki elismeréseket adott át pedagógusoknak az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, beszédében utalt arra: a tapasztalatok szerint azok az országok maradnak talpon a jólétért, a befektetésekért, a szellemi tőke koncentrációjáért folyó versenyfutásban, amelyekben az oktatás és a nevelés van a középpontban, mint például Finnországban és Dél-Koreában. 

A miniszter reméli, hogy egyetértés van abban: ennek eléréséhez szükség van az oktatási rendszernek és a belőle kikerülő fiataloknak a versenyképességére, valamint a hazaszeretetre. A versenyképesség és a hazaszeretetre nevelés teremthet olyan környezetet Magyarországon az oktatásban is, amelyben jó dolgozni, amelyben megéri dolgozni - folytatta. Hozzátette: mindezek mellett szükség van a minőségi oktatásra is.

Szólt arról is, hogy ismét kezd presztízse lenni a pedagógushivatásnak, amiben segít a pedagógus-életpálya is. Közölte, nem titkolták, hogy több munkát kell végezniük a pedagógusoknak az új közoktatási rendszerben, de ezt a munkát több és igazságosabban elosztott pénzzel honorálják. 

Emlékeztetett arra: 2013-tól 200 milliárd forintot fizetett ki pluszban az állam a pedagógusoknak az életpályán belüli béremelésre, idén pedig plusz 38,5 milliárd forintot költenek pedagógusbérre, ebből 25 milliárd forinthoz szeptembertől juthatnak hozzá az érintettek. 

Balog Zoltán hangsúlyozta: olyan béremelésben érdekeltek, amelyet nem hitelből fizetnek, hanem abból a többletből, amelyet az ország megtermel, és a pedagógusok mostani béremelése ilyen forrásból származik, "úgy lett nekik több, hogy másnak nem lett kevesebb". 

A miniszter jelezte: mindig vita van az oktatásról, és a céljuk nem az, hogy elfojtsák, hanem, hogy minél szélesebb körű legyen. Megjegyezte: örül annak, hogy valódi szakmai vita van például a kancellári rendszerről. 

Utalt arra, hogy vita van a szakképzési rendszer átalakításáról is. Kifejtette: az átalakítás célja az, hogy olyan szakképzési rendszert alakítsanak ki, amelyben akár a munka világán keresztül is el lehet jutni a diplomához, a gimnáziumokból pedig szinte automatikus az átlépés a felsőoktatásba. 

Balog Zoltán kitért arra is, hogy a pedagógusnap alkalmából díjazottak minőségi munkát végeznek, nemcsak szakmai, hanem emberi értelemben is, amelyet a tárca szeretne elismerni. 

Köszöntőjében Czunyiné Bertalan Judit közoktatásért felelős államtitkár arról beszélt, hogy olyan kiváló pedagógusokat díjaznak, akik munkájukkal, az odafigyelés mindennapi gyakorlatával kivívták kollégáik, valamint szűkebb és tágabb környezetük elismerését, akik munkájukkal mértékké váltak. 

Úgy fogalmazott, a pedagógusoknak egyszerre kell gyémántcsiszolónak, pásztornak, őrszemnek és fáklyának lenniük, és ez a többes tudás teszi őket a szó legnemesebb értelmében mesterré. 

Az ünnepségen a miniszter Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkárral, valamint Czunyiné Bertalan Judittal több mint 170 pedagógusnak adott át kiemelkedő munkájukért Eötvös József-, Szent-Györgyi Albert-, Apáczai Csere János-, Brunszvik Teréz- és Németh László-díjakat. 

M4-es "újratervezve", 28 milliárd vissza

Publikálás dátuma
2015.06.04. 15:44
A tervezett M4 sztrádaszakasz autóútként való megépítése sem lesz olcsóbb, mint amit korábban kalkuláltak FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
A kabinet lezárta az M4-es ügyét, és úgy döntött - erősítette meg Lázár János a miniszterelnök előző napi szolnoki szavait -, hogy négysávos autóút köti majd össze az M0-st Szolnokkal a 4-es út nyomvonalán. Az építkezés 2016-ban kezdődhet, a költsége pedig várhatóan 110 milliárd forint lesz - mondta a miniszter a csütörtöki kormányinfón.

A leállított M4-beruházásról Lázár János elmondta: Abony és Törökszentmiklós között az eredeti nyomvonalon építik meg az utat - egyszerűsített műszaki tartalommal -, a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakaszon pedig szintén a műszaki tartalom felülvizsgálatával kezdik majd a munkát - mondta a Miniszterelnökség vezetője.

Lázár új számokkal készült: az elvégzett munka 38 milliárd forintos díján felül kiutalt 28 milliárd forint előleget szeretné visszakérni a kormány. 

MTI Fotó: Illyés Tibor

MTI Fotó: Illyés Tibor

Korábban írtuk: információink szerint a kivitelező két konzorcium, az Közgép-A-Híd, a Colas-Swietelsky valamint a Strabag is a sajtóból értesülhetett a fejleményekről, mivel a felmondólevél óta senki nem szólt hozzájuk. A leállítás óta folytatják az őrzést és az állagmegóvást, ennek költsége havi ötvenmillió forint körüli. Az elszámolás is a levegőben lóg, eddig erre sem mutatott hajlandóságot a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.

Az eddig elvégzett munka 40 milliárd forintos díján felül kiutalt 22 milliárd forint előleget szeretné visszaszerezni a kormány. Iparági szakértőnk szerint ennek egy részéből már anyagot vásároltak, szerződésekre, tervekre költöttek, így a tételes elszámoláskor derülhet ki valójában mennyi jár vissza, a teljes összeg biztosan nem.

Az eddigi kivitelezők is várják a 4-es út négysávosítására, és különösen az Abony-Fegyvernek közötti elhíresült 29 kilométeres szakaszra kiírandó új tenderek megjelenését, már csak azért is, mert annak tartalma muníciót szolgáltathat egy esetlegesen indítható kártérítési perben.

Szakértők szerint az autóúttá való leminősítéssel nem sokat lehet majd megtakarítani az M4-es elkerülő szakaszra tervezett 110 milliárd forintos költségből. A megváltozott műszaki tartalom miatti áttervezés költségei, az időközben tönkrement földmunkák pótlása újabb költségeket jelentenek, nem beszélve arról, hogy a megépült műtárgyak egy része - például a hidak esetében - meghatározza mi építhető rájuk. Ezeket nem ellentételezi, hogy esetleg nem kell leállósáv és csak kevesebb pihenő.

M4-es "újratervezve", 28 milliárd vissza

Publikálás dátuma
2015.06.04. 15:44
A tervezett M4 sztrádaszakasz autóútként való megépítése sem lesz olcsóbb, mint amit korábban kalkuláltak FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
A kabinet lezárta az M4-es ügyét, és úgy döntött - erősítette meg Lázár János a miniszterelnök előző napi szolnoki szavait -, hogy négysávos autóút köti majd össze az M0-st Szolnokkal a 4-es út nyomvonalán. Az építkezés 2016-ban kezdődhet, a költsége pedig várhatóan 110 milliárd forint lesz - mondta a miniszter a csütörtöki kormányinfón.

A leállított M4-beruházásról Lázár János elmondta: Abony és Törökszentmiklós között az eredeti nyomvonalon építik meg az utat - egyszerűsített műszaki tartalommal -, a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakaszon pedig szintén a műszaki tartalom felülvizsgálatával kezdik majd a munkát - mondta a Miniszterelnökség vezetője.

Lázár új számokkal készült: az elvégzett munka 38 milliárd forintos díján felül kiutalt 28 milliárd forint előleget szeretné visszakérni a kormány. 

MTI Fotó: Illyés Tibor

MTI Fotó: Illyés Tibor

Korábban írtuk: információink szerint a kivitelező két konzorcium, az Közgép-A-Híd, a Colas-Swietelsky valamint a Strabag is a sajtóból értesülhetett a fejleményekről, mivel a felmondólevél óta senki nem szólt hozzájuk. A leállítás óta folytatják az őrzést és az állagmegóvást, ennek költsége havi ötvenmillió forint körüli. Az elszámolás is a levegőben lóg, eddig erre sem mutatott hajlandóságot a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.

Az eddig elvégzett munka 40 milliárd forintos díján felül kiutalt 22 milliárd forint előleget szeretné visszaszerezni a kormány. Iparági szakértőnk szerint ennek egy részéből már anyagot vásároltak, szerződésekre, tervekre költöttek, így a tételes elszámoláskor derülhet ki valójában mennyi jár vissza, a teljes összeg biztosan nem.

Az eddigi kivitelezők is várják a 4-es út négysávosítására, és különösen az Abony-Fegyvernek közötti elhíresült 29 kilométeres szakaszra kiírandó új tenderek megjelenését, már csak azért is, mert annak tartalma muníciót szolgáltathat egy esetlegesen indítható kártérítési perben.

Szakértők szerint az autóúttá való leminősítéssel nem sokat lehet majd megtakarítani az M4-es elkerülő szakaszra tervezett 110 milliárd forintos költségből. A megváltozott műszaki tartalom miatti áttervezés költségei, az időközben tönkrement földmunkák pótlása újabb költségeket jelentenek, nem beszélve arról, hogy a megépült műtárgyak egy része - például a hidak esetében - meghatározza mi építhető rájuk. Ezeket nem ellentételezi, hogy esetleg nem kell leállósáv és csak kevesebb pihenő.