Argo 2 - Rekordot remélnek a filmtől

Publikálás dátuma
2015.05.04. 18:51
FOTÓ: Intel.Com
Árpa Attila kultfilmjének folytatása, az Argo2 (16) minden hazai várakozást felülmúlóan nyitott a mozikban. Az április 30-án bemutatott akció-vígjátékot az első hétvégén 40.287 néző látta, ami új rekordot jelent.

A Filmalap fennállása óta egy magyar film sem kezdte ennyire jó nézettséggel a mozis pályáját, így Balogi Tibi suttyó bandája olyan sikerfilmeket előzött meg, mint a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Coming Out, a Fehér Isten, a Swing vagy Liza, a rókatündér.

„A nézőszám nyilván egy nagyon fontos dolog, de még ennél is többet jelent számomra az, hogy a közönség eddigi visszajelzése kiemelkedően pozitív, sőt akadnak olyanok, akik már most többször látták a filmet. Alig várom a vidéki közönségtalálkozókat” – nyilatkozta Árpa Attila rendező.

Szerző

Nem dopping, "csak" drog

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) fegyelmi eljárást indít a kajakos Csipes Tamarával és Dombvári Bencével szemben; a fegyelmi tárgyalásra legkorábban jövő hétfőn kerülhet sor. Az MKKSZ hétfői közleménye szerint a szövetséget a Magyar Antidopping Csoport (MACS) ma (hétfő) délután tájékoztatta hivatalosan arról, hogy az érintett sportolók szervezetében kokain nyomaira bukkantak.

A Blikk szombaton írt arról, hogy a két versenyzőtől a közelmúltban, a dunavarsányi edzőtáborban vettek vizeletmintát, és a doppingtesztjük negatív, a drogtesztjük azonban pozitív lett.

Az MTI-hez eljuttatott MKKSZ-közlemény szerint az MKKSZ április 21-én telefonon kapott értesítést a MACS ügyvezető igazgatójától arról, hogy két felnőtt válogatott versenyző drogtesztje pozitív lett. Tiszeker Ágnes tájékoztatta az MKKSZ-t, hogy egy versenyidőszakon kívüli teszt készült, melynek pozitív eredménye a felkészülési időszakban nem minősül doppingolásnak és hozzátette, hogy erről írásbeli jegyzőkönyvet fog küldeni a szövetségnek.

"A szövetség szakmai vezetése a szóbeli információ birtokában haladéktalanul úgy döntött, hogy az érintett versenyzők válogatott kerettagságát megszünteti. A szövetség szabályzata alapján, amennyiben egy versenyző nem sportolóhoz méltó magatartást tanúsít, akkor erre a szakmai igazgatónak saját hatáskörben joga van" - írta az MKKSZ, hozzátéve, hogy a válogatott keretből történő kizárást a szövetség főtitkára, szakmai igazgatója és vezetőedzője április 23-án személyesen közölte a versenyzőkkel, edzőikkel és az érintett egyesület képviselőjével is.

"A két versenyző, Csipes Tamara és Dombvári Bence a döntést tudomásul vette" - áll a közleményben.
A szövetség szakmai igazgatója a kerettagsággal együtt járó juttatásokat is megvonta az érintett sportolóktól, valamint nem jelölte őket a júniusi bakui Európa Játékokra és erről április 29-én tájékoztatta a szövetség elnökségét is. Az MKKSZ elnöksége a szakmai igazgató döntését tudomásul vette.

"A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyomatékosan kijelenti, hogy az eddig rendelkezésre állt információk alapján jogilag minden lehetséges szankcióval élt a két versenyzővel szemben, valamint hozzáteszi, hogy a történteket mélységesen elítéli és ezt a sportolói magatartást határozottan elutasítja" - olvasható a Schmidt Gábor főtitkár által szignált közleményben.

Az állásfoglalás azt is említi, hogy a sajtóban megjelent tudósításokra való tekintettel már a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság is felvette a kapcsolatot az MKKSZ-szel, amely a megkeresés alapján a MACS-tól kapott jegyzőkönyvet hétfőn (ma) délután a rendőrség rendelkezésére bocsájtotta.

Az ötszörös világbajnok Csipes Tamara (25 éves) 2011-ben az év sportolónője volt, Dombvári Bence (22) pedig nyert már ezüst- és bronzérmet is vb-n.

Szerző

Fa Nándor folytatja

Rengeteg probléma nehezítette Fa Nándor és társa, Conrad Colman útját a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyen, melyen a magyar hajós elmondása szerint sokáig az is kétséges volt, hogy célba érnek-e, sőt, időnként az életükért kellett küzdeniük a Spirit of Hungary fedélzetén.

A 61 éves sportember hétfői sajtótájékoztatóján részletesen beszámolt tapasztalatairól, élményeiről, a verseny előzményeiről és az összességében 110 napos útról.

A magyar hajós rögtön az elején leszögezte, büszke arra, hogy sikerült teljesíteniük a versenyt, így az elsődleges céljuknak meg tudtak felelni, méghozzá nem mindennapi körülmények között. Mint hangsúlyozta, már az óriási dolog, hogy hazai ipari háttérrel, Magyarországon készített vitorlással ott tudott lenni a mezőnyben, ami büszkeségre ad okot. Azt ugyanakkor nem lehetett várni, hogy a sokkal jobb lehetőségekkel bíró riválisok szintjén legyenek.

"Nekünk nincs módunk arra, hogy fél év alatt építsünk egy hajót, a miénk két évig készült, közben azonban a szabályok folyamatosan változtak" - sorolta a kezdeti nehézségeket Fa Nándor, hozzátéve, hogy volt olyan, amikor a szabályok módosítása miatt a már szerkezetkész vitorlást kellett szétszedni és újra kezdeni az építését.

A Spirit of Hungaryvel elkészülte után a tesztversenynek szánt tavalyi transzatlanti viadal előtt is újabb probléma adódott: ahogy Fa Nándor fogalmazott, kivitelezési, szerkezeti okok miatt nem indulhatott a New York-Barcelona versenyen, a hajót Magyarországra kellet szállítani és szét kellett szedni. A december végén rajtolt Barcelona World Race előtt így nem tudta behajózni a vitorlást, ráadásul új párt is kellett keresnie maga mellé.

"Nem akartam kihagyni a versenyt, hiszen többek között ezért építettük" - jegyezte meg Fa, aki a társkeresésnél először a 31 éves Colmant hívta, akivel még New Yorkban találkozott korában - "Conraddal egy perc alatt megegyeztünk."

Az új-zélandi sportemberrel a "legbizarabb" párt alkották a mezőnyben a 61 éves Fa szavai szerint, hiszen a mezőny legfiatalabb és legidősebb résztvevői voltak: "Az átlagéletkorunk tökéletes volt" - viccelődött a magyar hajós, majd komolyra fordítva a szót arról beszélt, hogy tulajdonképpen nem ismerték egymást a viadal előtt, de az öt hónap közös munka során úgy érzi, szinte az öccsévé vált Colman. Egy szikrázóan kemény és elszánt vitorlázót ismert meg benne, aki a legkeményebb helyzetekben is segítette közös ügyüket. Nem tagadta, éles vitáik is voltak nem egyszer, ám mindannyiszor elsimultak az ellentétek, s nem maradt bennük feszültség.

Az éppen Franciaországban tartózkodó Colman internetes kapcsolattal jelentkezett be a sajtótájékoztatón. Elmondta, boldog, hogy részt vehetett a Spirit of Hungary projektjében, és reméli, a Vendée Globe szóló földkerülő viadalon majd egymás mellett állhatnak a rajtvonalra Fa Nándorral.

A magyar versenyző a viadallal kapcsolatban azt emelte ki, hogy elképesztő mennyiségű problémával kellett megküzdeniük az út során, ám ezek túlnyomó részét nem a balszerencse számlájára írta. "Volt, amiről nem tehettünk, ám sajnos azt kell mondjam, a gondok legnagyobb részét kivitelezési hiba, rosszul elvégzett munka okozta" - mondta Fa, ugyanakkor hozzátette, hogy mivel ez volt az első versenyük a vitorlással, nekik most olyan hibákkal kellett szembesülniük, melyeken a többi hajós már túljutott.
Fizikailag nem érzett soha holtpontot, még akkor sem, amikor az árboc tetején komoly balesetet szenvedett, s felhasadt a fejbőre - melyet Colman varrt össze -, mentálisan ugyanakkor volt ilyen szakasza a viadalnak.

"Az volt a legnehezebb, amikor a Horn-fok előtt ezer mérfölddel újra eltört az egyik tőkesúlytartó csavar, akkor kétségessé vált a versenyünk, sőt, az életünk is veszélyben forgott" - emlékezett vissza. - "Egy hatalmas alacsony légnyomású ciklon volt mögöttünk, óriási sebességgel jött. Akkor az életünkért hajóztunk, menekültünk a Horn-fokhoz, mert abban a térségben a ciklon akkora hullámokat ver, hogy a nagyobb hajók sem merészkednek olyankor oda. Annyit tudtunk, hogy a Horn-foknál délre fordul majd a ciklon, s előbb kell odaérnünk."

Fa Nándorék sikerrel átértek az Atlanti-óceánra, ám a viadal végéig kénytelenek voltak kibillentett tőkesúllyal hajózni, hogy kíméljék azt és esélyük legyen célba érni. Emellett az utolsó 8000 mérföld során teljes vitorlával nem is tudtak hajózni az árboc sérülései miatt. "Tulajdonképpen megerőszakoltuk a vitorlást, hogy beérhessünk" - mondta, megjegyezve, hogy egyértelmű kockázatot vállaltak, hiszen ha menet közben leszakad a tőkesúly, a hajót biztosan elveszítették volna. - "Nagy volt a kockázat. Amennyiben a Csendes-óceánon történik nagy baj, onnan nem valószínű, hogy ki tudtak volna minket menteni, az Atlantin nagyobb a hajóforgalom, egy-két nap alatt segítségünkre tudtak volna sietni."

Végül a hetedik helyen ért célba a Spirit of Hungary. Fa Nándornak a sikeres földkerülés élménye mellett Barcelonában sokat jelentettek egyik riválisa, Alex Thomson, a korán kiesett favorit, Hugo Boss kormányosának elismerő szavai:
"Azt mondta, hogy ilyen körülmények között a többi kormányos nem lett volna képes erre a teljesítményre, s azt hiszem, ez így is van."

A 2016-os Vendée Globe-ra készülő Fa Nándor emlékeztetett rá, hogy 2015-re még két versenyt tervezett be, augusztusban a kétnapos Fastnet Race-t, majd októberben a Transat Jacques Vabre-ot. Ugyanakkor jelenleg sok minden bizonytalan, mert az anyagi háttér nem állt össze. "Azt remélem, hogy legközelebb már nem a túlélési képességeimet kell legfőképp használnom, hanem a versenyzői kvalitásaimat mutathatom meg." - mondta Fa Nándor.

Szerző