Előfizetés

Országos akció az útdíj ellen

Bihari Tamás
Publikálás dátuma
2015.01.30. 06:00
A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Az útdíjrendszer kiterjesztése ellen, a korábban ingyenes szakaszok újra díjmentessé tétele mellett demonstrálnak ma a szocialisták, illetve mindazok, akik egyetértenek velük. Fónagy János államtitkár egy tévé műsorban elszólta magát az M0-ás jelenleg nem fizetős szakaszai is a díjköteles körbe kerülnek 1-3 éven belül. Meglepetések nélkül megjelent a módosított útdíjrendelet.

Az országos akció kezdő eseményeként a kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vivő utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve. Király József, az MSZP kecskeméti szervezetének elnöke azt mondta, elfogadhatatlan, hogy "amit egyszer már kifizettek az emberek, azért még egyszer fizessenek". Hozzátette: Kecskemét alföldi városként komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy. Elmondta, hogy az M5-ös elkerülő szakaszának díjmentessége érdekében levelet írtak a város két országgyűlési képviselőjének, de választ nem kaptak. Ha a figyelemfelkeltő demonstráció nem vezet eredményre, akkor félpályás vagy egész pályás útlezárással is nyomatékosítani fogják követelésüket - tette hozzá Király József.

Heringes Anita szocialista országgyűlési képviselő az MSZP útdíjellenes demonstrációján Kecskeméten, az M5 autópálya és az 52 főút csomópontjában. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Heringes Anita szocialista országgyűlési képviselő az MSZP útdíjellenes demonstrációján Kecskeméten, az M5 autópálya és az 52 főút csomópontjában. MTI Fotó: Ujvári Sándor

A korábban ingyenes szakaszok újra díjmentessé tétele mellett demonstrálnak és nem a megyei matricák bevezetése ellen tiltakoznak ma a szocialisták. A félpályás útlezárásokról Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese elmondta, azt szeretnék elérni, hogy azok a városokat elkerülő útszakaszok, amelyek használatáért a múlt év december 31-ig nem kellett fizetni, ezután se kelljen.

Fónagy János, a nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt állította: hogy "novemberben merült fel az igénye, hogy egységesíteni kellene az útdíjrendszert". Az államtitkára szerint a havi 400 forintos megyei matricák miatt nem fog átterelődni a forgalom a városokba. Ha mégis, arról úgy fogalmazott: elképzelhető, hogy néhány emberben felébred majd a dacvágy.

Gőgös Zoltán, a mai országos demonstráció egyik szervezője a Népszavának erre úgy reagált, inkább a kormányzat esetében lehet dacról beszélni, hogy minden észérv ellenére csak azért is ragaszkodik egy rossz döntéshez. Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere lapunknak elmondta, már megkezdték a forgalomszámlálást, de az M1-M7 bevezető szakasza fizetősé válása miatt a városban a forgalom növekedése máris érzékelhető, ezt a sokasodó lakossági panaszok is alátámasztják.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke óvott az elhamarkodott kijelentésektől pro és kontra egyaránt. Egyetértett azzal, hogy csak egy korrekt forgalomszámlálás adhat arra választ, hogy az útdíj fizetés kiterjesztése növeli egyes települések közlekedési terhelését, vagy sem. Nyilván lesznek, akik látva az autópályák, elkerülő utak forgalmának csökkenését, úgy döntenek, kifizetik az évi 5 ezer forintot, míg mások megkeresik az egérutakat – jegyezte meg lapunknak Dorner Lajos. Egyes településeknél azért megkockáztatható, hogy többen választják az autópályát, mint például Tárnok, ahol eddig 43 ezer forintos éves matricát kellett venni az autópálya használatához, most pedig elég 5 ezer forint. Budaörs, Dunakeszi, vagy Vecsés, Üllő esetében ennek ellenkezőjével lehet számolni. Az viszont nem valószínű, hogy tömegek térnek át az agglomerációban a közösségi közlekedésre. Az ehhez szükséges fejlesztésekre amúgy sincs meg a fedezet – tette hozzá a VEKE elnöke.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai leszerelik az útdíjfizetésre figyelmeztető táblát Budapest határában a Liszt Ferenc-repülőtérre vezető 4-es főúton. Több szakasz ismét ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út. MTI Fotó: Illyés Tibor

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai leszerelik az útdíjfizetésre figyelmeztető táblát Budapest határában a Liszt Ferenc-repülőtérre vezető 4-es főúton. Több szakasz ismét ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út. MTI Fotó: Illyés Tibor

Fónagy János azt is mondta, eddig volt, ahol fizettek, volt, ahol nem, most mindenhol fizetnek, de kevesebbet. Azt is állította, sokak számára olcsóbb lesz így a közlekedés. Gőgös Zoltán viszont a Népszavának úgy vélekedett, hogy ez nem magyarázat, és az útdíjfizetés kiterjesztését nem is lehet megmagyarázni. A megyei matricák ellen semmi kifogása az ellenzéki pártnak, ám annak nem az a rendeltetése, hogy az eddig nem fizetős szakaszokon is fizetni kelljen. Olyan utakra terjesztette ki a kormány a díjfizetési kötelezettséget, amelyek a települések környezetterhelését hivatottak csökkenteni.

A minisztérium háttérintézménye és munkatársai végezték a hatástanulmányt a megyei matricákkal kapcsolatban, ennek alapján vetette el a kormány, hogy az egész főútvonali rendszer, mind a 30 ezer kilométer fizetős legyen – fogalmazott Fónagy. Az államtitkár riporteri kérdésre azt is közölte, a hatástanulmányokat a jogszabály életbe lépéséig nem lehet nyilvánosságra hozni.

Az MSZP elnökhelyettese közölte, ez a jogszabály lassan egy hónapja hatályos, abban pedig kételkedett, hogy egy novemberi ötlet nyomán decemberre már megalapozott hatástanulmányok készíthetők, miközben jogszabály írja elő, hogy az ilyen döntéseknél nem csak ezekre, de szakmai egyeztetésekre is szükség lett volna. Gőgös azt is kifogásolta, ha ez most próbaüzem volt, akkor miért szedtek pénzt az autósoktól.

Sértő-Radics István, az Együtt elnökségi tagja, Uszka polgármestere szerint Fónagy János elszólta magát: három éven belül az egész M0-ás autóutat fizetőssé teszi a kormány. Az ellenzéki párt tiltakozik ez ellen, és a teljes új útdíj-rendszer eltörlését, a 2014-es állapot visszaállítását követeli.

Az ellenzéki párt károsnak tartja az útdíjat, mind a budapestiek, mind az agglomerációban élők, mind a vidéki városokban és azok környékén élők számára. A városiakon túl, a kistelepüléseket is hátrányosan érinti a szabályozás: falugondnoki jármű továbbra sem mentes az útdíj alól, sőt – a heti és havi díjak tekintetében – arra a korábbi ár dupláját kell januártól kifizetniük az önkormányzatoknak. A kormány ezzel kapcsolatban figyelmen kívül hagyta az önkormányzati szövetségek kérését.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén egy ellenzéki képviselő kezdeményezte az M0-s elkerülő út díjmentes használatának visszaállítását. A közgyűlési többség leszavazta. Köztük a korábban még hangosan tiltakozó polgármesterek is.

A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

A legtöbb helyen marad a fizetésre figyelmeztető tábla FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

Az utolsó pillanatban - meglepetések nélkül - tegnap megjelent az útdíjrendelet módosítása is. Február 1-jétől díjmentessé válik a dunaújvárosi és a szekszárdi híd, nem kell fizetni a kaposvári, valamint a szombathelyi elkerülő utakon, valamint a Budapestről a repülőtérre vezető gyorsforgalmi szakaszon. A szomszédos megye első lehajtójáig lesznek érvényesek a megyei matricák. A fölöslegesen megváltott matricákat március közepéig lehet visszaváltani - az 1470 forintos szolgáltatási díj megfizetése nélkül. A nagycsaládosok és a mozgássérültek a beígért kedvezményt feltehetően áprilistól igényelhetik vissza, addig a 7-nél több üléses kisbuszaikra változatlanul D2-es matricát kell váltaniuk.

Útzárási útmutató
A Budapesten tiltakozók 14 órakor találkoznak az M3 – M0 csomópontban a Budapestre vezető oldalon található Shell benzinkút kamionparkolójában és innen vonulnak az Alkotmány utcába, ahol felolvassák a rendezvény petícióját és utcai beszélgetés lesz Tóbiás József, az MSZP elnöke, valamint Horváth Csaba, az MSZP budapesti frakcióvezetője részvételével.
Kecskeméten 8 órától 9 óráig tart a figyelemfelhívó akció az M5-ös autópálya kecskeméti ki- és bevezető szakaszain.
Győrben 10 órától gyülekeznek a tiltakozók a régi 1-es úton az AUDI Aréna murvás parkolójában, majd 12 óráig félpályás útlezárással adnak nyomatékot követelésüknek.
Nyíregyházán 13 órától félpályás útlezárás lesz a Kert utcán
Debrecenben 13 órától a 4-es főút kivezető szakaszán tiltakoznak a szocialisták, ide várják Kósa Lajost a Fidesz alelnökét is.
Székesfehérváron 14 órától az M7-es autópálya nyugati kivezetőjénél (a 63-as főút felé) találkozhatnak "útlezárókkal".
Tatabányán 15 órától az 1-es főút tatabányai lehajtójától az M1-es autópálya Tatabánya Újváros felhajtóig állják el (félpályán) az utat az útdíjfizetés kiterjesztése ellen tiltakozók.

Na, hol vett újabb milliárdos ingatlant Matolcsy?

Publikálás dátuma
2015.01.29. 18:41
Fotó: Népszava
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nyílt árverésen 2,7 milliárd forintért megvásárolt a Magyar Tudományos Akadémiától egy ingatlant, amelyet az MTA korábban természettudományi kutatóközpontként üzemeltetett - közölte honlapján csütörtökön az MNB.

A Budapest II. kerület, Pusztaszeri úton található, 25 ezer négyzetméteres ingatlant az MNB kikiáltási áron vette meg. A közlemény szerint az ingatlant az MNB a társadalmi felelősségvállalási programjában meghatározott célokkal összhangban, a szükséges átalakításokat, fejlesztéseket követően képzési, oktatási, kutatási és konferencia központként kívánja hasznosítani.

Ezt megelőzően, tavaly decemberben az MNB egyik alapítványa két ingatlant vásárolt a budapesti Várnegyedben, ahol felújítás után oktatási és rendezvényközpontot, valamint angol nyelvű doktori iskolát alakítanak ki. Az ingatlanhoz nettó 11,2 millió euró (3,42 milliárd forint) vételáron jutott a jegybank.

Nyáron nettó 45,3 millió euró (mintegy 13,6 milliárd forint+áfa) összegért a budapesti Eiffel Palace irodaházat vette meg az MNB, azt megelőzően pedig a kastélyszállóként működő tiszaroffi Borbély-kúriát, 415 millió forintért. Az MNB korábban többször is hangsúlyozta, hogy 2013-at - az előző vezetés által betervezett 203 milliárd forintos veszteséggel szemben - 26,3 milliárd forintos nyereséggel zárta, így az ingatlanok megvásárlása nem jelentett terhet a központi költségvetésnek.

lásd még: http://nepszava.hu/cikk/1044316-jegybanki-penzszoras-matolcsy-modra

Huszonöt milliárd a Pannon Parknak

Huszonöt milliárd forinttal támogatja a kormány a Fővárosi Állat- és Növénykert új területe, a Pannon Park létrehozását - jelentette be Kovács Zoltán kormányszóvivő a helyszínen.

 A kormány szerdán döntött a támogatásról.   

A Városliget megújulásához szervesen kapcsolódó projekt több ütemből álló fejlesztési tervének megvalósulása után európai, sőt világszínvonalú állatkert és olyan bemutatóközpont jön létre, amely egyedülálló. A kormány 25 milliárdos keretösszegben nyújt támogatást a fővárosnak és a fővárosi állatkertnek a tervei kivitelezésében - fejtette ki Kovács Zoltán.

Az állatkert, amely Európa és a világ egyik leghíresebb állatparkja, jövőre lesz 150 éves. Az utóbbi száz évben mintegy százmillió látogatót vonzott, ezzel messze a leglátogatottabb hazai kulturális attrakció, amely megérett a területbővítésre - fogalmazott Tarlós István főpolgármester. Mint elmondta, 2016-ban átadják a Meseparkot, várhatóan 2018-2019-ben pedig elkészül a különleges biodómmal kiegészülő Pannon Park is. Emellett a Vidám Park egykori területén új látogatóközpontot, kiszolgáló gazdasági egységeket alakítanak ki.

A Meseparkban és annak központi létesítményében, a Mesevárban a 3-10 év közötti gyerekek és családjaik a magyar mesék állatszereplőivel és nagyrészt szelíd, simogatható állatokkal találkozhatnak. Ezen a területen lesz játszóház, gyermeklovarda és állatterápiás létesítmények is.

A Pannon Park központi létesítménye egy úgynevezett biodóm lesz. A hatalmas csarnokban buja növényzet és gazdag állatvilág, lényegében egy fedett park és közösségi tér várja a látogatókat. A biodómhoz Közép-Európa legnagyobb és legkorszerűbb akváriuma, valamint tágas kifutók csatlakoznak majd. A Pannon Park a Kárpát-medence múltbéli, évmilliókkal ezelőtti élővilágát igyekszik felidézni.