Előfizetés

Keys, a legújabb hullám

Publikálás dátuma
2015.01.29. 06:59
Madison Keys épp példaképén túljutva került az elődöntőbe FOTÓK: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CLIVE BRUNSKILL
Úgy tűnik, nemcsak a férfiak között tűnik fel az idei Australian Open-en egy-egy nagyon tehetséges teniszező, hanem a hölgyeknél is. Ám amíg az uraknál a 19 éves Nick Kyrgios számára a negyeddöntő a végállomást jelentette, addig a nőknél a szintén 19 éves Madison Keys példaképét, Venus Williamset legyőzve egyrészt már elődöntős, másrészt sikerével megakadályozta a Williams-testvérek egymás elleni csatáját.

Amíg az egyik felső ági női negyeddöntő igencsak egyoldalúra sikeredett – a bombaformában teniszező világelső amerikai Serena Williams hatvanöt perc alatt 6:2, 6:2-re megverte a tavalyi finalista szlovák Dominika Cibulkovát – addig a másik meccsen mindent, vagy talán annál is többet kapott a közönség a pénzéért.

Eredmények
Női egyes, negyeddöntő:
S. Williams (amerikai, 1.)–Cibulková (szlovák, 11.) 6:2, 6:2, Keys (amerikai)–V. Williams (amerikai, 18.) 6:3, 4:6, 6:4.
Az elődöntő párosítása:
S. Williams (amerikai, 1.)–Keys (amerikai), Makarova (orosz, 10.)–Sarapova (orosz, 2.).
Férfi egyes, negyeddöntő:
Djokovics (szerb, 1.)–Raonic (kanadai, 8.) 7:6, 6:4, 6:2, Wawrinka (svájci, 4.)–Nisikori (japán, 5.) 6:3, 6:4, 7:6
Az elődöntő párosítása:
Djokovics (szerb, 1.)–Wawrinka (svájci, 4.), Berdych (cseh, 7.)–Murray (brit, 6.).

A generációk csatájaként bevezetett találkozón a sokadik virágzását élő, 34 éves Venus Williams csapott össze az amerikai újhullám egyik legjobbjával, a 19 esztendős Madison Keys-szel. Utóbbi egy nagy győzelmet már aratott Melbourne-ben, amikor két fordulóval ezelőtt simán megverte a kétszeres wimbledoni bajnokot, a cseh Petra Kvitovát.

Az ötszörös wimbledoni győztes Venus ellen egészen parádés teniszt mutatott be a világranglista 35. helyén álló Keys, aki az első szettben 2:3 után sorozatban négy játékot nyert meg, a másodikban felállt 1:4-ről, dupla brékhátrányból – igaz, ezt még megnyerte Venus –, ám a döntő játszmában hiába vezetett végig a 34 esztendős amerikai, honfitársa mindig egyenlített, majd 5:4 után elvette Venus adogatását.

Keys ütött 6 ászt és 34 nyerőt, hétszer is el tudta venni ellenfele adogatását, és a

legerősebb szervája 196 km/h-s sebességgel érte el Venus térfelét. Akkor sem jött zavarba, ha a hálónál kellett pontot ütnie, ugyanis a röptéinek 67 százaléka neki kedvezett.

"Nem tudom elmondani, mit is éreztem akkor, amikor beütöttem a győztes pontot, ugyanis éppen Venus volt az, aki miatt elkezdtem teniszezni, mindig ő volt a példaképem. Ez elképesztő, el sem hiszem, hogy győztem, és elődöntős vagyok. Élvezem ezt a pillanatokat, de természetesen mindent megteszek majd Serena ellen is” – fogalmazott Keys, akire igencsak büszke lehet edzője, a 2000-ben Australian Opent is nyert Lindsay Davenport.

Az ötszörös Australian Open-győztes Serena számára így testvérháború helyett bosszúhadjárat következhet. Majd kiderül, hogy az újabb generációk csatájában ki lesz a jobb…

Álomelődöntő a férfiaknál

A férfiaknál viszont annyira bejött a papírforma, hogy a szakemberek mindegyike sokkal szorosabb negyeddöntőket várt a felső ágon (is).

A címvédő Stanislas Wawrinka űrteniszt bemutatva sima három szettben verte a japán Kei Nisikorit, és ezzel visszavágott a 2014-es US Open negyeddöntőjében elszenvedett vereségért.

A svájci játékos 46 nyerőt ütött, ha kellett, bevágott néhány 220 km/h-s adogatást, és az egykezes fonákjára szinte jelzőket sem találni.De szüksége is lesz erre a formára, hiszen a korábbi négyszeres bajnok, világelső Novak Djokovics sem panaszkodhat a játékára.

A szerb a másik negyeddöntőben nagyon stabilan teniszezve, sima három szettben legyőzte a kanadai Milos Raonicot, ráadásul kifejezetten eredményes volt a második szervája mögött, amikor a pontok 89 százalékát nyerte meg.A tegnapi teljesítményüket látva, megjósolhatatlan, hogy Wawrinka vagy Djokovics juthat a vasárnapi fináléba.



Egész nap Stravinsky a Müpában

Február 7-én, jövő szombaton rendezik meg a Művészetek Palotájában a Stravinsky-maratont, amelyen az ország vezető szimfonikus és kamarazenekaraival olyan szólisták és karmesterek lépnek színpadra, mint Jandó Jenő, Perényi Miklós, Kelemen Barnabás, Fischer Iván és Kovács János. Alföldi Róbert rendezőként, Bozsik Yvette koreográfusként működik közre az egész napos minifesztiválon.

"Igor Stravinsky teljesen megváltoztatta a zenetörténelmet sokkolóan radikális, modern nyelvezetével, különösen ritmusaival, hangsúlyaival, anti-romantikus szemtelenségével. Joseph Haydn óta egy zeneszerző sem volt ilyen szellemes, okos és humoros. Életműve, amely különböző stíluskorszakokból áll össze, maga a 20. század - hihetetlenül izgalmas" - véli Fischer Iván a sorozat házigazdája, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója, a zenei maratonok művészeti vezetőjét.

A Stravinsky-maraton tizenegy koncertje 10.30-tól 22.00-ig tölti meg a Művészetek Palotája termeit, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet és a Fesztivál Színházat.

Mint arról már beszámoltunk, elsőként, szombaton délelőtt A tűzmadár című balett zenéje csendül fel a Kovács János vezényelte MR Szimfonikusok tolmácsolásában. A hangversenyeken leggyakrabban az 1919-ből származó, második változat hallható, az MR Szimfonikusok azonban az 1910-ben bemutatott eredeti balettzenét játsszák.

A Pannon Filharmonikusok Bogányi Tibor vezényletével adandó kora délutáni hangversenyének egyik fénypontja Stravinsky Zsoltárszimfóniájának bemutatása lesz a Nemzeti Énekkar közreműködésével.

Nem sokkal később egy Stravinsky alkotói életében fordulópontot jelentő mű, a Pulcinella című balett kerül terítékre a Takács-Nagy Gábor vezényelte Budapesti Vonósok, három neves hazai szólista - Megyesi Schwartz Lúcia alt, Megyesi Zoltán tenor és Cser Krisztián basszus -, valamint a Bozsik Yvette Társulat előadásában.

A Pulcinella, melyhez Stravinsky a 18. századig nyúlt vissza inspirációért, 1920-ban debütált a Párizsi Operaházban Pablo Picasso kosztümeivel és díszleteivel. A hatalmas feltűnést keltő művel Stravinsky belépett életének második, neoklasszikus alkotói korszakába.

Az egyik esti koncerten különleges hangszereléssel találkozhatunk: a komponista által 1966-ban alt és basszus szólóra, kórusra és zenekarra írott, saját maga által "zsebrequiemnek" nevezett Requiem Canticles, valamint az 1923-ra elkészült végleges változatában négy énekszólistát, kórust, négy zongorát és népes ütőhangszer-csoportot foglalkoztató Les noces (A menyegző) Ránki Fülöp, Borbély László, Bizják Dóra és Zentai Károly zongoraművészek, Miksch Adrienn, Kovács Annamária, Kálmán László és Massányi Viktor énekszólisták, az Amadinda Ütőegyüttes, a Concerto Budapest és a Szent Efrém Férfikar előadásában csendül fel Rácz Zoltán vezényletével.

A maraton zárásaként Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Stravinsky egyik magnum opusát, a Tavaszi áldozatot mutatják be este. A Stravinsky-maraton további fellépői közé tartozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Csaba Péter vezényelte MÁV Szimfonikusok, akik Kelemen Barnabás hegedűművészt látják vendégül.

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai több kamaraformációban is színre lépnek, közreműködnek például A katona története című darabban, amelyet Alföldi Róbert rendezésében és Jankó Zsolt vezényletével láthat a közönség. A délelőtti koncertek egyikén zeneiskolások is bemutatkozhatnak Stravinsky pedagógiai célból komponált műveivel.

Egész nap Stravinsky a Müpában

Február 7-én, jövő szombaton rendezik meg a Művészetek Palotájában a Stravinsky-maratont, amelyen az ország vezető szimfonikus és kamarazenekaraival olyan szólisták és karmesterek lépnek színpadra, mint Jandó Jenő, Perényi Miklós, Kelemen Barnabás, Fischer Iván és Kovács János. Alföldi Róbert rendezőként, Bozsik Yvette koreográfusként működik közre az egész napos minifesztiválon.

"Igor Stravinsky teljesen megváltoztatta a zenetörténelmet sokkolóan radikális, modern nyelvezetével, különösen ritmusaival, hangsúlyaival, anti-romantikus szemtelenségével. Joseph Haydn óta egy zeneszerző sem volt ilyen szellemes, okos és humoros. Életműve, amely különböző stíluskorszakokból áll össze, maga a 20. század - hihetetlenül izgalmas" - véli Fischer Iván a sorozat házigazdája, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója, a zenei maratonok művészeti vezetőjét.

A Stravinsky-maraton tizenegy koncertje 10.30-tól 22.00-ig tölti meg a Művészetek Palotája termeit, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet és a Fesztivál Színházat.

Mint arról már beszámoltunk, elsőként, szombaton délelőtt A tűzmadár című balett zenéje csendül fel a Kovács János vezényelte MR Szimfonikusok tolmácsolásában. A hangversenyeken leggyakrabban az 1919-ből származó, második változat hallható, az MR Szimfonikusok azonban az 1910-ben bemutatott eredeti balettzenét játsszák.

A Pannon Filharmonikusok Bogányi Tibor vezényletével adandó kora délutáni hangversenyének egyik fénypontja Stravinsky Zsoltárszimfóniájának bemutatása lesz a Nemzeti Énekkar közreműködésével.

Nem sokkal később egy Stravinsky alkotói életében fordulópontot jelentő mű, a Pulcinella című balett kerül terítékre a Takács-Nagy Gábor vezényelte Budapesti Vonósok, három neves hazai szólista - Megyesi Schwartz Lúcia alt, Megyesi Zoltán tenor és Cser Krisztián basszus -, valamint a Bozsik Yvette Társulat előadásában.

A Pulcinella, melyhez Stravinsky a 18. századig nyúlt vissza inspirációért, 1920-ban debütált a Párizsi Operaházban Pablo Picasso kosztümeivel és díszleteivel. A hatalmas feltűnést keltő művel Stravinsky belépett életének második, neoklasszikus alkotói korszakába.

Az egyik esti koncerten különleges hangszereléssel találkozhatunk: a komponista által 1966-ban alt és basszus szólóra, kórusra és zenekarra írott, saját maga által "zsebrequiemnek" nevezett Requiem Canticles, valamint az 1923-ra elkészült végleges változatában négy énekszólistát, kórust, négy zongorát és népes ütőhangszer-csoportot foglalkoztató Les noces (A menyegző) Ránki Fülöp, Borbély László, Bizják Dóra és Zentai Károly zongoraművészek, Miksch Adrienn, Kovács Annamária, Kálmán László és Massányi Viktor énekszólisták, az Amadinda Ütőegyüttes, a Concerto Budapest és a Szent Efrém Férfikar előadásában csendül fel Rácz Zoltán vezényletével.

A maraton zárásaként Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Stravinsky egyik magnum opusát, a Tavaszi áldozatot mutatják be este. A Stravinsky-maraton további fellépői közé tartozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Csaba Péter vezényelte MÁV Szimfonikusok, akik Kelemen Barnabás hegedűművészt látják vendégül.

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai több kamaraformációban is színre lépnek, közreműködnek például A katona története című darabban, amelyet Alföldi Róbert rendezésében és Jankó Zsolt vezényletével láthat a közönség. A délelőtti koncertek egyikén zeneiskolások is bemutatkozhatnak Stravinsky pedagógiai célból komponált műveivel.