Élénkül az autópiac

Publikálás dátuma
2015.01.26. 11:55
Illusztráció: Thinkstock
Határozottan fellendülőben a hazai autópiac, ráadásul már nem csak a cégek, a lakosság is többet költene autóvásárlásra. A piacon meghatározó CIB Lízing kedvező környezetben indította el kalkulátorát. A ciblizingkalkulator.hu oldalon minden érdeklődő megnézheti a finanszírozás feltételeit: hogyan valósulhat meg a valóságban az, amit a kockás papíron már kiszámolt és megálmodott. 

A CIB kedvezményekkel - 50%-os önerővel és 60 hónapos futamidővel - akár már 7,1%-os ügyleti kamattal is finanszírozható az autóvásárlás, lakossági ügyfelek esetében, ha pénzügyi lízing konstrukciót választunk. A kalkulátor tehát tovább segítheti az eladások fellendülését. A CIB speciális kamatkedvezmény-rendszert is alkalmaz, amely komoly hozzáadott érték a hazai lízingpiacon.

A CIB új lízing-kalkulátora például szemlélteti, hogy egy hatmillió forint értékű autót akár már 7,1%-os ügyleti kamatra is finanszírozhat egy lakossági ügyfél zárt végű pénzügyi lízing esetében, változó kamatozású konstrukcióban. A Forint Fix lízingkonstrukció pedig kiszámíthatóságot jelent, tekintettel arra, hogy a lízingdíjak változásával a teljes futamidő alatt nem kell számolni. Vállalatok számára pedig a nyílt végű pénzügyi lízing és Euró alapú finanszírozás alapvető pénzügyi paraméterei is kiszámolhatóak a kalkulátor segítségével. A CIB kedvezmények (a kedvezmények feltétele és mértéke a ciblizingkalkulator.hu oldalon tekinthető meg) és a jól használható kalkulátor tovább növelheti a vásárlási kedvet az eleve optimistább piacon. A 2007-ben még 176 ezer darabos újautó-eladások – melyek 2010-ben, 43 ezer darabon érték el a mélypontot – ugyan még tavaly is csak 67 ezer darabra kapaszkodtak vissza, ám már ez is 20 százalékos növekedés az előző évhez képest. Idén pedig a CIB Lízing várakozásai alapján a piac tovább nőhet, amit a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének prognózisa is megerősít. Ráadásul a válság idején gyakorlatilag a vállalatokra redukálódott vásárlói kör is bővül: a lakosság is növekvő arányban veszi ki a részét az autóvásárlásokból. A CIB Lízing által nyújtott személy-és kishaszon gépjárműre vonatkozó pénzügyi lízing finanszírozást minden második esetben magánszemély veszi igénybe.

Az eladások növekedésében tehát a devizahitelek kifutásával az egyre kedvezőbb lízingkonstrukciók is nagy szerepet játszanak. A lízing az új mellett a használt autók forgalmát is erősíti: a CIB esetében a vásárlások fele új, fele használt jármű jelenleg.

„Az eddig tapasztalatok kedvezőek, népszerűek a kedvezmények és jól működik az átlátható kalkulátor.” – mondta Pituk Attila, a CIB Lízing lakossági terület vezetője, és kiemelte: „Pénzügyi lízingfinanszírozást nyújtunk, partnereink kedvező önerővel köthetnek szerződést, és akár pár nap alatt hozzá juthatnak a vágyott autóhoz. A szolgáltatás azért is igen kényelmes ügyfeleink részére, mert miután a kalkulátorral számoltak és jelezték igényüket, egy dedikált CIB szakértő csapat segítségét élvezhetik az ajánlatadástól a gépkocsi átvételéig.”  

Szerző
Témák
autópiac

Kockázatos síelni - Anyagilag is

Publikálás dátuma
2015.01.26. 11:47
Egy kisebb baleset egészségügyi és mentési költsége is több ezer euróba kerülhet. FOTÓ: Thinkstock
Miközben az év első hónapjaiban a magyarok közül is sokan utaznak el síelni, a néhány napos kiruccanásokra gyakran felejtenek el utasbiztosítást kötni. Pedig a síelés veszélyes sport, és igen sokba is kerülhet: akár egy kisebb baleset egészségügyi és mentési költsége is több száz, akár több ezer euróba kerülhet  – figyelmeztet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). 

Bár a január és március közötti időszakban évről évre sokan utaznak ki honfitársaink közül egy-egy hosszú hétvégére síelni valamely szomszédos országba, a téli hónapokban mégsem növekszik az 1-3 napos, jellemzően hétvégi utazásokra kötött utasbiztosítások száma. Ennek alapján feltételezhető, hogy azok közül, akik csak egy hosszú hétvégére ugranak ki síelni, kevesen kötnek biztosítást. 

Mindez óriási kockázatot jelenthet számukra, legyen szó a balesetről, egy hirtelen megbetegedésről, a sífelszereléssel kapcsolatos kockázatról vagy az autó meghibásodásáról. „E kockázatok lefedezése utasbiztosítással elhanyagolható tétel egy sí utazás költségvetésében, hiszen jelenleg az utasbiztosítás piaci átlagdíja 300 és 1000 forint között van naponta. Az utóbbi, magasabb árfekvésű biztosítások már gyakorlatilag térítési limit nélkül fedezi az egészségügyi ellátásokat” – mutat rá Horváth Péter, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke.

A legjelentősebb kockázat a baleseti kockázat a síelésnél, ezért arra külön érdemes odafigyelni, hogy egy alap utasbiztosítás milyen fedezeteket és szolgáltatásokat nyújt a téli sportokra. Az egészségügyi ellátás költsége mellett egy speciális – hegyi mentés 20 000 és 200 000 forint közötti összeget tesz ki Ausztriában, Olaszországban vagy Franciaországban, a helikopteres mentés ugyanezekben az országokban 1 és 2 millió forint közötti összeget tesz ki. A mentőautóval történő hazaszállítás Ausztriából 100 ezer és 55 ezer, Franciaországból 300 ezer és 500 ezer, Olaszországból 300 ezer és 800 ezer forint közötti összegbe kerül. A kórházi ellátás napi költsége – a vizsgálatoktól és a szükséges műtétektől függően – 100 ezer és 1 millió forint között szóródik az említett országokban.

„Tapasztalataink szerint a hazai síelők többsége nincs tisztában azzal, hogy mekkora kockázatot is vállal, ha sí biztosítás nélkül indul útnak” – jelentette ki a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke. 

Fontos lehet a felszerelésre választott fedezet is, hiszen a mai sílécek és kiegészítők szintén több százezer forintba kerülhetnek, amelyek pótlása vagy javíttatása szintén nem olcsó. Érdemes tájékozódni, hogy a választott utasbiztosítás milyen limitekig nyújt fedezet az ilyen típusú károkra.

A gépjárműre kötött assistance kiegészítő biztosítások elhanyagolható tételt jelentenek ahhoz képest, hogy mekkora költséget jelenthet külföldön egy autó elszállítása és javíttatása. Az autós assistance biztosítások tartalmazhatják a helyszíni javítás mellett a szervizbe vontatás, az alkatrész-csere, vagy akár – például ha az azonnali javítás nem megoldható vagy várni kell az alkatrész beszerzésére - a szállás költségét is. Az assistance cég megszervezi a segítségnyújtást, illetve az autós a nap 24 órájában kérhet segítséget és saját anyanyelvén folyamatos kapcsolatot tarthat fenn a segítségnyújtóval.

Ennek ráadásul kiemelt jelentőséget adhat az a tény, hogy a magyarországi gépjárműpark átlag életkora tíz év fölött van, ami sok esetben a rendszeres szervizelés mellett is fokozottabb kockázatot jelent egy hosszabb utazás során. Az országúti meghibásodás nem ritka, ilyen esetekben pedig az autós assistance szolgáltatás jelent segítséget a gépjármű-tulajdonosok számára.

„Azzal, hogy időről időre felhívjuk a figyelmet arra, hogy milyen veszélyeknek és beláthatatlan pénzügyi nehézségeknek teheti ki magát az, aki utasbiztosítás nélkül utazik külföldre, reményeink szerint fontos hatása van. Különösen fontos ez, ha téli sportokat űzünk külföldön, hiszen ez a program extrém magas baleseti kockázattal is jár.” – hívja fel a figyelmet Horváth Péter. 

Szerző

Érdemes megcélozni a távolabbi piacokat is

Publikálás dátuma
2015.01.26. 06:23
Balogh Sándor, a BKIK Szakmai Osztályának elnöke FOTÓ: NÉPSZAVA
A magyar export nyolcvan százaléka a nagyvállalatoktól származik, noha a kis- és középvállalkozások (kkv) foglalkoztatják az összes munkavállaló 85 százalékát. Erről az aránytalanságról is szó volt azon a budapesti konferencián, amelynek résztvevői a távoli piacokra irányuló kivitel további lehetőségeit vitatták meg. A cél az, hogy a kisebb cégek közül is minél több élvezhesse az export bővítésének hasznát. Kiss Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke utalt rá, hogy már a javuló adókörnyezet is komolyan segíti a külföldi versenyképességet, de bővültek a finanszírozás és a külföldi piacokra jutás lehetőségei is.

Pana Petra, a külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2015-re konkrét akciótervet dolgoztak ki. Felmérték, mire van kereslet, s ehhez próbálják társítani a hazai vállalkozások kínálatát. Sokat segít a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. tevékenysége: 2015 közepére már több mint 40 olyan kereskedőház lesz világszerte, amely támogatást nyújt a kivitel bővítéséhez, hasonlóan a külgazdasági attasékhoz. Lehetőség nyílik különböző kedvező hitelfelvételekre is. Emlékeztetett, hogy a magyar export 70 százaléka jelenleg Európába irányul, de kívánatos lenne, hogy ez valamelyest csökkenjen.

Egybehangzó vélemény, hogy Afrika és Ázsia a lehet a legjobb felvevő. Az iránta érdeklődő cégek képviselői a konferencián tájékozódhattak az egyes területek – így a Távol-Kelet, Közel-Kelet, Afrika, India – szakértőinek tapasztalatairól is. A Távol-Kelet kapcsán többek között elhangzott, hogy a kulturális különbségeket is át kell hidalni, ott például sokkal hangsúlyosabbak a személyes kapcsolatok. Népszerű termékek lehetnek a gyapjú, a toll, az előcsomagolt élelmiszerek, a tejtermékek, a húsipari termékek, de még a szivattyúk is.

Balogh Sándor, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közel-Keleti Szakmai Osztályának elnöke kiemelte, hogy a Nemzeti Kereskedőházak (HTCC-k) segítenek közelebbi kapcsolatokat teremteni az egyes államokkal. Így pedig könnyebben létesíthetnek üzletet a magyar vállalkozások. Külön is felhívta a figyelmet az Egyesült Arab Emírségekre:„Dubai virágzik és vár mindenkit. Nincs adóhivatal, csak egy fix regisztrációs díj, ezért cserébe a tevékenységi körein belül a cég azt csinál, amit akar. Ami nehéz: mindenki oda szeretne menni, ezért tényleg olyannal kell előállni, ami különleges” – mondta Balogh Sándor.

Szerző