Előfizetés

Liberman bírálta Netanjahut

 Izraelnek békeszerződésre, nem pedig a "status quo" fenntartására van szüksége a palesztinokkal kapcsolatos politikájában - idézte a Háárec című izraeli lap Avigdor Liberman külügyminisztert, aki bírálta Benjámin Netanjahu miniszterelnök álláspontját.

A Háárec című izraeli újság által szerdán idézett miniszter úgy véli: a kormányfőnek a fennálló helyzet megőrzésén, azaz a "status quón" alapuló elmélete megbukott, ehelyett békeszerződésre lenne szüksége - írta.
Egy kedd esti zárt körű tanácskozáson a jobboldali Iszrael Béténu (Izrael a Hazánk) nevű pártot vezető Avigdor Liberman kifejtette, hogy ha Jeruzsálem nem kezdeményez ezen a téren, akkor "diplomáciai cunami" vár Izraelre.
A külügyminiszter szerint a területek birtoklásáért folyó izraeli-palesztin viszály megoldható, egyezmény nélkül azonban a zsidó állam kapcsolata megromlik az európai országokkal, amelyek szankciókat rendelhetnek el Jeruzsálemmel szemben.

"Nézzék, mi történik Oroszországgal" - mondta a Tel-Avivi Egyetemen folytatott üzleti-tudományos tanácskozáson Liberman, utalva a Moszkva elleni gazdasági szankciókra, amelyeket Ukrajna bizonyos részeinek megszállásáért mértek Oroszországra.
"Ma semmit sem tesznek, nincsenek kezdeményezések" - bírálta élesen Netanjahut a külügyminiszter, aki szerint "feltétlenül politikai egyezséget kell kötni, mégpedig nem a palesztinok vagy az arabok, hanem a zsidók miatt” - jelentette ki.
"Ez az európai és az amerikai kapcsolatok szempontjából fontos. Ha valaki nem tudná, az Európai Unió a legnagyobb piacunk mind az export, mind az import szempontjából" - szögezte le a politikus.

Liberman szerint tévedés azt hinni, hogy romló politikai viszonyok mellett meg lehet őrizni a jó gazdasági kapcsolatokat.
A politikus a jövő márciusi választásokra készülve felvázolta politikai programját, amely egyszerre irányulna a palesztin viszály és az arab országokkal ápolt kapcsolatok rendezésére, valamint az Izraelben élő arabok helyzetének megoldására. "Véget kell vetni mindenfajta konfliktusnak, és egyezségre kell jutni a környezetünkkel" - közölte Avigdor Liberman külügyminiszter.

Napi őrületek, bekattanások

Bóta Gábor
Publikálás dátuma
2014.12.24. 06:47
A homokember előadásában a fiatalok saját zaklatott útkeresésüket teszik közszemlére FOTÓ: BADINSZKY-TOLVAJ ANNUS
Mindig öröm, ha fiatalok jót csinálnak, markánsan jelentkeznek új idők, új dalaival. Ha képesek intenzíven hatni, és akár még fel is zaklatnak, akkor bizony erőteljes, amit csinálnak. A homokember és a Baal előadása is ilyen, tehetséges színinövendékek közreműködésével.

Nyughatatlan, lázálmokkal teli, izgalmasan zaklatott előadás A homokember, Szász János rendezésében, színinövendékek előadásában, az Ódry Színpadon. Attól olyan felzaklatottan intenzív E. T. A. Hoffmann remekmívű novellájának színpadi változata, hogy egyértelműen érződik, a fiatalok belejátsszák a saját útkeresésüket, bekattanásukat, akár őrületüket.

Miközben mások bőrébe bújnak, magukról is beszélnek, és sok tekintetben pőrére vetkőznek előttünk. Tétován bolyonganak, vagy felbőszülten üvöltenek, netán kivetkőznek önmagukból. Lázasan keresik a helyüket a világban.

Igyekeznek boldogok, szerelmesek lenni, de a külvilágon kívül saját rémképeik is iszonytatóan útjukat állják. Viaskodniuk kell testükkel, lelkükkel. Közben felőrlődnek, elbizonytalanodnak, teljesen elanyátlanodnak, kicsúszik lábuk alól a talaj, majd újra és újra megpróbálnak nekirugaszkodni az életnek.

Többen játsszák ugyanazt a szerepet, hogy mindenki megmutathassa magát, és meg is mutatja, miközben erőteljes a csoportos teljesítmény, ütőképes együtt a csapat, látszódnak a nagyon is különböző, érdekes egyéniségek, más-más alkatok.

Hosszú, a divatbemutatók kifutójára emlékeztető tér két oldalán ülünk, amit Szász sikerrel alkalmazott már jó néhány éve, amikor Máté Gábor első osztályával a Platonovot rendezte. És mivel rengeteget mozognak a szereplők, még a párbeszédek közben is, ezért karnyújtásnyi közelségbe is kerül mindenki hozzánk .

Ebben az intim térben, amit homokkal borítottak be, nem kényelmesedhet el egyik színész sem, bár erre egyelőre nem is mutatkozik hajlam a harmadéves bábszínész növendékek között. Hogy mennyi hajlam mutatkozik bennük a bábozásra, arra persze fokozottan kíváncsi lettem volna első közös nyilvános megmutatkozásukon, de a produkcióban egyetlen báb sem szerepel.

Azaz, hogy szerepel benne egy báb, akibe a főhős bele is habarodik, de azt is „élő” színésznő játssza, szaggatott mozgással, automatára emlékeztető, ugyanazt a két szót ismételgető, gépies hanggal. A homokember pedig, aki kivájja mások szemét, inkább a képzelet teremtménye, de hát ebben a horrorba hajló történetben összemosódik az álom és a valóság.

Egy dolog tűnik biztosnak, hogy izgalmas egyéniségekből áll Meczner János és Tengely Gábor osztálya. Amit Barna Zsombor, Csiby Gergely, Főglein Fruzsina, Horváth Alexandra, Horváth Márk, Kovács Domokos, Nagy Petra, Pájer Alma, Tóth Mátyás, Valentyik Anna csinál, az mindenképpen ígéretes.

A Baal vizsgaelőadása a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciójában jött létre, és már ki is került az egyetemről, ettől a hónaptól a Jurányi Inkubátorház repertoárjára vette, az ötödéves Kovács D. Dániel ütős rendezésében. A Brecht darabja esetében is a zaklatottság az úr. Felfokozott indulatok csapnak össze, a feszültség állandósul.

A Király Dániel által játszott Baal a művészet, a szabadság, a gátlástalan önmegvalósítás, az alkohol szerelmese. Közben pusztítja magát, és mindenki mást is, aki körülötte van. Bármennyi taszító tulajdonsága is van, mágnesként vonzza az embereket, mert elképesztően karizmatikus, nemtől függetlenül beleszerelmesedik, aki csak kapcsolatba kerül vele. A szereplők a fekete földdel beborított színpadon játszanak, akár meg is hempergőznek benne, tobzódnak a mocsokban.

Nem tudnak mit kezdeni magukkal, nem tudnak mit kezdeni mással, lényegében egymásról nyúzzák le a bőrt. Lemeztelednek előttünk, Baal, és barátja Ekart, akit Hajduk Károly alakít, a szó szoros értelmében is. Ott álnak pőrén, abban a kiszolgáltatottságban, aminek maguk is előidézői, és pusztítják, ami csak köréjük kerül. De közben persze váteszek is ők, sajátos messiások, akik az élet értelmét is kutatják, lerészegedve is filozofálnak, kifinomultak, és durván gorombák egyszerre.

Körülöttük pedig az enervált, szanaszét hullott társadalom képviseletében Bach Kata, Kárpáti Pál, Béres Miklós, Jankovics Péter, Kurta Niké, Pető Kata, Rainer-Micsinyei Nóra, Szabó Zoltán alakításában ott járják hosszúra nyújtott, sajátos haláltáncukat a többiek. Egy gyilkos társadalom mohón szeretetre vágyó, boldogtalan képviselői. Szuggesztív produkciók, ha nem akarja az ember, akkor is a hatásuk alá kerül.

A Játékkészítő a Tüskecsarnokban

Publikálás dátuma
2014.12.24. 06:45
FORRÁS: A PRODUKCIÓ
December 27-30-ig négy napon át, 12 alkalommal kerül színre A Játékkészítő című új magyar pop-musical a nemrég átadott budapesti Tüskecsarnokban, egy 600 négyzetméternyi óriási színpadon.

A látványosnak igérkező produkciót Magács László rendezi. Szerepet kap benne egy 16 méteres sárkány is. Olyan közkedvelt színészekkel, énekesekkel találkozhat majd a publikum, mint például Alföldi Róbert, Oroszlán Szonja, Szabó Győző, Pokorny Lia, Bereczky Zoltán, Király Viktor, Koltai Róbert, Radics Gigi, Nagy Feró. Háromszáz fős stáb gondoskodik a nézők szórakoztatásáról.