Előfizetés

Kasza, siker: aranyérmes válogatott

Publikálás dátuma
2014.09.08. 07:53
A Kasza Róbert vezette csapat aranyérmet szerzett a világbajnokságon FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ALEX LIVESEY
Aranyérmet nyert a Kasza Róbert, Demeter Bence, Marosi Ádám összeállítású csapat a férfiak hagyományos versenyében a varsói öttusa-világbajnokság szombati versenynapján. Egyéniben Kasza szerepelt a legjobban, a negyedik helyen végzett. A lengyelországi viadal tegnap a vegyes váltó küzdelmeivel ért véget, a magyarok 10.-ként zártak.

Aranyérmes lett a férfi csapat a lengyelországi vb szombati versenynapján, köszönhetően annak, hogy Kasza Róbert és Demeter Bence kifejezetten kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, s még annak dacára is, hogy a 2009-ben világbajnok Marosinak a rosszul sikerült vívása után a 36 fős mezőny hátsó régiójából kellett megkezdenie a felkapaszkodást.

Eredmények

Egyéni: 1. Alekszandr Leszun (orosz) 1534 pont, 2. Amro el-Geziri (egyiptomi) 1520, 3. Jan Kuf (cseh) 1513, 4. Kasza Róbert 1503, ...8. Demeter Bence 1494, ...14. Tibolya Péter 1476, ...17. Marosi Ádám 1465.
Csapat: 1. Magyarország (Kasza Róbert, Demeter Bence, Marosi Ádám) 4462 pont, 2. Franciaország (Valentin Belaud, Valentin Prades, Cristopher Patte) 4372, 3. Kína (Kuo Csien-li, Han Csia-hao, Szu Haj-hang) 4346.

Mentségére legyen mondva, vádlisérülés miatt sok edzést kihagyott, a júliusi, székesfehérvári Európa-bajnokságon nem is indult. Mindenesetre az úszást követően már a 25., a lovaglás befejeztével pedig 22. volt, végül pedig még ezen a helyezésen is tudott öt pozíciót javítani, amire a csapatgyőzelemhez elengedhetetlen szükség is volt.

Mindeközben Kasza a vívás, az úszás és a lovaglás után is a közvetlen élmezőnyben állt, a 4x800 méteres, lövészetekkel megszakított futás során pedig a harmadik helyen is haladt. Megelőzte a cseh Jan Kufot, aki azonban a negyedik lövészetig vele futott, majd az utolsó körben el is lépett a magyar versenyzőtől. Demeter ugyanakkor fokozatosan zárkózott fel.

A Kasza Róbert vezette csapat aranyérmet szerzett a világbajnokságon FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ALEX LIVESEY

A Kasza Róbert vezette csapat aranyérmet szerzett a világbajnokságon FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ALEX LIVESEY

Az első szám után a 19., a 200 méteres úszást követően 13., a Kaszáéhoz hasonlóan hibátlan lovaglása nyomán pedig nyolcadik volt a kombinált szám előtt, amelyben ezt a helyezését sikerült megőriznie. Vívni Tibolya Péter vívott a legjobban, de ő az úszásban és a lovaspályán is pontokat veszített a riválisokkal szemben, ezzel együtt a hetedik helyen állt a kombinált számot megelőzően. Végül hét helyet visszacsúszott.

Egyéniben a győzelmet a 2012-ben is világbajnok orosz Alekszandr Leszun szerezte meg, a dobogóra pedig még az egyiptomi Amro el-Geziri és a cseh Jan Kuf állhatott fel. Csapatban a magyarok mögött a franciák végeztek a második, míg a kínaiak a harmadik helyen.

"Három fiú olyan vívást mutatott be, amivel versenyben maradt. Az utolsó szám előtt ők hárman az első tízben álltak, ami valahol mutatja a magyar öttusasport erejét - kezdte értékelését Pálvölgyi Miklós szövetségi kapitány. - Ádám most rosszul vívott, de utána szépen küzdött ő is. Összességében a fiúk jól úsztak, lovagoltak és kombájnoztak, így végül nagy fölénnyel nyerték meg a csapatversenyt."

Videojáték látássérülteknek

Juhász Dániel
Publikálás dátuma
2014.09.08. 07:19
Speciális hangtechnikával veszik fel a hanghatásokat, amik segítik a játékost célja elérésében (Képünk illusztráció) FOTÓ: EURO
Ámbár az elmúlt években több, látássérültek és kifejezetten vak felhasználók számára készült számítógépes játékprogram is született, a francia DOWiNO fejlesztőcég Egy vak legenda címet viselő mobiljátéka újabb mérföldkő lehet a látássérültek számára a modern digitális technológia mind teljes körűbb használata és élvezete felé vezető úton. A játékban kialakított fantáziavilágot egy különleges technika segítségével pusztán háromdimenziós hanghatásokat követve fedezheti fel a látássérült játékos.

Az Egy vak legenda (angolul A Blind Legend) története szerint a játékos egy olyan vak lovag bőrébe bújik, akit egy Thork nevezetű gonosztevő fosztott meg szemének világától, majd elrabolta egyetlen igaz szerelmét, Caroline-t. A feladat, hogy a játékos pusztán a hallására hagyatkozva járja végig a főgonosz fészkéhez vezető utat, és megmentse a hős lovag feleségét.

A kalandozások során segítséget is kapunk egy útitárs személyében: Louise, a lovag lánya mindvégig a játékos segítségére lesz, és figyelmeztet, ha veszély közeleg. A játék irányítása egyszerű: az okostelefon érintőképernyőjét használva mozgathatjuk karakterünket, illetve egy gyors ujjmozdulattal támadást intézhetünk az ellenségek irányába is. A

háromdimenziós hanghatás érdekében mindenképpen egy jobb minőségű fej- vagy fülhallgatóra is szükség lesz: csak így érvényesülhetnek ugyanis a játékvilág úgynevezett binaurális hangtechnológiával felvett hanghatásai, amelyek a szoftver lelkét képezik.

A technika a szinte tökéletes hangtér-reprodukcióval lehetővé teszi, hogy a fejlesztők pusztán hangok segítségével egy összetett, háromdimenziós környezetet építsenek fel. Jelenleg ez a technika áll legközelebb a "valódi halláshoz", mivel biztosítja, hogy a felhasználó dobhártyáit a mindennapi életben is érzékelhető zajokhoz nagyon hasonló hangnyomások érjék.

A tervezők szerint a projekt egyik legfőbb célja, hogy egy olyan, gazdag történettel és élvezhető játékmenettel rendelkező szoftvert készítsenek a nem látó emberek számára, amely képes felvenni a versenyt olyan látványos audiovizuális játékprogramokkal, amelyeket csak a látó játékosok élvezhetnek.

Ám abban is bíznak, hogy az Egy vak legenda újfajta játékélményt és kihívást kínálva nemcsak a látássérültek, de a látók között is népszerűvé válhat. A játék legkorábban 2015 elején lesz elérhető, teljesen ingyenesen lehet majd beszerezni angol és francia nyelven az App Store és a Google Play Store-on keresztül.

Az Egy vak legenda jelenlegi állapotában már több mint 40 ezer eurójába (12 millió forint) került a francia fejlesztőknek. A szükséges pénzt egy "tömegfinanszírozási kampány" keretein belül sikerült összegyűjteni. A készítők motivációja nem a profitszerzés, hanem az, hogy a játékot a lehető legtöbb látássérült mobilhasználó számára elérhetővé tegyék.

A vakok és gyengén látók ugyanolyan teljes értékű polgárai a társadalmaknak, mint bárki más. Ennek ellenére a digitális korszak újabb kihívásokat is jelent számukra: a lapos LCD képernyők, a "hétköznapi" érintőképernyős telefonok, sőt, a háztartási eszközök - mint a villanysütő, mosógép, mikrohullámú sütők - digitális kezelőfelületei a vakok számára teljesen használhatatlannak bizonyultak.

A technológiai fejlődés azonban - úgy tűnik - az elmúlt években számukra is kedvezőbb fordulatot vett: a különböző "beszélő eszközök" mellett kifejezetten vakok számára készült okostelefonokat fejlesztenek - egy indiai tervező épp a világ első Braille okostelefonján dolgozik - az ingyenes, Simpleye nevű mobil applikációt pedig a napokban dobták piacra.

Ha a felhasználó a Braille-írás szimbólumait "rajzolja" a telefon képernyőjére, az alkalmazás felismeri, a jeleket pedig szöveggé alakítja, amit aztán hangosan felolvas. Mindemellett a vak emberek mindennapjait jelentősen megkönnyítheti egy új infravörös szenzor, ami segít érzékelni a közeli tárgyakat. Az eszközt jelenleg tesztelik, ha átmegy a próbán, használatával akár a fehér botokat is szögre lehet majd akasztani.

Videojáték látássérülteknek

Juhász Dániel
Publikálás dátuma
2014.09.08. 07:19
Speciális hangtechnikával veszik fel a hanghatásokat, amik segítik a játékost célja elérésében (Képünk illusztráció) FOTÓ: EURO
Ámbár az elmúlt években több, látássérültek és kifejezetten vak felhasználók számára készült számítógépes játékprogram is született, a francia DOWiNO fejlesztőcég Egy vak legenda címet viselő mobiljátéka újabb mérföldkő lehet a látássérültek számára a modern digitális technológia mind teljes körűbb használata és élvezete felé vezető úton. A játékban kialakított fantáziavilágot egy különleges technika segítségével pusztán háromdimenziós hanghatásokat követve fedezheti fel a látássérült játékos.

Az Egy vak legenda (angolul A Blind Legend) története szerint a játékos egy olyan vak lovag bőrébe bújik, akit egy Thork nevezetű gonosztevő fosztott meg szemének világától, majd elrabolta egyetlen igaz szerelmét, Caroline-t. A feladat, hogy a játékos pusztán a hallására hagyatkozva járja végig a főgonosz fészkéhez vezető utat, és megmentse a hős lovag feleségét.

A kalandozások során segítséget is kapunk egy útitárs személyében: Louise, a lovag lánya mindvégig a játékos segítségére lesz, és figyelmeztet, ha veszély közeleg. A játék irányítása egyszerű: az okostelefon érintőképernyőjét használva mozgathatjuk karakterünket, illetve egy gyors ujjmozdulattal támadást intézhetünk az ellenségek irányába is. A

háromdimenziós hanghatás érdekében mindenképpen egy jobb minőségű fej- vagy fülhallgatóra is szükség lesz: csak így érvényesülhetnek ugyanis a játékvilág úgynevezett binaurális hangtechnológiával felvett hanghatásai, amelyek a szoftver lelkét képezik.

A technika a szinte tökéletes hangtér-reprodukcióval lehetővé teszi, hogy a fejlesztők pusztán hangok segítségével egy összetett, háromdimenziós környezetet építsenek fel. Jelenleg ez a technika áll legközelebb a "valódi halláshoz", mivel biztosítja, hogy a felhasználó dobhártyáit a mindennapi életben is érzékelhető zajokhoz nagyon hasonló hangnyomások érjék.

A tervezők szerint a projekt egyik legfőbb célja, hogy egy olyan, gazdag történettel és élvezhető játékmenettel rendelkező szoftvert készítsenek a nem látó emberek számára, amely képes felvenni a versenyt olyan látványos audiovizuális játékprogramokkal, amelyeket csak a látó játékosok élvezhetnek.

Ám abban is bíznak, hogy az Egy vak legenda újfajta játékélményt és kihívást kínálva nemcsak a látássérültek, de a látók között is népszerűvé válhat. A játék legkorábban 2015 elején lesz elérhető, teljesen ingyenesen lehet majd beszerezni angol és francia nyelven az App Store és a Google Play Store-on keresztül.

Az Egy vak legenda jelenlegi állapotában már több mint 40 ezer eurójába (12 millió forint) került a francia fejlesztőknek. A szükséges pénzt egy "tömegfinanszírozási kampány" keretein belül sikerült összegyűjteni. A készítők motivációja nem a profitszerzés, hanem az, hogy a játékot a lehető legtöbb látássérült mobilhasználó számára elérhetővé tegyék.

A vakok és gyengén látók ugyanolyan teljes értékű polgárai a társadalmaknak, mint bárki más. Ennek ellenére a digitális korszak újabb kihívásokat is jelent számukra: a lapos LCD képernyők, a "hétköznapi" érintőképernyős telefonok, sőt, a háztartási eszközök - mint a villanysütő, mosógép, mikrohullámú sütők - digitális kezelőfelületei a vakok számára teljesen használhatatlannak bizonyultak.

A technológiai fejlődés azonban - úgy tűnik - az elmúlt években számukra is kedvezőbb fordulatot vett: a különböző "beszélő eszközök" mellett kifejezetten vakok számára készült okostelefonokat fejlesztenek - egy indiai tervező épp a világ első Braille okostelefonján dolgozik - az ingyenes, Simpleye nevű mobil applikációt pedig a napokban dobták piacra.

Ha a felhasználó a Braille-írás szimbólumait "rajzolja" a telefon képernyőjére, az alkalmazás felismeri, a jeleket pedig szöveggé alakítja, amit aztán hangosan felolvas. Mindemellett a vak emberek mindennapjait jelentősen megkönnyítheti egy új infravörös szenzor, ami segít érzékelni a közeli tárgyakat. Az eszközt jelenleg tesztelik, ha átmegy a próbán, használatával akár a fehér botokat is szögre lehet majd akasztani.