Lépfene: egy nádast vizsgálnak Tiszafüreden

Publikálás dátuma
2014.07.09. 17:08
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatása szerint egy már lezárt, legelőhöz közeli feketeréti nádast viz
A város határában lévő, már lezárt legelőhöz közeli feketeréti nádast vizsgálják a szakemberek a tiszafüredi lépfenefertőzés forrásaként – tudatta szerdán közleményben a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az MTI-vel.

A terület azt követően került a hatóságok látókörébe a lépfene megbetegedések lehetséges forrásaként, hogy lépfenéhez hasonló tünetekkel hullott el két állat a fertőzött állományhoz közel eső két húshasznú szarvasmarha telepen. A járványügyi nyomozás kiderítette: az esetek között a kapcsolódási pont a közeli nádas, melyen az érintett állatok áthaladtak – áll a közleményben.

A hivatal tájékoztatása szerint a nádas környékére a hatóságok legeltetési tilalmat rendeltek el, valamint – a további megbetegedések megelőzése érdekében – az országos főállatorvos kiterjesztette a megelőző vakcinázás területét.

A laboratóriumi vizsgálatok még folyamatban vannak, a hatóságok a legelő állatokat helyi zárlat alá helyezték. Ezekből az állományokból az utóbbi hetekben nem történt kiszállítás – hangsúlyozza a közlemény, hozzátéve, hogy a nádasban tartózkodás önmagában nem jelent humán-egészségügyi kockázatot.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal kéri azokat az állattartókat, akik szintén áthajtották állataikat a területen és megbetegedés tüneteit észlelik állományukban, hogy haladéktalanul értesítsék a helyi állategészségügyi szolgálat szakembereit.

A tájékoztatás alapján lépfenével az állatok leggyakrabban takarmány és ivóvíz útján fertőződnek. Mivel a fertőzött állatból származó spórák a talajban évtizedekig élhetnek, rendkívül fontos, hogy a gazdák az állategészségügyi szabályoknak megfelelően kezeljék az állati hulladékokat, kizárva annak lehetőségét, hogy azok a környezetbe kerülhessenek – hívja fel a figyelmet a Nébih. 

Szerző
Frissítve: 2014.07.09. 21:00

Tovább élénkült a használtautó-piac

Tovább élénkült a használtautó-piac az idei év második negyedévében is, a használtautó-index 122 százalékra nőtt, ami közel 9 százalékponttal haladja meg az előző negyedévit - közölte a Használtautó.hu szakportál az MTI-vel szerdán.

A használtautó-index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a 2009 első negyedévében mért szinthez. A 100 százalék feletti szint azt jelzi, hogy a piac felette jár a bázisidőszak teljesítményének.

Az autós portál közleménye szerint egyrészt tovább növekedett a gazdát cserélő használt autók mennyisége, amit a szezonális hatáson kívül a tavalyi első félévhez képest 45 százalékkal bővülő import, illetve az újautó-eladások 21 százalékos növekedése is felpezsdített. Másrészt az is növeli a piaci forgalom összértékét, hogy az átlagárak egy év alatt csaknem 7 százalékkal megugrottak, amiben a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték bevezetése is szerepet játszik.

A közlemény idézi Fodor Lászlót, a Használtautó.hu marketingvezetőjét, aki elmondta: egyelőre nem látszik jele annak, hogy a piac mennyiségi bővülése a közeljövőben kifulladna. Az átlagár 6,7 százalékos növekedése azonban jórészt egyszeri hatás: azt elsősorban nem a tavasszal megélénkülő kereslet, hanem a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték év eleji bevezetése okozta.

Lefelé nyomja ugyanakkor az árat, hogy a kínált autók átlagéletkorának növekedése nem állt meg, a meghirdetett személyautók 68 százaléka legalább 9 esztendős - tette hozzá.

Korcsoportok szerint vizsgálva az árváltozást kiderül, hogy a legnagyobb áremelkedés a 3-5 éves, illetve a 6-8 éves használt autók körében következett be: átlagosan több mint 15, illetve 13 százalékkal magasabb árak jellemzik ezeknek az autóknak a hirdetéseit, mint egy éve ilyenkor.

Az újszerű, 0-2 éves használt autók esetében a legkisebb a százalékos többlet, hiszen azok a piac átlagáránál eleve drágábbak, s esetükben nagyobb áremelkedés mellett a potenciális vásárlók nagyobb számban fordulnának az alternatívák jelentő új autók vagy a kedvezménnyel kínált szalonautók felé.

A portál szerint minden korcsoportban az látható, hogy míg az előző év második felében lassú lemorzsolódás jellemezte az árakat, a vagyonszerzési illeték bevezetése óta megdrágult import felfelé nyomta a belföldön kínált használt személyautók árát is. A második félévben azonban további jelentősebb árnövekedésre már nem kell számítani.

Szerző

Tovább élénkült a használtautó-piac

Tovább élénkült a használtautó-piac az idei év második negyedévében is, a használtautó-index 122 százalékra nőtt, ami közel 9 százalékponttal haladja meg az előző negyedévit - közölte a Használtautó.hu szakportál az MTI-vel szerdán.

A használtautó-index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a 2009 első negyedévében mért szinthez. A 100 százalék feletti szint azt jelzi, hogy a piac felette jár a bázisidőszak teljesítményének.

Az autós portál közleménye szerint egyrészt tovább növekedett a gazdát cserélő használt autók mennyisége, amit a szezonális hatáson kívül a tavalyi első félévhez képest 45 százalékkal bővülő import, illetve az újautó-eladások 21 százalékos növekedése is felpezsdített. Másrészt az is növeli a piaci forgalom összértékét, hogy az átlagárak egy év alatt csaknem 7 százalékkal megugrottak, amiben a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték bevezetése is szerepet játszik.

A közlemény idézi Fodor Lászlót, a Használtautó.hu marketingvezetőjét, aki elmondta: egyelőre nem látszik jele annak, hogy a piac mennyiségi bővülése a közeljövőben kifulladna. Az átlagár 6,7 százalékos növekedése azonban jórészt egyszeri hatás: azt elsősorban nem a tavasszal megélénkülő kereslet, hanem a használtautó-importra kiterjesztett vagyonszerzési illeték év eleji bevezetése okozta.

Lefelé nyomja ugyanakkor az árat, hogy a kínált autók átlagéletkorának növekedése nem állt meg, a meghirdetett személyautók 68 százaléka legalább 9 esztendős - tette hozzá.

Korcsoportok szerint vizsgálva az árváltozást kiderül, hogy a legnagyobb áremelkedés a 3-5 éves, illetve a 6-8 éves használt autók körében következett be: átlagosan több mint 15, illetve 13 százalékkal magasabb árak jellemzik ezeknek az autóknak a hirdetéseit, mint egy éve ilyenkor.

Az újszerű, 0-2 éves használt autók esetében a legkisebb a százalékos többlet, hiszen azok a piac átlagáránál eleve drágábbak, s esetükben nagyobb áremelkedés mellett a potenciális vásárlók nagyobb számban fordulnának az alternatívák jelentő új autók vagy a kedvezménnyel kínált szalonautók felé.

A portál szerint minden korcsoportban az látható, hogy míg az előző év második felében lassú lemorzsolódás jellemezte az árakat, a vagyonszerzési illeték bevezetése óta megdrágult import felfelé nyomta a belföldön kínált használt személyautók árát is. A második félévben azonban további jelentősebb árnövekedésre már nem kell számítani.

Szerző