Álomklímák kerestetnek

Publikálás dátuma
2014.06.11. 08:30
Fotó: Thinkstock, Gettyimages.
Manapság, amikor időjárásunk egyik szélsőségből a másikba esik, a szokottnál is jobban vágyunk olyan környezetre, ahol nem vagyunk kitéve óriási hőmérséklet-ugrásoknak. A Mother Nature Network oldal ad ehhez útbaigazítást.

Nem mondhatjuk, hogy mindegyik ajánlott város könnyen megközelíthető, de azért akad közöttük olyan is, ahová földi halandók is eljuthatnak.

Az első helyen a kaliforniai San Diego áll, ahol az év 300 napján süt a nap, 27 fok az átlaghőmérséklet, és télen sem igen megy 20 fok alá. Hasonlóan kellemes az éghajlata Santa Barbarának, de hogy közelebbi helyet is ajánljunk, a Kanári-szigeteknek is. A tenger hullámai és szelek is hozzájárulnak az enyhe időjáráshoz. Valamivel hűvösebb az évi átlaga Malagának, nyáron két van száraz hónap, de télen sincsen hidegebb 15 foknál. A brazíliai nagyvárosok közül a legjobb klímája messze Sao Paulónak van, nem véletlen, hogy a házigazdák ideszervezték a nyitómeccset. Sydney-ről már sokszor leírták, hogy a világ egyik legélhetőbb városa környezeti szempontból, és ehhez az éghajlat is hozzájárul. Kína általában nemigen dicsekedhet ilyen emberbarát helyekkel, főleg nem Peking, de azért van közöttük is kivétel: a Jünan tartománybeli Kunming városa, amely 1800 méterrel fekszik a tengerszint alatt. Ezért is emlegetik úgy, mint „az örök tavasz városát.”

Hawaii jó hírét nemcsak a csodálatos óceáni környezet, a pálmafák erősítik, hanem az is, hogy itt sem ismerik sem a hőgutát, sem a zimankót. A mesés szigetcsoporton belül is Lihue a csúcs, ahol az eddig mért legmagasabb hőmérséklet 32 fok volt és azt sem betonrengetegben élték meg.

Medellín városának renomméja már nem olyan jó, hiszen tízből kilenc embernek a drogkartell jut róla eszébe, bár a helyiek állítják, hogy az utóbbi tíz évben látványos javult a város biztonsága, és megéri ott turistáskodni, az Andok ölelte Aburra-völgyben, szubtrópusi éghajlaton. És végül, de nem utolsósorban ajánlja a Mother Nature Network a dél-afrikai Durban városát, vonzó tengerpartjaival, bár oda inkább azok menjenek – az anyagi lehetőségeken túl – akik nem ijednek meg egy kis esőtől…

 

Szerző

Az Európai Unió hadat üzen a CO2-nek

Publikálás dátuma
2014.06.08. 10:37
Fotó: Thinkstock, Gettyimages.
A nehéz járműveknek kevesebbet kell majd fogyasztaniuk, és kevesebb széndioxidot kell kibocsátaniuk. Kezdetét vette az EU új stratégiája, amelynek célja a közlekedés által okozott káros anyag-kibocsátás további csökkentése az autópályákon.

Miután nem csekély nehézségek árán sikerült megállapodni a CO2 témájában a könnyű járművekkel, most a súlyosabb gépkocsik vannak soron, amelyek főszereplői az EU Bizottsága által indított új eljárásnak.

Az igazat megvallva, ez majdnem kötelező lépés, ha figyelembe vesszük, hogy az EU-ban, a nehéz járművek az autópályákon történő közlekedés során a CO2 kibocsátás egy negyedéért, a teljes üvegházi hatás kibocsátásának mintegy 5%-ért felelősek; ez az arány magasabb, mint a nemzetközi légi közlekedésé. Annak ellenére, hogy van bizonyos javulás az üzemanyag hatásfokát illetően, a nehéz járművek általi széndioxid kibocsátása 1990 és 2010 között mintegy 36%-al nőtt elsősorban az autópályákon megnövekedett kereskedelmi forgalom következtében.

Brüsszel tervei azt jelzik, hogy a határozott politikai akció hiányában, a teljes kibocsátások a jövőben hosszú távon is fenntarthatatlan szinten maradnak. „Kezdeményeztük normák felállítását a személy gépkocsik és a könnyebb szállító járművek számára, és ma már láthatjuk az eredményeket: a káros kibocsátások és a városok légszennyezettsége csökkent, a felhasználók pedig innovatív, és alacsonyabb fogyasztású járművekkel rendelkeznek” nyilatkozta a Rinnovabili.it-nek Connie Hedegaard, a Klíma Bizottság biztosa. „Ezért koncentrálunk most a kamionokra és az autóbuszokra”.

Az Unió tervezete rövid- és középtávú akciókat irányoz elő. Első lépésként a Bizottság kikísérletez egy új, a CO2-őt mérő szimulációs műszert az új járművek részére; egy VECTO elnevezésű szoftverről szó, amelynek eredményei arra szolgálnak, hogy kidolgozzák azokat a törvényjavaslatokat, amelyek előírják a nehéz járművek számára a káros kibocsátás hitelesítését, a kommunikációját és ellenőrzését.

Középtávon azonban meg lehetne határozni azokat a korlátokat, amelyek érvényesek lehetnek az újonnan forgalomba helyezett nehéz járművek CO2 kibocsátását illetően, valamint kifejleszteni egy modern infrastruktúrát, amely megkönnyíti az alternatív üzemanyagok használatát, továbbá egy értelmesebb tarifarendszer kidolgozását az infrastruktúra használatára, és egyéb, piaci bázisú mechanizmusok kialakítását.

 

Szerző

Varjúkárogás miatt jogszabálymódosítás

Publikálás dátuma
2014.06.06. 20:39
Fotó: Getty Images
Varjúkárogás és madárürülék teszi elviselhetetlenné a mindennapokat Dombóvár központi részén, mert az enyhe tél miatt előbb kezdődött a költés, a városnak nem maradt ideje a fészkek áthelyezésére. Az önkormányzat jogszabály-módosítást kezdeményez a védett madarak elriasztása érdekében - közölte Szabó Loránd. a Tolna megyei város polgármestere. 

A Hunyadi téren 220 ingatlan lakója szenved a vetési varjaktól, melyek számát 300-400-ra becsülik. A madarak természetvédelmi értéke egyedenként 50 ezer forint. Dombóváron rendszerint a költési idő előtt riasztják a lakóövezetben a vetési varjakat. Az idén azonban az enyhe tél miatt egy hónappal előbb kezdődött a költés, a városnak pedig a természetvédelmi hatóság engedélye alapján mindössze egy napja maradt a Duna-Dráva Nemzeti Parkkal való egyeztetésre és a fészkek áthelyezésére. Így a fészekáthelyezés elmaradt.

Szabó Loránd szerint a vetési varjak a dombóvári hulladéktelep rekultivációja és egy iparterületen történt erdőirtás miatt költöztek be a lakóövezetbe. Most abban bíznak, hogy a korai költés miatt hamarabb repülnek ki a fészkekből a fiókák, és már szeptemberben át tudják helyezni a fészkeket. Megjegyezte: az utóbbi napokban egyébként rendszeresen találnak elpusztult egyedeket.

A védett madarak elriasztása érdekében a természetvédelemért felelős szaktárcához fordul a dombóvári önkormányzat, hogy módosítsák a természetvédelmi törvény végrehajtásához kapcsolódó kormányrendeleteket. A polgármester elmondta: azt is javasolta a város képviselő-testületének, hogy fizessenek kompenzációt az ingatlantulajdonosoknak, ezt azonban a testület nem támogatta. A javaslat szerint az önkormányzat a varjak környezetében élők által fizetett kommunális adó összegének felét, azaz 4200 forintot, összesen több mint 800 ezer forintot fizetett volna a lakóknak.

A polgármester a javaslat indoklásában leírta, hogy nagyságrendileg ennyibe kerül évente a varjak riasztása és a fészkek eltávolítása a városban.

Szerző