Ariadné fonala

Ariadné, a krétai királylány jutott eszembe, aki fonala segítségével kiszabadította Thészeuszt az útvesztő labirintusából. Akár ezt a fonalat most, mi, a Holocaust túlélői továbbadjuk utódainknak, a történeteink segíthetnek eligazodni a múlt valóságában. Igen, így van. Jómagamat Szabó Gábor írása ösztönzött, aki túlélő édesanyja történetét írta meg a Népszavának. A minap előkerült, és a Szép Szó mellékletben publikált levél és történet, valamint Mészáros Péterné Idegenrendészet című kárpátaljai emléke jelent meg a lapban. A történetek talán folytatódnak.

Bevallom, jólesett, amikor a szerző "Nagypapa" című írásában ezt olvasom: "Sárdi Mária gyönyörű és megható története inspirált arra, hogy megírjam nagyapám történetét, aki Bergen- Belsenben szabadult fel…" Engem meg ez a szép írás inspirált arra, hogy megírjam Sári néni történetét. Sári néni férjével és velemkorú lányával a felvidék visszacsatolása után látogatott meg bennünket Budapesten. Március 19-én, amikor a németek bevonultak Pestre, ők rohantak haza Mezőkászonyba rőfösboltjukból éltek. A családfő, Klein Miksa bácsi azt mondta: " Hazamegyünk, mert ott biztonságban leszünk. Szeretnek minket, tudják, hogy jó magyarok vagyunk, az üzlet előtt kint van a magyar zászló. Az első transzportokkal vitték őket Auschwitzba. 1945 januárjában egy "célappel" után még a barakk előtt ténferegtem, amikor egyszer csak megláttam Sári nénit- egyedül.

Akkor tudtam meg tőle, hogy Miksa bácsitól már az első percben elválasztották és a velem egyidős kislánya, Kati az ő karjaiban halt meg tífuszban és tüdőgyulladásban. Ennyit mondott egykedvűen, és fáradtan továbbment. Én akkor még "kezdő" lágerlakóként fel nem foghattam, hogyan lehet ilyesmiről ennyire egykedvűen és nem zokogva beszélni. Később megtapasztaltam. Egyébként azt is később tudtam meg, hogy a szovjet csapatok közeledtével Auschwitzban gyorsították az emberirtást és akikre már nem jutott idejük, azokat továbbszállították a még német területekre. Sári nénit soha többé nem láttam.

És most továbbadom valakinek Ariadné fonalát…

Szerző

Londont szmog fojtogatja

Publikálás dátuma
2014.06.04. 08:15
Fotó: Thinkstock, Gettyimages.
Ez most nem az a legendás londoni köd, az esős, szürke ég, ami romantikus filmekben és krimikben egyaránt gyakran feltűnt. Ez most az annál is mérgezőbb szmog. Nem oly régen még azt hittük, hogy Peking a világ legszennyezettebb nagyvárosa. Most a King’s College mérései szerint az angol fővárosnak jut ez a kétes dicsőség.

2012-ben a London központjában lévő Marylebone Road-on, két lépésre a Regent Parktól 94 mikrogramm nitrogén-dioxidot mértek légköbméterenként. Az Európai Unió által maximálisan megengedett mennyiség 40 mikrogramm. Ugyanez a mennyiség 2013-ban lecsökkent 81 mikrogrammra, az idei mérések 83-at állapítottak meg. A szennyező finom porok már 2010-ben közel 3400 ember halálát okozták egy év alatt a brit közegészségügyi szolgálat adatai szerint.

A Bloomberg Business Week szerint a rendkívüli szennyezésnek a gázolaj-robbanás az oka, amellyel a hagyományos benzint próbálták kiváltani a közlekedésben. Ma  londoni járművek fele diesellel működik. Igaz, hogy kevesebb széndioxidot bocsátanak ki a diesel járművek, de az általuk okozott szennyezés legalább annyira katasztrofális – hívta fel a figyelmet Simon Birkett, a Clean Air In London környezetvédő szervezet vezetője.  Jeremy Langrish, az edinburghi egyetem tanára szerint ez a fajta légszennyezés növelte a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a légúti betegségek, köztük az asztma gyakoriságát.

London nem az egyetlen európai nagyváros, amely ilyen problémákkal küzd. A kontinensen  1513 megfigyelő állomás működik, és ezek közül 301 jelezte, hogy túllépték az uniós értékeket. A „feketelistán” rajta van Párizs, Athén, Madrid, Berlin, Brüsszel és Róma is.

Natalie Bennett, a brit zöldek vezetője szerint a legjobb megoldás itt is a kerékpáros közlekedés. Bennett szerint az emberek napi úti céljainak legalább 50%-a rövidebb, mint 5 mérföld (kb 7,5 km). Ekkora távot pedig még gyalog is meg lehet tenni.

.

 

Szerző
Témák
London szmog diesel

Londont szmog fojtogatja

Publikálás dátuma
2014.06.04. 08:15
Fotó: Thinkstock, Gettyimages.
Ez most nem az a legendás londoni köd, az esős, szürke ég, ami romantikus filmekben és krimikben egyaránt gyakran feltűnt. Ez most az annál is mérgezőbb szmog. Nem oly régen még azt hittük, hogy Peking a világ legszennyezettebb nagyvárosa. Most a King’s College mérései szerint az angol fővárosnak jut ez a kétes dicsőség.

2012-ben a London központjában lévő Marylebone Road-on, két lépésre a Regent Parktól 94 mikrogramm nitrogén-dioxidot mértek légköbméterenként. Az Európai Unió által maximálisan megengedett mennyiség 40 mikrogramm. Ugyanez a mennyiség 2013-ban lecsökkent 81 mikrogrammra, az idei mérések 83-at állapítottak meg. A szennyező finom porok már 2010-ben közel 3400 ember halálát okozták egy év alatt a brit közegészségügyi szolgálat adatai szerint.

A Bloomberg Business Week szerint a rendkívüli szennyezésnek a gázolaj-robbanás az oka, amellyel a hagyományos benzint próbálták kiváltani a közlekedésben. Ma  londoni járművek fele diesellel működik. Igaz, hogy kevesebb széndioxidot bocsátanak ki a diesel járművek, de az általuk okozott szennyezés legalább annyira katasztrofális – hívta fel a figyelmet Simon Birkett, a Clean Air In London környezetvédő szervezet vezetője.  Jeremy Langrish, az edinburghi egyetem tanára szerint ez a fajta légszennyezés növelte a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a légúti betegségek, köztük az asztma gyakoriságát.

London nem az egyetlen európai nagyváros, amely ilyen problémákkal küzd. A kontinensen  1513 megfigyelő állomás működik, és ezek közül 301 jelezte, hogy túllépték az uniós értékeket. A „feketelistán” rajta van Párizs, Athén, Madrid, Berlin, Brüsszel és Róma is.

Natalie Bennett, a brit zöldek vezetője szerint a legjobb megoldás itt is a kerékpáros közlekedés. Bennett szerint az emberek napi úti céljainak legalább 50%-a rövidebb, mint 5 mérföld (kb 7,5 km). Ekkora távot pedig még gyalog is meg lehet tenni.

.

 

Szerző
Témák
London szmog diesel