Dorgálás

A héten - négy év után - megjött az EU szigorú dorgálása az adómentes magán pálinkafőzés ügyében és rögtön rá a Fidesz habzó szájú reagálása az agrárminiszterünktől. Hogy a "brüsszeli bürokraták provokációja a magyar nép hagyományai ellen"!
Igen, a zug-pálinkafőzésnek 150 éves hagyománya van a magyarok között, mióta a Habsburg-birodalomban bevezették a jövedéki adót.

Ugyanúgy, mint a "fináncnemlátta" dohány termesztésének! Csakhogy eddig erre nem volt állami engedély! És miért lehet adómentesen pálinkát főzni, és miért nem lehet dohányt termelni saját részre adómentesen? (A héten a helyi rádióban elhangzott kis hír szerint Nyíradonyban a vámosok lecsaptak egy gazdára, aki 100 kiló dohányt termelt saját magának!) A válasz egyszerű: Orbán is szereti a pálinkát, de nem dohányzik!

Az adózatlan pálinkafőzés meg egyszerű, államilag támogatott adócsalás! Én is vettem régebben pálinkát magánszemélytől, kevéssel a bolti ár alatt, de tudtam, hogy rendes, hivatalos szeszfőzdében főzette ki, profi felszerelésen, tehát biztos, hogy tiszta. És a szeszfőzdékben rendesen be kellett fizetni a jövedéki adót, utána viszont azt tehetett a pálinkájával a tulajdonos, amit akart. Most nem veszek, mert ki tudja, hogy milyen felszerelésen főzték, (mennyi benne a faszesz?), másrészt viszont semmivel sem adják olcsóbban, vagyis a pálinkát főző adózott áron árulja, de adót nem fizet utána! Azt a kétéves gyerek sem hiszi el, hogy nem adják el a nagy részét.

A nyolcvanas évek közepétől a legálisan főzetett, adózott házi pálinkával sikerült felszámolni a bögrecsárdákat. Most lesznek újra! Mert Jani meg Józsi munkába menet befordul Mari nénihez és bevágja a "szto grammot", aztán állapítsa meg bárki, hogy fizetett-e érte, meg adózott-e, akitől vette! Barterbe volt, felásta érte a kertet, meg összevágta érte a tűzifát!

De azért megy a demagóg duma, hogy nem hagyjuk magunkat! Az Európai Unió összes országában az alkoholon, a dohányon és az üzemanyagon jövedéki adó van, bár különböző mértékű. És itt nem az ÁFÁ-ról van szó!, hanem a jövedéki adóról, ami a pálinkánál az eladási árnak bőven több mint fele!

Ezzel a huzakodással a magyar kormány azt fogja elérni, hogy az unió a Magyarországról származó tömény italokra vámot vet ki, mint bármely unión kívüli termék esetében! Vagy a be nem szedett adókat levonja valamelyik uniós támogatásból, például a földalapú támogatásból, hiszen a pálinka alapanyaga mezőgazdasági termék!

Szerző

Feltámadt a Ferrari?

Úgy tűnik, a Ferrari F1-es csapatánál is beigazolódhat a mondás, miszerint az új seprű jól seper. A Scuderia Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci érkeztével mintha másik csapat szerepelne a Kínai Nagydíjon, mint az eddigi három versenyen. Fernando Alonso ugyanis a tegnapi szabadedzéseken már-már versenyképesnek bizonyult a Mercedesekkel, míg Kimi Räikkönen is kezd kilábalni a technikai gondokból, és a második tréningen már ő is odaért a legjobbakhoz. Mindenesetre az új főnök székfoglalójában világossá tette, ki az, aki nála előnyt élvez.

"Alonso azért van itt velünk, hogy világbajnokságot nyerjen a Ferrarival. Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy egy olyan autót vezessen, amivel megnyerheti a bajnokságot. Úgy vélem, hogy ő a mezőny legjobbja. Nem fogjuk feladni, hiszek abban, hogy idén is harcban lehetünk a Mercedesszel és a Red Bullal a végső győzelemért" - fogalmazott elég egyértelműen Mattiacci.

Mindenesetre a spanyol autója mintha megint jobb lenne, ráadásul tegnap délelőtt a leggyorsabbnak bizonyult, míg délután képes volt beékelődni a két Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton és Nico Rosberg közé.

" Minden jól működött, ami jó hír. Elégedett vagyok a mai munkánkkal, úgy tűnik az eddigiekből, végre versenyképesek leszünk" - ecsetelte Alonso. Csapattársa, Kimi Räikkönen viszont igencsak nehéz napot hagyott hátra, már-már szembetűnő, hogy az összes Ferrarit sújtó technikai hiba a finn autóján jön ki. Ám amíg délelőtt nem volt értékelhető köre sem, addig délutánra felért az élbolyra.

Meg kell próbálnunk a lehető legtöbbet kihozni a szombati utolsó szabadedzésből, hogy megfelelően felkészítsük a kocsit az időmérőre és a versenyre" - nyilatkozta a sok hiba miatt egyre rezignáltabb Räikkönen.

A szabadedzések végeredménye

1. szabadedzés: 1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:39.783 perc, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:40.181, 3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:40.772, 4. Jenson Button (brit, McLaren) 1:40.970, 5. Nico Hülkenberg (német, Force India) 1:41.175, 6. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:41.366, … 22. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) idő nélkül.

2. szabadedzés: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:38.315 perc, 2. Alonso 1:38.456, 3. Rosberg 1:38.726, 4. Ricciardo 1:38.811, 5. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 1:39.015, 6. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:39.118, 7. Räikkönen 1:39.283

Szerző
Témák
Ferrari F1 Sanghaj

Feltámadt a Ferrari?

Úgy tűnik, a Ferrari F1-es csapatánál is beigazolódhat a mondás, miszerint az új seprű jól seper. A Scuderia Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci érkeztével mintha másik csapat szerepelne a Kínai Nagydíjon, mint az eddigi három versenyen. Fernando Alonso ugyanis a tegnapi szabadedzéseken már-már versenyképesnek bizonyult a Mercedesekkel, míg Kimi Räikkönen is kezd kilábalni a technikai gondokból, és a második tréningen már ő is odaért a legjobbakhoz. Mindenesetre az új főnök székfoglalójában világossá tette, ki az, aki nála előnyt élvez.

"Alonso azért van itt velünk, hogy világbajnokságot nyerjen a Ferrarival. Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy egy olyan autót vezessen, amivel megnyerheti a bajnokságot. Úgy vélem, hogy ő a mezőny legjobbja. Nem fogjuk feladni, hiszek abban, hogy idén is harcban lehetünk a Mercedesszel és a Red Bullal a végső győzelemért" - fogalmazott elég egyértelműen Mattiacci.

Mindenesetre a spanyol autója mintha megint jobb lenne, ráadásul tegnap délelőtt a leggyorsabbnak bizonyult, míg délután képes volt beékelődni a két Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton és Nico Rosberg közé.

" Minden jól működött, ami jó hír. Elégedett vagyok a mai munkánkkal, úgy tűnik az eddigiekből, végre versenyképesek leszünk" - ecsetelte Alonso. Csapattársa, Kimi Räikkönen viszont igencsak nehéz napot hagyott hátra, már-már szembetűnő, hogy az összes Ferrarit sújtó technikai hiba a finn autóján jön ki. Ám amíg délelőtt nem volt értékelhető köre sem, addig délutánra felért az élbolyra.

Meg kell próbálnunk a lehető legtöbbet kihozni a szombati utolsó szabadedzésből, hogy megfelelően felkészítsük a kocsit az időmérőre és a versenyre" - nyilatkozta a sok hiba miatt egyre rezignáltabb Räikkönen.

A szabadedzések végeredménye

1. szabadedzés: 1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:39.783 perc, 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:40.181, 3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:40.772, 4. Jenson Button (brit, McLaren) 1:40.970, 5. Nico Hülkenberg (német, Force India) 1:41.175, 6. Kevin Magnussen (dán, McLaren) 1:41.366, … 22. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) idő nélkül.

2. szabadedzés: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:38.315 perc, 2. Alonso 1:38.456, 3. Rosberg 1:38.726, 4. Ricciardo 1:38.811, 5. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 1:39.015, 6. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:39.118, 7. Räikkönen 1:39.283

Szerző
Témák
Ferrari F1 Sanghaj