Előfizetés

Kellenek az USA-nak az orosz hajtóművek

Az ukrán válság nem fenyegeti az együttműködést az amerikai légierő és az NPO Energomas orosz cég között, amely rakétahajtóműveket szállít a nagyméretű amerikai kém- és katonai műholdak pályára állításához - közölte kedden Eric Fanning, a légierő államtitkára.

"Nagyon tüzetesen vizsgáljuk a jelenlegi kétoldalú helyzetet annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk róla, meg tudjuk védeni a szállításokat. Nem láttam semmi olyat az egyik oldalról sem, ami arra utalna, hogy a szállítások veszélybe kerültek volna" - mondta Fanning.

Az Energomas által gyártott, RD 180-as típusú hatóműveket a Lockheed Martin és Boeing közös vállalkozása, a United Launch Alliance használja fel az Atlas V-ös típusú rakéták meghajtására.

Fanning kijelentette, hogy az amerikai légierőnek nem áll rendelkezésére elegendő a - kizárólag az orosz cég által gyártott - hajtóművekből ahhoz, hogy megvalósítsa a katonai és kémműholdak pályára állítására vonatkozó, 2016-ig terjedő programját.

Az orosz hajtóművektől való amerikai függőség régóta aggodalmakat kelt a kongresszusban, és ezeket csak tovább súlyosbította az Egyesült Államok és Oroszország között a Krím orosz elfoglalása miatt kialakult feszültség.  

Az államtitkár szerint az Egyesült Államok vizsgálja annak lehetőségeit, hogy miként tegye változatossá a hajtóművek beszerzési lehetőségeit, beleértve ezek amerikai gyártását is - amennyiben az orosz cég hajlandó lenne eladni a licencet. Fanning elmondta, hogy az ellátás alternatív forrásainak felkutatása már az ukrajnai válság előtt megkezdődött, ugyanakkor kijelentette hogy a partnerség az Egyesült Államok, illetve Oroszország és a hajtómű-gyártó között szilárd.

Az államtitkár szerint a légierő megkülönböztetett figyelemmel követte a Pentagonnak az amerikai fegyvergyártók ellátási láncának ügyében indított nyomozását, amely azt akarta megállapítani, hogyan kerültek kínai nyersanyagok és alkatrészek egyes amerikai fegyverrendszerekbe. A vizsgálat egyebek között a Lockheed Martin F-35-ös és F-16-os vadászgépével, a Boeing B1-B típusú hadászati bombázójával és az SM-3 IIA típusú rakétával kapcsolatban folyt.

Az amerikai törvények tiltják, hogy a fegyvergyártók Kínából és egy sor más országból származó alkatrészeket használjanak fel, mert azok sebezhetővé tehetik az amerikai haderőt.

Miután megállapították, hogy a nyomozás tárgyát jelentő alkatrészek nem jelentettek veszélyt, Frank Kendall, a Pentagon vezető fegyverbeszerzője öt tétel esetében kivételt jelentett be a kínai alkatrészek tilalmával kapcsolatban.

A kormány tudott Sarkozy lehallgatásáról

Tudott arról a francia kormány, hogy Nicolas Sarkozy volt államfőt az ügyészség lehallgatta - ismerte el kedd este Jean-Marc Ayrault miniszterelnök a France 2 közszolgálati televízió híradójának vendégeként. A jobboldali ellenzék elítélte a "politikai kémkedési ügyet".

A Le Canard enchainé című szatirikus hetilap szerdán megjelenő számának címlapján - amely már kedden este felkerült az internetre - azt közölte, hogy Christiane Taubira igazságügyi és Manuel Valls belügyminiszter február 26. óta tud arról, hogy az ügyészség tavaly elrendelte Sarkozy lehallgatását.

A miniszterelnök megerősítette, hogy a kormányzatnak február 26. óta tényleg tudomása volt a megfigyelésről, aznap ugyanis eljárás indult a volt államfő ellen. "Nem ismertük viszont a lehallgatások tartalmát" - mondta Ayrault.

Jean-Francois Copé, a jobbközép Népi Mozgalom Uniójának (UMP) főtitkára kedden este elítélte "az államügyet, amely egy valóságos politikai kémkedés".

Francois Hollande államfő, akinek az alkotmány szerint az igazságszolgáltatás függetlenségének garantálása a feladata, jelezte: "a végrehajtó hatalom nem avatkozhat be semmilyen módon egy folyamatban lévő bírósági ügybe". Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a lehallgatások szabályos voltának vitatására megvan a lehetőség.

A lehallgatás miatt az ügyvédi kamara testületileg tiltakozását fejezte ki, miután az a volt államfő ügyvédjét is érintette, s ez sértheti a védelemhez fűződő jogokat.

A Le Monde című napilap múlt pénteken írta meg, hogy a rendőrség Nicolas Sarkozy volt államfőt (2007-2012) leköszönése után, 2013-ban lehallgatta annak az ügyészi eljárásnak a keretében, amely a Moammer Kadhafi néhai líbiai vezetőtől még a 2007-es elnökválasztási kampányhoz érkezett állítólagos támogatás kivizsgálására indult. A lehallgatások során az ügyészség azonban egy másik ügyben jutott olyan információkhoz, amelyek miatt február 26-án befolyással való üzérkedés és nyomozási titok megsértése miatt eljárást indítottak.

Sarkozy és ügyvédje egyik telefonbeszélgetéséből ugyanis kiderült, hogy az úgynevezett Bettencourt-ügyben, amelyben érintett a volt elnök, a semmítőszék egyik magas rangban lévő bírója, Gilbert Azibert a folyamatban lévő nyomozás részleteiről folyamatosan tájékoztatja a volt államfő ügyvédjét. Cserébe Sarkozy állítólag egy monacói kinevezést ígért a bírónak.

A Bettencourt-ügyben felmerült a gyanú, hogy a volt elnök visszaélt Liliane Bettencourt-nak, Európa leggazdagabb asszonyának, a l'Oréal kozmetikai cégbirodalom örökösnőjének megrendült egészségi és pszichés állapotával, és meggyőzte, hogy törvénytelen módon támogassa 2007-ben az elnökválasztási kampányát. Sarkozyt ki is hallgatták, vádat is emeltek ellene, majd utóbb bizonyíték hiányában ejtették a vádat, s csak Sarkozy pártjának tagjai ellen folyik eljárás az ügyben.

Ha nem terrorizmus, akkor mi?

Publikálás dátuma
2014.03.12. 06:40
Nem oldódnak a rejtélyek a napokkal ezelőtt eltűnt maláj repülőgép ügyében. Fotó: Rahman Roslan/Getty Images
Négy nap után sem hozott eredményt a kutatás a szombaton a radarképernyőről eltűnt malajziai Boeing-777-es után. A malajziai hatóságok bejelentették, hogy azonosították az egyik utast, aki lopott útlevéllel szállt fel a gépre. Egy 19 éves iráni fiú volt és az eddigi adatok szerint nem voltak terrorista kapcsolatai. Az Interpol nem tartja valószínűnek, hogy terrortámadás történt.

Továbbra is teljes rejtély, hová tűnt a malajziai légitársaság MH370-es járata. Csak annyi bizonyos, hogy a maláj hatóságok kommunikációja az ügyben valósággal botrányos. 

A légierő főparancsnoka cáfolta a Berita Harian című lapban megjelent azon állítást, mely szerint a járat teljesen letért a kijelölt repülési pályáról, s kilencven fokkal elfordulva a Maluku-szoros felé vette az irányt. A főparancsnok azonban csak azt cáfolta, hogy ő állított volna ilyet. Azt nem, hogy egy katonai radar rögzítette a repülőgép kijelölt útvonalról való letérését. A reggeli órákban azt közölték, nem is találták a gép nyomát a Maluku-szoros környékén.

A maláj illetékesek közléseinek tengerében eddig sem volt könnyű elevickélni, most már azonban ez végképp lehetetlen műveletté vált. A feltételezett áldozatok hozzátartozói - főként kínaiak - kezdik elveszíteni a türelmüket, s végre konkrét tényeket akarnak hallani a hatóságoktól. Válaszok azonban egyelőre nincsenek.

Bár talán új nyomot találhatnak az Andamán-tenger környékén, ahová reggel a vietnamiak kiterjesztették a kutatást. Egy elmélet szerint a gép műszaki hiba miatt fordulhatott el ebbe a térségbe, s valahol itt akarhatott kényszerleszállást végrehajtani. A radarok azért nem rögzítették mozgását, mert bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel a gép útja az érzékelőkön.

Továbbra is rejtély azonban, hogy a három rádió közül miért nem működött egy sem. Erre egy lehetséges magyarázat, hogy a gép orra nagy sebességgel zuhant a tengerbe, így mindhárom adóberendezést azonnal használhatatlanná vált.

A hatóságok kedden lényegében már elvetették annak a lehetőségét, hogy terrortámadás lett volna, az a két fiatal iráni, akik hamis útlevéllel akartak Európába menni, illegális bevándorlók, s nem terroristák voltak.

Persze annak lehetősége nem került le a napirendről, amely szerint a gépet eltérítették volna. Az egyik pilótáról, Fariq Abdul Hamidról bebizonyosodott, hogy néhány éve szőke dél-afrikai szépségeket engedett be a pilótafülkébe, ami szigorúan tilos. Ugyanakkor a maláj légitársaság illetékese ma reggel azt közölte, nincs ok azt feltételezni, hogy a legénység hibája állna a gép eltűnésének hátterében. A kínai maláj nagykövet azt közölte, az utolsó jel, amit a gépről fogtak, ez volt: "Rendben, jó éjt". Iszkandir Szarudin erről az áldozatok hozzátartozói előtt beszélt. A 239 áldozatból 153 volt kínai.

Az iráni vonal

A malajziai rendőrfőnök korábban bejelentette, hogy a biztonsági kamerák felvételei alapján sikerült azonosítaniuk az egyik férfit, aki lopott útlevéllel szállt fel a Malaysian Arilines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó, MH370-es járatára. Egy iráni fiúról van szó, aki valószínűleg Németországban akart letelepedni, s a malajziai hatóságok szerint nem kapcsolódott semmiféle terrorszervezethez. Kapcsolatba léptek az édesanyjával, aki Frankfurtban várta volna a fiát.

A 19 éves Puria Nur Mohammad Merdad számára egy idősebb iráni férfi vásárolta a repülőjegyet a thaiföldi Pattaya egyik utazási irodájában. Az idős iráni, akit csak "Mr. Ali" néven ismertek, az iroda rendszeres ügyfele volt, s "olcsó" jegyet kért két ügyfele számára. Egy másik iráni készpénzzel fizetett a jegyekért. Azt még nem sikerült kideríteni, ki lehetett a másik utazó, aki lopott útiokmányt használt.

Ronald Noble, az Interpol főtitkára tegnap Lyonban úgy vélte, a két iránit valószínűleg embercsempész-hálózat akarta Európába juttatni. Az adataik szerint egy 18 és egy 29 éves iráni férfi Dohából iráni útlevéllel indult el, s Kuala Lumpurban saját irataikat az ellopott olasz és osztrák útlevélre cserélték.

Nyomkeresés

Kedden nem találtak semmiféle nyomot, ami a légi balesetre utalna, pedig már nem csak azt a tengerrészt vizsgálják, amely fölött az utasszállító hirtelen eltűnt. Malajziai katonai radarokon állítólag a Malaka-szorosig követni tudták a gép útját, de az Andamán-tenger vizeit is pásztázzák. Nemzetközi csapat, tíz országból 40 hajó és 34 repülőgép keresi a roncsokat.

A CNN emlékeztetett, hogy a 2009-es Air France-katasztrófánál csak az ötödik napon fedeztek fel a víz felszínén lebegő roncsokat az Atlanti-óceánon. A malajziai gép eltűnésének helyén, Vietnam és Malajzia között, a Thaiföldi-öbölben jóval sekélyebb a víz, ha ott zuhant le a gép, könnyebb lehet kiemelni a roncsokat. De ha a Boeing tényleg irányt változtatott, s eljutott az Andamán-tengerig, ott már nagy mélységbe (melynek legnagyobb mért mélysége 3777 méter) zuhanhatott.

A légitársaság közölte: a gép műszaki állapota rendben volt, eltűnése előtt tíz nappal esett át karbantartáson. A Boeing 777-200-ast egy Kuala Lumpur-i hangárban átvizsgálták és semmiféle problémát nem találtak. A következő nagy szervíz júnus 19-én lett volna esedékes. A gép 2002-ben került a Malaysia Airlines- hoz, és több mint 53 ezer órát repült.

Gondatlanságból elkövetett emberölés gyanújával előzetes eljárást indított a francia ügyészség a Malaysian Airlines eltűnt utasszállító repülőgépének ügyében - közölték kedden francia igazságügyi források.

Rejtélyek sora

Kifejezetten rejtélyesnek tartja a gép eltűnését Pető György pilóta, légiközlekedési szakértő. A Népszavának elmondta, ha minden úgy igaz, ahogyan az illetékesek elmondták, akkor több megmagyarázhatatlan részlettel szembesülünk.  Egyfelől azzal, hogy úgy tűnt el a radarról a gép, hogy előtte semmiféle vészjelzés nem érkezett.

A Boeing 777-es olyan komoly kommunikációs berendezésekkel rendelkezik, melyek a legapróbb meghibásodást is jelzik a földi irányításnak, már akkor, amikor a pilóta esetleg még észre sem vette azt. (Egy hasonló berendezés jelezett az Airbus 2009-es tragédiája előtt is.)

A hirtelen eltűnés valószínűsíthet egy fedélzeti robbanást. Ugyanakkor viszont egy repülő - a gép maga is, illetve felszerelés, vagy épp az utasok poggyásza - tele van olyan anyagokkal, melyek lebegnek a vízen, és amekkora apparátus keresi a roncsokat, bizonyosan találtak volna már úszó darabokat.

A 777-es fekete dobozaiban, ha vizet érnek, bekapcsolódik egy jeladó, ami 22 ezer láb - több, mint 7000 méter - mélységből is képes jeleket sugározni, ezeket szonárral, hangradarral könnyű lehet megtalálni. Ráadásul a katasztrófa feltételezett helyén nem különösebben mély a tenger.

A szakértőnek az sem világos, hogy miért keresik most a roncsokat a feltételezett repülési útvonallal ellenkező irányban is.Az amerikai légibaleseteket kivizsgáló szervezet egyik tagja úgy nyilatkozott, hogy sok évtizedes pályafutása alatt ilyen esettel még nem találkozott - emlékeztetett Pető György. ( V.J )