Csak a családok töredéke ellenőrizteti a gázkészülékeit

Publikálás dátuma
2014.02.04. 06:29
Valamennyi gázzal működő berendezést - a bojlerektől a tűzhelyekig - hivatalosan öt évente, az épülten belüli vezeték rendszerek
Bár a kormány a rezsicsökkenéts keretében ingyenessé tette a háztartások gázkészületeinek kötelező időszakos vizsgálatát, csupán minden tizedik érintett jelentkezett az előírt december végi határidőig. Az ellenőrzések során azonban az igazán nagy kiadást nem maga vizsgálat költsége jelentette eddig sem, hanem az, hogy a hibák feltárása esetén már egy-egy gázkészülék cseréje is több százezer forintba kerülhet. Vagyis, ez a rendelkezés érdemben nem csökkenti a családok terheit. A felülvizsgálatok elmulasztásáért nem jár büntetés, de egy esetleges baleset esetén a biztosító megtagadhatja a károk kifizetését.

Mindössze a tizede jelentkezett a gázszolgáltatóknál azon háztartásoknak, amelyeknek el kellene végeztetniük a gázkészülékeik kötelező műszaki felülvizsgálatát. A mintegy hárommillió hazai fogyasztóból szakmai becslések szerint hozzávetőleg 600 ezernél kellene ellenőriztetni a gázüzemű berendezéseket, de az érintettek közül csak megközelítőleg 60-70 ezren jelezték a december végi határidőig, hogy kérik a vizsgálatot - derül ki szakmai becslésekből.

A jelentkezők száma annak ellenére ilyen alacsony, hogy a rezsicsökkentés keretében a kormányzat tavaly szeptemberben a lakosság számára ingyenessé tette a 8-12 ezer forintos vizsgálatot, s az ellenőrzés pénzügyi terheit a szolgáltatókra hárította, ami a cégeknek éves szinten több százmillió forint plusz költséget jelent.

Az érvényben lévő rendelkezések szerint azokat a készülékeket kellene kötelező jelleggel bevizsgáltatniuk a tulajdonosaiknak, amelyeket 1981 január elseje előtt, vagy ismeretlen időpontban helyeztek üzembe. Valamennyi gázzal működő berendezést - a bojlerektől a tűzhelyekig - hivatalosan öt évente, az épülten belüli vezeték rendszereket pedig tíz évente kellene megvizsgáltatni a lakóknak. A tulajdonosok döntő hányada azonban nem tarja be az előírásokat. Ezzel saját biztonságukat sodorják veszélybe - állítják szakemberek. Emellett az anyagi javaikat teszik kockára. A vizsgálatot elmulasztókat ugyanis nem terheli büntetés, de esetleges baleset esetén a biztosítók gyakran az ellenőrzés hiányára hivatkozva nem fizetik ki a lakástulajdonosoknak a keletkezett kárukat. Így egy rosszul működő berendezés miatt halál esetek történhetnek, súlyos sérülések következhetnek be, és a családok elveszthetik vagyontárgyaikat, s tönkre mehetnek az ingatlanjaik - hívják fel a figyelmet a szakértők.

Úgy tudjuk: az alacsony érdeklődés miatt egyes gázszolgáltatók január végéig kitolták az eredetileg december végéig érvényes bejelentési határidőt. Több cég pedig akkor ellenőrizteti a szakembereivel a készülékeket, illetve a lakás belső vezetékeit, amikor a gáz mérőóra általában tízévente szokásos cseréje esedékes. Az felülvizsgálati igényeiket bejelentőket a földgázszolgáltatójuk értesíti a kérelem befogadásáról, majd az ellenőrzést időpont egyeztetés után általában az őszi fűtési idény kezdetéig elvégezteti.

Hozzáértők szerint a gázfelhasználók ódzkodása az ellenőrzésektől arra vezethető vissza, hogy a háztartásoknak több tízezer, illetve százezer forintot kell kifizetniük rövid időn belül abban az esetben, ha a vizsgálat feltár valamilyen rendellenességet a készülékekben, vagy a gázvezeték rendszerben. A veszélyes hiba esetén ugyanis a szakemberek baleset megelőzési okokból elzárhatják a gázellátást, s a jegyzőkönyvben rögzített hiba elhárításáig szüneteltethetik azt. ( A lakóknak alap esetben 30 nap áll rendelkezésükre a hibák kijavíttatására.) A legtöbb család pedig nem engedhet meg magának százezres nagyságrendű kiadásokat. Emiatt a vizsgálatok ingyenessé tételével a kormányzat a "rezsipropaganda" ellenére a valóságban nem vette le az igazi terheket a családokról. Így a szakemberek szerint csak idő kérdése, hogy mikor kerülnek a gázkészülékek tömegével olyan állapotba, hogy működésük balesetveszélyessé válik.

Szerző

Csodára váró 4-es metró

Publikálás dátuma
2014.02.04. 06:28
A hibák csökkenésének üteme még nem elég ahhoz, hogy a hibamentes periódust a március végi átadásig teljesíthessék FOTÓ: BIELIK
Kisebb csodára lenne szükség forrásaink szerint, hogy a ma még napi egy komoly hibát leszorítsák a 4-es metró próbaüzeme során, és tartható legyen a március végi tervezett határidő.

A korábbi napi 2-3 súlyosnak minősülő, "biztonságkritikus" hibával szemben úgy tudjuk, ma már csak napi egyszer fordul elő a 4-es metró próbaüzeme során, hogy olyan súlyos probléma adódik, ami miatt azonnal ki kell állítani egy szerelvényt, de a csökkenés üteme jelenleg nem tűnik elégnek ahhoz, hogy az előírt hibamentes periódust a tervezett március végi átadási határidőre teljesíthessék az Alstom-szerelvények.

Forrásaink szerint ehhez a mostani meghibásodási arány mellett "kisebb csodára" lenne szükség, vagyis nem véletlenül nyilatkozik több helyütt is óvatosan a még a parlamenti választás előttre tervezett átadásról a főpolgármester.

Úgy tudjuk, a Városházán arra jutottak: mivel egyáltalán nem biztos, hogy a határidő tartható, nem erőltetik a kampányhoz időzített átadást, és Tarlós István óvatos - az utasok biztonságát hangsúlyozó - nyilatkozataival már "készülnek" a kudarc magyarázatára. A főpolgármester a napokban többször utalt rá, hogy a két eltérő rendszer összehangolása sok problémát okoz: a német Siemens által gyártott biztosítóberendezések és a francia Alstom vezető nélküli szerelvényei nehezen "csiszolódnak" össze, és emiatt nem állíthatja biztosan, hogy tartható a határidő.

Bár a súlyos hibákból - a szerelvények túlfutnak a megállókon, az ajtók rossz oldalon nyílnak - már kevesebb van, de az olyan apróbb, a funkcionalitást érdemben nem befolyásoló események is "hibának" számítanak, melyeket a 3-as metrón közlekedő régi szovjet szerelvények nem is jeleznek, azokon nem is észlelhetők.

A fővárosi MSZP-frakció eközben figyelmeztetett: a két rendszer összehangolásán nem lehet spórolni, "most csak a budapestiek biztonsága számít", nem a "politikai haszon."

Még ha március végére át is adják az új vonalat, az az ötödik határidő lesz az eredeti 2009 év végi helyett. A korábbi 373 milliárd forint helyett a beruházás összköltsége végül megközelíti az 500 milliárdot; a nyomvonalról először 1997-ben döntött a fővárosi közgyűlés, az első kapavágás pedig 2004 őszén volt.

Késve épül az őrmezőiek rémálma

Változott-e valami azután, hogy a múlt héten tárgyalt a Budapesti Közlekedési Központ az őrmezőiek képviselőivel a tervezett buszvégállomásról? - kérdeztük a BKK sajtóosztályától, ahonnan a következő választ kaptuk: "a XI. kerület vezetésével zajló egyeztetések még nem zárultak le. Közös álláspontunkat több kérdésben is sikerült továbbformálni, de végleges, pontos és hiteles információkat várhatóan csak február közepe táján, a társadalmi egyeztetés tapasztalatainak összegzését követően tudunk adni."

Amint azt korábban megírtuk, a problémát az okozza, hogy Őrmezőn 13-15 busz végállomásának kialakított autóbusz-pályaudvar épül, a tervezett forgalom pedig zavarja az ott élőket. Mint megtudtuk: a 4-es metróval egyidejűleg ideiglenes autóbusz-végállomást adnak át, illetve a Péterhegyi út új szakaszát, amellyel biztosítható, hogy a buszok ne a lakótelepen keresztül haladjanak, hanem a peremén.

A végleges autóbusz-végállomás várhatóan három év múlva készül el, a Budaörsi út–M1/M7-es út új, különszintű csomópontját pedig a tervek szerint két év múlva adják át. A késés oka - írta a BKK -, hogy a cég létrejötte után kellett kiírni a tervpályázatot a kelenföldi végállomásnál a felszíni rendezésre, az M1–M7 autópálya felől érkező autóforgalom P+R parkolóba vezetésére, s a Budaörs, illetve Gazdagrét felől érkező buszok elhelyezésére a végállomáson.

A kelenföldi új intermodális csomópont Közép-Európában mintaértékű lehet a BKK szerint. A metróról történő átszálláskor az utasok komfortos, hűtött-fűtött térben várakozhatnak, miközben különböző kereskedelmi és vendéglátó-szolgáltatásokat is igénybe vehetnek.

Az autóbusz-pályaudvar területén közel 500 férőhelyes P+R parkolót alakítanak ki, de éppúgy helyet kapnak a rövid idejű várakozást lehetővé tevő, úgynevezett K+R megállóhelyek és a taxidrosztok, ahogyan egy 120  férőhelyes B+R tároló is. Az ideiglenes autóbusz-végállomást a majdani végleges buszállomás helyén alakítják ki, a buszok az építkezés ideje alatt is nagyjából a végleges útvonalon érik majd el a végállomást.

A rövidítések jelentése
P+R (Park and Ride) = Parkolj és utazz tovább!
B+R (Bike and Ride) = Tedd le a kerékpárt és utazz tovább!
K+R (Kiss and Ride) = Rövid ideig várakozhatsz!

Szerző

Kivárás a forint piacán

Publikálás dátuma
2014.02.04. 06:17
Átmeneti is lehet a „nyugalom” a forint piacán FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Orbán Viktor tegnapi, Parlamentben elmondott beszédére nem reagáltak a devizapiacok. Akkor, amikor egy eurót 311-312 forintért lehet megvásárolni a bankközi piacon, már ennek is örülni kell. A befektetők kampánybeszédnek tekintették, amit nem szoktak figyelembe venni. A hét első napján hirtelen esett a forgalom, úgy tetszik egyenlőre szünetel a hazai fizetőeszköz tesztelése. A kilátások ugyanakkor bizonytalanok.

A forint nagy mértékű gyengüléséről szóló "sztori" korántsem ért véget - értékelte február első hétvégéjének devizapiaci helyzetét lapunknak Kolba Miklós. Az ING Bank devizaüzletágának vezetőjétől aziránt érdeklődtünk, hogy az egész nap 311 és 312 forint körül kialakult, a két esztendős rekordhoz közeli árfolyam mennyire lehet tartós? A szakember úgy látja tegnap szünetelt a forint tesztelése, a devizaforgalom rendkívül csekély volt.

A lengyel zloty is hasonló vesszőfutáson megy keresztül mint a forint, ami azért is érdekes, mert Varsóban holnap lesz kamatdöntés. A lengyel deviza alapkamata 2,50 százalékos (a forinté 2,85 százalék), így hát a piac kíváncsian várja, hogy mit is lépnek az ottani jegybankárok. A varsói döntésnek minden bizonnyal közvetett hatása lesz a forint árfolyamára is. Ugyanakkor Kolba Miklós nem vállalkozott arra, hogy a magyar Monetáris Tanács következő kamatlépését megtippelje, ez ugyanis az akkori árfolyamtól is függ.

Az azonban valószínű, hogy februárban a jegybankárok leállítják a kamatvágások sorozatát, hacsak a piac ki nem kényszerít ki egy nagyobb mértékű kamatemelést, ami teljesen nem zárható ki. Bár a mostani pánikot kirobbantó török lira árfolyama - a jelentős mértékű kamatemelést követően - visszatalált régi önmagához, hasonlóan kedvező helyzetre Kolba Miklós nem számít. Most azzal is kiegyeznének, ha tartósan a 303 és 310 forint közé állna be az euró ára.

Mint arra korábban már felhívtuk a figyelmet a vártnál sokkal gyengébb forint megingathatja a 2014. évi költségvetési számok sikerét. Annak ellenére, hogy Orbán Gábor adó- és pénzügyekért felelős államtitkár a múlt héten azt nyilatkozta, hogy jelenleg nincs ok arra, hogy felülvizsgálják az idei költségvetés számait. Arra hivatkozott, hogy a költségvetésben 310 forinttal számoltak, ezzel szemben tavaly december közepén 296,9 forintos euróárfolyammal fogadták el a büdzsét. Most, tehát 15-16 egységgel magasabb a kurzus, mint amire korábban számítottak. Januárban 302 forint volt az átlag, ami szintén nagyobb, mégpedig 6 egységgel a vártnál.

Mivel az államadósság 40 százalékát devizában vettük fel, így ha a 312 forintos euró maradna, akkor 17 milliárd forint lenne a többletkiadás ebben a hónapban, 320 forintnál 26 milliárd, a remélhetően csak elméleti lehetőségként említhető 340 forintnál pedig 50 milliárd forinttal nőnének meg a kamatok. A költségvetés ugyanakkor 2,9 százalékos GDP arányos költségvetési hiánnyal számol. Így, tehát csak egy "hajszál" választ el bennünket el bennünket a maastricht-i kritériumok által előírt 3,0 százalékától. Ez az 0,1 pontos különbség 30 milliárd forintnak felel meg. De nem szabad ilyen mereven nézni a számokat, ugyanis az erős euró kedvez az exportnak. Más oldalról azonban a svájci frank 255-256 forintos árfolyama miatt biztos növekedni fog az árfolyamgátat nem választó devizahitelesek száma.

Vannak, akik viszont jól járnak a gyenge forinttal. A 444.hu gyűjtése szerint Pintér Sándor belügyminiszternek van a legnagyobb deviza-megtakarítása, 752 ezer eurója (bő 230 millió forint) és 761 ezer dollárja (több mint 175 millió forint). Németh Lászlóné fejlesztési miniszter 15 722 euróról (közel 5 millió forint) adott számot. Zugló fideszes képviselője a lap szerint Papcsák Ferenc is 38 ezer eurót (több mint 10 millió forintot) tart számláin.

Holnaptól az üzemanyagok is drágultak.

Szerző
Témák
forint jegybank