Hét szoba, hét lázadástörténet

Publikálás dátuma
2014.01.31. 06:46
Molnár Piroska lebeg ég és föld között az éjszakai forgatáson FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Új filmen dolgozik Pálfi György. A dél-koreai felkérésre, dél-koreai pénzből készülő Szabadesés hét egymás alatti szoba lakóinak történetét meséli el, főszereplője Molnár Piroska. Az ötlettől a mozikópia elkészültéig mindössze öt hónap áll az alkotók rendelkezésére.

Molnár Piroska hét emeletet zuhan Pálfi György készülő filmjében, a Szabadesésben. Éjszakai forgatás, 11 óra felé jár az idő, fagy van, didergünk a Karinthy Frigyes út sarkán.

A sokemeletes ház előtt kihúzott vászon, előtte Molnár Piroska lebeg ég és föld között. Hevederek tartják, s mikor kicsit feljebb húzzák a lábait, s az égnek kalimpálnak, fanyar humorral nyögi: "Még jó, hogy nem vacsoráztam!" A hevedereken lógva repülnie kell, úsznia a légben Pohárnok Gergő kamerája előtt, míg Pálfi azt nem mondja, hogy rendben, elég.

Molnár Piroska a Taxidermiában dolgozott együtt Pálfival, mondja is, "ismerem a sajátos humorát". Az mégsem egyszerű, hogy hevedereken kell lebegnie, az imént meg a fagyos járdán feküdt, majd kúsznia kellett a földön hosszasan. Megcsinálta. "Az én koromban!" Ki is vívja a stáb bámulatát.

-Egy idős nénit játszom - mondja. - A néni leugrik a házuk tetejéről, de különös módon nem hal meg. Összeszedi magát, s elindul gyalog a hetedik emeletre, minden emeleten szembesül az egymás alatt-felett lévő lakások lakóival, otthon meg a saját életével. Aztán újra felmegy a tetőre…

-A zuhanó néni a Szabadesés kerettörténete, amit most forgatunk - mondja Pálfi György egy rövid szünetben. - Hét emeletnyi zuhanás közben benéz a lakásokba. A Szabadesés egy régi ötletünk megvalósulása. Négy-öt történetünk már megvolt hozzá, régóta szerettünk volna őket megcsinálni, de soha nem illeszkedtek egyik játékfilmünkbe sem. Azután kitaláltuk a többit is, így állt össze a hét egymás alatti lakás lakóinak története. Mert a hetes bűvös szám.

Egy teljesen független film születésének vagyunk szemtanúi a fagyos budai éjszakán. A jelenet egy sikertörténet része, meg a kreativitás diadala. Úgy indult, hogy Dél-Korea második legnagyobb filmes mustrája, a Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál a fennállásának 15. évfordulóját három vadonatúj, "saját" művel akarja emlékezetessé tenni. Ezért három filmrendezőt kért fel 60 percnél hosszabb játékfilm elkészítésére, kizárólag digitális módszerrel, nagyon rövid határidővel.

Választásuk két távol-keleti alkotó mellett Európából Pálfi Györgyre esett! Pusztai Ferenc producertől megtudjuk, a dél-koreai pénzhez menet közben még partnert kellett találni, így lépett a képbe a francia Sciapode s két magyar koprodukciós társ, a Visionteam és az Origo Film Group.

Tíz éves produceri pályáján ilyen rövid határidővel még nem dolgozott: a filmet öt hónap alatt készíti el a stáb az ötlettől a mozikópiáig. A dél-koreai felkérésre múlt év novemberében született meg az ötlet, decemberben elkészült a forgatókönyv, időközben megtörtént az előkészítés, a januári forgatás után pedig februárban indul a vágás, márciusban az utómunka zajlik. A Szabadesés az alkotók tervei szerint áprilisra teljesen kész lesz.

A rövid határidőt Ruttkay Zsófia is megemlíti. Pálfival nem csak életükben társak (és két gyermek szülei), hanem kezdetektől fogva a forgatókönyvírásban is. "Kevés pénz és rövid határidő - a kettő együtt nagy kihívást, ugyanakkor nagy szabadság is mindannyiunknak." Kevesebb a latolgatás, mindenki a szabad kreativitását dobja be.

"A történetek nagyon személyesek, saját és ismerősök megélt helyzetei, kifordítva abszurdba - mondja. - Markánsan kelet-európai történeteket választtunk, amelyek vizuálisan megjelenítik a hétköznapok szorongásait, félelmeit."

Pálfitól szeretnénk megtudni, hogyan születik egy különleges film. "A filmrendezés nagyon gyakorlatias szakma - mondja. - Tudtuk, hogy a filmnek nemzetközileg érvényesnek kell lennie, de a határidőre el kell készülnünk. Alapvető kérdés volt, gyártásilag milyen történetet tudunk a legegyszerűbben legyártani. Mondtuk, legyen egyetlen helyszín és nagyon kevés szereplő. Megtaláltuk hozzá a munkamódszert is, mert az fontos. Minden lakást csak két napig kell forgatnunk, s két napra a legfoglalkoztatottabb színészek is szabaddá tehetők."

Pálfinak sikerült is az elképzelt színészeket megkapnia. Molnár Piroskán kívül Tenki Réka, Trill Zsolt, Nagy Zsolt, Bordán Irén, Jordán Tamás, Hegedűs D. Géza, és Benedek Miklós szerepel az epizódokban. A történeteket Pálfi úgy jellemzi, mai, egyetemes történetek, belső vágyakból, álmokból, szorongásokból épülnek fel.

-Szenvedélyes, ösztönös történetek olyan emberekről, akik saját közegük ellen lázadnak, csendesen, vagy tettekkel. Ezek kis lázadástörténetek- mondja Pálfi. - Sokat számít, hogy szabad kezet kaptunk, nincs arra igény, hogy kiszolgáljunk bármiféle ízlést, esetleg nyereségre vagy szórakoztatásra irányuló szándékot. A franciák még szinopszist sem kértek, úgy léptek be a produkcióba.

Ezek a történetek nagyon jó pszichológiai túrák magamnak is. Kristálytisztán le fog jönni a vászonról, hogy mi foglalkoztat. Magam is meg szoktam döbbenni, hogy tényleg ennyire szorongásos vagyok? Ennyire szomorú? Ennyire kegyetlennek, vagy ennyire varázsosnak látom a világot? Ezek visszajelzések, ezért nem akarom teljes egészében ésszel készíteni ezeket a filmeket, hanem beengedem az ösztönt és a szabadságot.

Érdekessége a filmnek, hogy mindegyik szoba más stílust képvisel, s nem csak jelmezben és berendezésben, hanem filmezési módban is. Minden szobára új filmezési technikát találnak ki Pohárnok Gergővel, minden egyes szobai jelenet egy-egy filmstílusra utal.

-Hét nagyon különböző filmet csinálunk, leforgatjuk mindazt, amit az elmúlt években nem volt lehetőségünk nagyjátékfilmmé tenni - mondja a rendező. - Gergő mondta, most kipróbálhatom, melyik stílus áll hozzám a legközelebb: a kézikamerás kapkodós, a klasszikus fixekből álló, vagy a fahrtoló zoomolós. Minden szobával próbáljuk magunkat meglepni. Olyan ez a forgatás, mint az örömzenélés, nekünk ez örömfilmezés. Régóta várunk rá, nagy ajándékot kaptunk az élettől.

Szerző

Andy Vajna szeretne egy filmmustrát

Mindenképpen szeretne valamilyen filmmustrát Andrew G. Vajna, de a korábbi filmszemléknél különlegesebb eseményben gondolkodik. Erről a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos csütörtökön, a Mafilm felújított műtermének újranyitásán beszélt.

"A filmszemle nekünk is fontos, de még nem tudjuk, hogyan fogjuk hívni, filmszemle, filmfesztivál vagy valamilyen filmdíjak" - fogalmazott Andrew G. Vajna, hozzátéve, azon gondolkodnak, hogyan lehet egy olyan közös célt kitűzni, amellyel mindenki egyetért.
Arra a kérdésre, hogy akár már idén is megrendezhetik-e ezt az újfajta filmmustrát, a kormánybiztos azt mondta, ezt nem tudja garantálni, de lehetséges. "Dolgozunk rajta" - jegyezte meg, rámutatva, hogy szeretnék, ha valami különlegeset lehetne csinálni a seregszemléből.

A Magyar Filmművészek Szövetsége szerdán közölte, hogy idén februárban sem tudja megrendezni a Magyar Filmszemlét, amely fél évszázadon át a magyar filmművészet, filmipar és filmkultúra ünnepe volt, ám amelynek hagyománya az utóbbi két évben kényszerűen megszakadt.

"Mi, akik felelősséget érzünk a magyar film jövőjéért, aggodalmunkat fejezzük ki a helyzettel kapcsolatban. Bízunk és hiszünk abban, hogy eljön az idő, amikor újra találkozhatunk barátainkkal, nézőinkkel a Magyar Filmszemlén" - írták az MTI-hez is eljuttatott nyilatkozatban.

A Magyar Filmművészek Szövetsége már 2012-ben is csak "fapados" filmszemlét tudott tartani verseny és díjak nélkül, mivel a rendezvény nem kapott állami támogatást. Tavaly teljes egészében elmaradt a mustra.

Szerző

Pajor Tamás új lemezt készít az Amennel

Publikálás dátuma
2014.01.30. 14:32
Szentkirályi György, Pajor Tamás és Kauzál Márton. Fotó: K2 Press, Népszava.
Az Amen zenekar nemrég tartott 25 éves jubileumi koncertje sikerének hatására az együttes több mint húsz év után új lemezt készít. Pajor Tamás, az Amen vezetője elmondta, hogy más műfajban és projektben is gondolkodik.

Kattintson ide a tájékoztatón készült képekért! Fotó: K2 Press, Népszava.

"Szentkirályi György zeneszerzővel, az Amen régi, oszlopos tagjával fogom elkészíteni az Amen új anyagát, nélküle nem jöhetett volna létre a zenekar. Még körvonalazódik, de a tervek szerint lesznek további koncertek is" - mondta Pajor Tamás.

Az első magyar keresztény rockzenekarként számon tartott Amen 1989-ben alakult, miután Pajor Tamás 1987-ben kilépett a ma már legendás punkos, újhullámos, avantgárd Neurotic zenekarból, és megtért. Ezt a történetet Xantus János Rock-Térítő című filmje mutatta be. A csavaros és őszinte szövegeivel napjaink előadóira is nagy hatást gyakorló rapper, szövegíró belépett a Hit Gyülekezetébe, ott lelkész lett, és az Amen együttessel folytatta a zenélést, lemezeket készített.

"Az Amen fénykora a kilencvenes évek elején volt, akkor számos koncertet adtunk. Aztán az én életpályám periodikussá tette a zenekar működését, készítettem szólólemezeket, az Önök értéket és az Élni jót, és a gyülekezetben elhangzott dalok jelentős részének is én voltam a szövegírója" - idézte fel Pajor Tamás.

Az együttes hosszú szünet után idén tért vissza, és január 10-én a budapesti Hit Parkban sikeres 25 éves jubileumi koncertet tartott, mintegy 8000 ember előtt. A koncert kép- és hanganyaga húsvétra megjelenik DVD-n.

"Csak becsléseim vannak, bárátok, ismerősök visszajelzéseire tudok hagyatkozni, de azt mondhatom, hogy a közönség mintegy egyharmad részben nem a gyülekezet tagjai közül került ki" - fogalmazott Pajor Tamás az MTI kérdésére.

Az 50 éves rapper beszámolt arról, hogy "szózene" munkacímmel újfajta műfajban tervez projektet. Mint kifejtette, ez kávéházi, kuplé hangulatú zene lenne, akusztikus hangszerekkel, ugyanakkor dj-szettel, ehhez társulnának szövegei, amelyekben a pesti humor is szerepet kapna, "a nyugatos nemzedék nagyjainak beillesztése napjainkba, kicsit slam poetrysen, kicsit retrósan, letisztulva, ízléssel". Hozzátette: szózenés műsorát száz-kétszáz fős klubokban mutatná be, felolvasóesttel keverve.

A sajtótájékoztatón a Patmos Records ügyvezetője átadta Pajor Tamásnak és Szentkirályi Györgynek az Amen 25 című dupla CD után az arany- és a platinalemezt.

Szerző