Előfizetés

Tarlós és Horváth csörtéje a budapesti közgyűlésben

Népszava-összeállítás
Publikálás dátuma
2014.01.30. 06:16
Bekamerázták a szocialisták a közgyűlés üléstermét, hogy ne sértegethessen a főpolgármester mindenkit a végtelenségig FOTÓ: K 2
Kampányhangulat volt a fővárosi közgyűlés ülésén: Tarlós István nekiment főpolgármester-jelölti kihívójának, az MSZP-s Horváth Csabának. Durva kommentárjára Horváth úgy reagált: "Tarlós lejáratja a tisztséget, amit még néhány hónapig betölt". Jutott idő a munkára is: tagcserékről döntöttek több önkormányzati cég vezetésében is, vélhetően a főpolgármester és a BKK-vezér közötti hatalmi villongás újabb állomása, hogy Tarlós István javaslatára csökkentették a vezetői prémiumokat, és újabb területről tiltották ki a hajléktalanokat.

Gyakran előfordul, hogy a főpolgármester a közgyűlési üléseken "beszól" az ellenzéki képviselőknek, ezt megelégelve a szocialisták videózni kezdték a tegnapi ülésen Tarlós Istvánt, aki ki is jött a sodrából. A főpolgármester "egyszerűen idiótáknak" nevezte ugyanis emiatt a szocialistákat, Horváth Csaba frakcióvezetőnek - nem mellesleg kihívójának az októberi önkormányzati választáson - pedig azt mondta, "azt kéne felvenni, amikor kihúzza a szemöldökét a férfi mosdóban".

Az MSZP-s politikus úgy reagált, ezzel Tarlós nemcsak magát, de azt a tisztséget is lejáratja, amit "átmenetileg még néhány hónapig betölt". Horváth hozzátette: a Tarlós Istvánt rögzítő kamera a továbbiakban gyakorlat lesz, mert a főpolgármester "rendre komoly otrombaságokat követ el", aminek nyoma és következménye kell legyen.

A kampányidőszak "bemelegítésének" betudható adok-kapok mellett jutott idő tegnap a munkára is. A közgyűlés több gazdasági vonatkozású döntést hozott. Lemondott például a Főgáz-részvények elővásárlási jogáról, így a fele részben önkormányzati tulajdonú közműcég állami felvásárlása elől elhárult az utolsó akadály is.

Megírtuk, decemberben egyezett meg a Magyar Villamos Művek Zrt. több mint kétmillió embert ellátó Fővárosi Gázművek (Főgáz) Zrt. 49,83 százalékos részvénypakettjének a német RWE ipari konszerntől történő megvásárlásáról. Az MVM 41 milliárd forintot fizet a részvényekért. Rossz hír azonban, hogy az így félig "államosított" közműszolgáltató a kormányzati rezsiharc miatt jövőbeni jövedelmezőségét viszont már elveszítette.

Jóváhagyta a közgyűlés az állami adósságkonszolidációt, amelynek második hullámában a kormány február 28-áig 100,7 milliárd forintnyi tartozás törlesztését vállalja át a fővárostól, ami nyolc hitelszerződést érint. Az adósságkonszolidáció első körében, tavaly a főváros adósságának 60 százalékát, 104 milliárd forintot már "leírt" az állam.

Elfogadták a fővárosi és a kerületi önkormányzatokat együttesen illető pénzek megosztását is: a főváros a bevételek 51 százalékára, a 23 kerület azok 49 százalékára jogosult. Eszerint a kerületek összesen 95,55 milliárd, a főváros pedig 99,45 milliárd forintra jogosult. Utóbbi összegből 7,82 milliárdot Budapest köteles a közösségi közlekedésre fordítani.

Gazdasági vonatkozású hír, de városházi forrásaink inkább a főpolgármester és a BKK-vezér közötti hatalmi villongás újabb állomásának tudják be, hogy a városvezetés javaslatára jelentősen csökkentették a cégvezetők prémiumát. Így a cégvezetők többsége akorábbi 40 százalék helyett éves bérük legfeljebb 15 százalékára jogosultak teljesítménybérként a jövőben. Ez érinti a Budapesti Közlekedési Közpntot vezető Vitézy Dávidot is, bár ő 2010-es kinevezése óta nem vett fel fel ilyen juttatást.

A Tarlós-Vitézy ellentét következő állomása pedig az lesz, hogy a főpolgármester eléri: a  BKK-vezér befolyása a saját cége után az általa felügyelt BKV-nál is háttérbe szoruljon. Megírtuk, ehhez végül nem mindhárom, csak egy BKK által delegált tagot - és az nem Vitézy lesz - cseréltet ki Tarlós a BKV igazgatóságában.

A közgyűlés döntött arról is, hogy újabb területről tiltja ki a hajléktalanokat. Ehhez módosította az életvitelszerű közterületi tartózkodást tiltó rendeletet, így jogellenes lesz "hajléktalankodni" a 4-es metró átadása után a Kelenföld vasútállomásnál lévő (Etele téri) aluljáróban is. A további közterületekről vaó kitiltásról tavaly novemberben már döntöttek.

Rettegett BKV-járatok

F. P.
Publikálás dátuma
2014.01.30. 06:15
Javában zajlik az autóbusz-pályaudvar építése az őrmezői lakótelepnél FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Ma egyeztetnek információink szerint az őrmezőiek és a BKK képviselői arról, hogy a négyes metró átadása után milyen buszközlekedés lenne elfogadható a mintegy 8000 fős városrészben. Utóbbiak ugyanis félnek, mert mintegy 15 busz fogja kiszolgálni a kelenföldi metrót az őrmezői oldalról. Ez jelentős zaj- és levegőszennyezettséggel jár. A Budapesti Közlekedési Központ szerint viszont nem kell aggódni, nem lesz nagyobb a belső utak forgalma, mint jelenleg.

Több mint 5500 visszajelzést kaptunk azzal kapcsolatban, hogyan tervezzük átalakítani a budapesti buszközlekedést a négyes metró áprilisi átadása után - válaszolta lapunk érdeklődésére a Budapesti Közlekedési Központ.  Őrmező lakossága viszont aggódik, a városrészre tervezett buszvégállomás miatt. Azt mondják: "a BKK vezérigazgató-helyettese októberben még arról biztosította őket egy lakossági fórumon, hogy a 4-es metró állomása fölött csak egy ideiglenes helyi buszjárat fog üzemelni.

Ehhez képest ma már 15 járatról van szó." Ez igaz? Miért változott a terv? - kérdeztük a BKK-tól. Válaszukban ezt írták: a korábbi elképzelések szerint a gazdagréti és a budaörsi buszok az új végállomástól a Péterhegyi úton át a lakótelep közepén áthaladó Neszmélyi utat vették volna igénybe, de azóta találtak kedvezőbb megoldást.

A lakótelepen kívül - a Balatoni út, Boldizsár utca, meghosszabbított Péterhegyi út által körülvett területen - elhelyezkedő autóbusz-pályaudvart egyrészt a Balatoni út felől, másrészt a most épülő Péterhegyi úton, vagyis a lakótelep épületeit elkerülve érik majd el a buszok. Felhívták a figyelmet: az októberi lakossági fórumon azt vállalták, hogy a lakótelep belső útjain, a Menyecske utcában és a Neszmélyi úton összességében nem halad el több busz, mint jelenleg - plusz-mínusz 10 százalék -, s ezt be is tartják.

Az alapvető problémát az okozza, hogy a metróvonal ideális végpontja az agglomerációban, Budaörs térségében lenne, de ehhez a szükséges források  nem állnak rendelkezésre. A környező lakóterületek (például Gazdagrét, Budaörs, XXII. kerület egyes részei) lakosságának pedig biztosítani kell a metróra való átszállást, indokolatlan kerülő útvonalak nélkül - írta a BKK. Ezért nem tartható fenn a metró elindulása után, hogy a buszjáratok zöme továbbra is a Móricz Zsigmond körtér és környékéig közlekedjen.

Értelmetlennek tartják azt is, hogy az agglomeráció lakosságát hosszú kerülő útvonalon az Etele térre szállítsák. Mindezek figyelembe vételével döntöttek úgy, hogy a belvárosba tartó utasok számára a Kelenföld vasútállomás őrmezői oldalán alakítják ki az autóbusz-végállomást.

Információink szerint a BKK és az őrmezeiek ma tartanak megbeszélést. A helybéliek attól félnek, hogy ha sikerül is úgy megvalósítani a közlekedést, ahogy most a Budapesti Közlekedési Központ állítja, akkor is érintik a lakótelepet a buszok a Balatoni út felől, a Boldizsár utca sarkánál, s rendkívül hátrányos a megnövekvő forgalom, amely nemcsak veszélyes a környék lakosaira és gyermekeire nézve, de a zaj- és a levegő szennyezettség is rontja a  lakhatási körülményeket.

A Levegő Munkacsoport számításai szerint 15-20 százalékkal nőhet a környék légszennyezettsége. Ez főleg olyan időszakokban lehet kritikus, amikor egyébként is rossz a levegő Budapesten, mint például tegnap, amikor elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. (Ilyenkor kötelező érvényű rendelkezések még nincsenek, a lakosságot önkéntes korlátozásra kérik.) Budapest közlekedési központja szerint viszont nem jelent környezeti terhelést a lakótelepnek az új buszvégállomás.

Az M4-es metró indulása a felszínen naponta százezrek megszokott utazási szokásait módosítja. A tervek szerint mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon kell jelentős változásra számítani.

Nem sikerült az utakat a hótól megszabadítani

Bár a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) kedden azt közölte, hogy a Budapestre előrejelzett intenzív havazás kezdetétől, azaz szerda reggel hat órától "fokozott készenlétben" állnak a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. munkagépei, olvasóink tapasztalata szerint a főváros számos útszakaszán reggel komoly fennakadásokat okozott az el nem takarított, több centiméter vastagságú hó, amely összetömörödve csúszóssá tette az aszfaltot.

Többek között Zuglóban, Erzsébetvárosban és Terézvárosban voltak problémák, késtek a tömegközlekedési járatok, bár délutánra szinte mindenhol letisztították az utcákat a hókotrók. Ezt persze nem volt nehéz, hiszen lapzártánkig mintegy 3-5 centiméter hó esett Budapesten.

Elsőként a hidakat, a felüljárókat, a főútvonalakat, az autópályák és a fontosabb autóutak fővárosi bevezető szakaszait tisztították meg, utána kerülhetett sor a 2100 kilométer hosszúságú mellékútvonal-hálózat rendbe tételére. Az FKF Zrt. pedig arra kérte az ingatlantulajdonosokat, hogy az ingatlanjaik előtti járdaszakaszokat tisztítsák meg a hótól és síkosságmentesítsék a gyalogos balesetek elkerülése érdekében, de a havat ne az úttestre tolják.

Súlyosabb volt a helyzet a déli megyékben. Baranyában 18 cm, Tolnában 14 cm, Csongrádban 17 cm hó hullott. Somogy megyében, Barcs és Darány között a 6-os úton egy kidőlt akácfa zárta el a forgalmat, több helyen személyautó, máshol nyerges vontató csúszott az árokba.