Állami lesz a sajátból

Publikálás dátuma
2014.01.04. 06:16
Az ócsai lakóparkot talán sohasem fejezik már be FOTÓ: BIELIK ISTVÁN
Csak a tüneteket próbálja kezelni a kormány a sorozatos devizahiteles-mentő szemfényvesztésekkel: a gondot ugyanis nem csak az árfolyamkockázat vagy a kamatok változása okozza, hanem a munkanélküliség és a szegénység is. Ezt jelzi legalábbis, hogy az adósok egy része a Nemzeti Eszközkezelőnek fizetendő átlagos 9400 forintos bérleti díjat sem tudja fizetni. Az eszközkezelőnek eddig 15 ezer lakást ajánlottak fel, de a szerződéskötésig azonban még csak 5000 adós jutott el.

Eddig 15 ezer lakást ajánlottak fel a Nemzeti Eszközkezelőnek (NET) - jelentette be tegnap Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Azt azonban már csak Csillag Tamás, a NET vezérigazgatója tette hozzá, hogy a szerződéskötés még csak ötezer ingatlan esetében zárult le. A jövő év végéig további 10 ezer adós lakását vennék meg a hitelező bankoktól, erre a költségvetésben 37 milliárd forint van elkülönítve.

A Nemzeti Eszközkezelőt még 2011-ben hozta létre a kormány, ám nagyon nehezen indult. A szervezetnek az adósok ajánlhatják fel az ingatlanjaikat, melyet az állam a forgalmi érték 35-55 százalékáért megvásárol a banktól, majd bérbe adja a hitelesnek. Mivel azonban a banknak is bele kell egyezni az adás-vételbe, jobbára csak azok az ingatlanok jutnak erre a sorsra, amelyeket szinte képtelenség elárverezni vagy eladni. Csillag Tamás, a NET vezérigazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján azzal indokolta a nehéz indulást, hogy az adminisztráció kiépítése mellett gondoskodni kellett a megvásárolt lakások kezeléséről is. Ezt a feladatot végül a MÁV Ingatlankezelő Kft.-re bízták.

A bérbeadható lakások számát igyekeznek bővíteni: Német Lászlóné tegnap bejelentette, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő, örökös nélküli lakásokat is megkapja az eszközkezelő. Emellett a NET-hez kerül az ócsai devizahiteles lakópark is. Ismeretes: a kormány 500 lakást tervezett felépíteni Ócsa és Alsópakony között, ahová a bedőlt hiteleseket költöztették volna. A tervnek csak az első üteme valósult meg: 80 ház épült az út mentén, 4 kilométerre bármilyen lakott településtől. A lakóparkba beköltözőket a Máltai Szeretetszolgálat válogatta ki. A 2,6 milliárd forintos lakópark csaknem fele jelenleg is üresen áll.

Abból az összegből, amelyet az ócsai lakóparkra fordítottak, több ezer devizahiteles lakását vásárolhatták volna fel, s ilyen módon az adósok saját otthonaikban maradhattak volna - mondta el lapunknak Tukacs István. A parlament gazdasági bizottságának MSZP-s tagja szerint az eszközkezelő ugyanis egy jó ötlet rossz megvalósítása. A NET rugalmatlan, nehezen tud együttműködni az ügyféllel és a bankkal is, ráadásul a csatlakozni kívánó adósnak olyan szigorú feltételeknek kell megfelelni, amelyek csak kevés hiteles esetében teljesülnek - érvel az MSZP-s képviselő. Tukacs szerint a NET állami, központosított szerkezete sem felel meg ennek a feladatnak, közelebb kellene vinni az adósokhoz a probléma megoldását.

Azok a hitelesek ajánlhatják fel ingatlanjukat az eszközkezelőnek, akik tavaly év elején már legalább 180 napos késedelemben voltak, és még 2009 előtt adósodtak el. A legtöbb ingatlant Borsod-Abaúj Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében ajánlották fel, épp azokban a megyékben, ahol a legmagasabb a munkanélküliség, és a legnagyobb arányban él a lakosság szegénységben. Csillag Tamás elmondta: a havi lakbér átlagosan 9400 forint körül mozog. A bérleti díj meghatározásakor figyelembe vették, hogy a legtöbb ügyfélnek nem csak hitel- hanem közműtartozása is van. Csillag azt is elmondta: sok adós van, aki ezt az alacsony bérleti díjat sem tudja fizetni, velük újabb egyéves szerződést kötnek a tartozás rendezésére. Ez a helyzet kiválóan mutatja, hogy a devizahitel-problémának két gyökere van: az egyik az árfolyam megugrása - melyben a kormány sem vétlen - a másik pedig a munkanélküliség, az alacsony bérek - mutatott rá lapunknak Tukacs István.

Szerző

Habony és Rogán szerepét firtatják a TV2 eladásában

Elismerte a TV2-től megváló ProSiebenSat1, hogy nem a csatornát felvásárló Simon Zsolt és Yvonne Dederick a valódi tulajdonosok - legalábbis az MSZP és az Együtt PM tegnapi tájékoztatása szerint a német cég igazgatósága egy tagjának levele erről árulkodik. 

A szocialista Braun Róbert kérdésére ugyanis Conrad Albert azt közölte, hogy a ProSiebenSat1 "megfelelő biztosítékot" kapott a vételár megfizetésére - holott vélhetően sem a csatorna vezérigazgatója, sem gazdasági igazgatója nem fizethetett ki 20-30 milliárd forintot a TV2-ért, az általuk csak a vásárlás előtt néhány nappal alapított cégek üzleti teljesítmény nélkül ilyen garanciákat nem adhattak. Vagyis, Braun szerint a ProSiebenSat1 elismerte, hogy a tranzakció mögött állnak egyéb, tőkeerős vállalkozások is.

Ismeretes, december 21-én az Index számolt be arról, hogy a TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt.-t Simon Zsolt vezérigazgató "maga vette meg", miközben állítólag elismerte, hogy nincs rá pénze, és magyar befektetők állnak mögötte. Két nappal később a ProSiebenSat1 két olyan magyar céget nevezett meg vásárlóként - a TV-HU1 Kft.-t és a TV-CEE1 Kft.-t, amelyeket december 17-én jegyeztek be, mindkettőt Simon és Dederick vezeti.

A szocialista Braun, valamint az Együtt-PM társelnöke, Szigetvári Viktor úgy tudják, politikai szereplők is részt vettek az eladásban. Nemrég Edmund Stoiberhez, a ProSiebenSat1 tanácsadó testületének elnökéhez fordultak - a volt bajor miniszterelnök Orbán Viktor közeli barátja - , de Stoiber eddig válasz nélkül hagyta őket. Most újabb megkereséssel arra várnak választ: lehetséges-e, hogy a miniszterelnöki tanácsadó Habony Árpád, vagy Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető bármilyen formában részt vett a tárgyalásokon? Braun ugyanis - az Index és a Független Hírügynökség egykori tulajdonosaként - elképzelhetetlennek tartja, hogy saját pénzből vették volna meg Simonék a tévécsatornát. Azt ugyanis úgynevezett "management buyout"-tal tették - a vállalatot saját menedzserei vásárolják meg -, és ilyen esetekben, mivel a vezetőknek kellő tőkéjük nem szokott lenni, bevett gyakorlat, hogy a vételár kifizetését a jövőbeni profitból vállalják. Ez a "jövőbeni profit" az ellenzékiek szerint pedig nem lehet más, mint közpénz, mégpedig állami hirdetésekből. Ha ez így történne, az megszegné a tiltott támogatás európai uniós szabályát - tették hozzá. Ráadásul a TV2 híradójában ma is 85 százalékban a kormányoldal szerepel, és csak 15 százalékban az ellenzék. Felidézték Orbán egy korábbi nyilatkozatát, ami szerint "nem helyes", hogy külföldi tulajdonban vannak a kereskedelmi csatornák, és "nem lesz ez mindig így".

Az ellenzéki politikusok azt tervezik, hogy a német tőzsde- és pénzügyi felügyelethez fordulnak a tranzakció nyilvánossága érdekében, de mivel a ProSiebenSat1 tulajdonosai között egy amerikai pénzügyi befektetési alap is megtalálható, vélhetően az amerikai igazságügyi minisztériumot is megkeresik.

Szerző

Habony és Rogán szerepét firtatják a TV2 eladásában

Elismerte a TV2-től megváló ProSiebenSat1, hogy nem a csatornát felvásárló Simon Zsolt és Yvonne Dederick a valódi tulajdonosok - legalábbis az MSZP és az Együtt PM tegnapi tájékoztatása szerint a német cég igazgatósága egy tagjának levele erről árulkodik. 

A szocialista Braun Róbert kérdésére ugyanis Conrad Albert azt közölte, hogy a ProSiebenSat1 "megfelelő biztosítékot" kapott a vételár megfizetésére - holott vélhetően sem a csatorna vezérigazgatója, sem gazdasági igazgatója nem fizethetett ki 20-30 milliárd forintot a TV2-ért, az általuk csak a vásárlás előtt néhány nappal alapított cégek üzleti teljesítmény nélkül ilyen garanciákat nem adhattak. Vagyis, Braun szerint a ProSiebenSat1 elismerte, hogy a tranzakció mögött állnak egyéb, tőkeerős vállalkozások is.

Ismeretes, december 21-én az Index számolt be arról, hogy a TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt.-t Simon Zsolt vezérigazgató "maga vette meg", miközben állítólag elismerte, hogy nincs rá pénze, és magyar befektetők állnak mögötte. Két nappal később a ProSiebenSat1 két olyan magyar céget nevezett meg vásárlóként - a TV-HU1 Kft.-t és a TV-CEE1 Kft.-t, amelyeket december 17-én jegyeztek be, mindkettőt Simon és Dederick vezeti.

A szocialista Braun, valamint az Együtt-PM társelnöke, Szigetvári Viktor úgy tudják, politikai szereplők is részt vettek az eladásban. Nemrég Edmund Stoiberhez, a ProSiebenSat1 tanácsadó testületének elnökéhez fordultak - a volt bajor miniszterelnök Orbán Viktor közeli barátja - , de Stoiber eddig válasz nélkül hagyta őket. Most újabb megkereséssel arra várnak választ: lehetséges-e, hogy a miniszterelnöki tanácsadó Habony Árpád, vagy Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető bármilyen formában részt vett a tárgyalásokon? Braun ugyanis - az Index és a Független Hírügynökség egykori tulajdonosaként - elképzelhetetlennek tartja, hogy saját pénzből vették volna meg Simonék a tévécsatornát. Azt ugyanis úgynevezett "management buyout"-tal tették - a vállalatot saját menedzserei vásárolják meg -, és ilyen esetekben, mivel a vezetőknek kellő tőkéjük nem szokott lenni, bevett gyakorlat, hogy a vételár kifizetését a jövőbeni profitból vállalják. Ez a "jövőbeni profit" az ellenzékiek szerint pedig nem lehet más, mint közpénz, mégpedig állami hirdetésekből. Ha ez így történne, az megszegné a tiltott támogatás európai uniós szabályát - tették hozzá. Ráadásul a TV2 híradójában ma is 85 százalékban a kormányoldal szerepel, és csak 15 százalékban az ellenzék. Felidézték Orbán egy korábbi nyilatkozatát, ami szerint "nem helyes", hogy külföldi tulajdonban vannak a kereskedelmi csatornák, és "nem lesz ez mindig így".

Az ellenzéki politikusok azt tervezik, hogy a német tőzsde- és pénzügyi felügyelethez fordulnak a tranzakció nyilvánossága érdekében, de mivel a ProSiebenSat1 tulajdonosai között egy amerikai pénzügyi befektetési alap is megtalálható, vélhetően az amerikai igazságügyi minisztériumot is megkeresik.

Szerző