Előfizetés

Négy év, három vb-cím, két kerék

B. Molnár László
Publikálás dátuma
2013.11.12. 06:53
Marquez a motorkirály: 20 évesen mindhárom kategóriában világbajnok lett FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MIRCO LAZZARI
Sebastian Vettel egyeduralkodója a Formula-1-es világbajnoki versenysorozatnak, az idén negyedszer lett egymásutánban világbajnok. A hétvégén a gyorsasági motorosok elitkategóriájában vb-címet szerzett spanyol csodaifjú, Marc Marquez hasonló klasszis lehet két keréken. 20 évesen és 266 naposan, újoncként lett első, és német "kollégájához" hasonlóan mára minden rekordot magáénak tudhat, ami úgy kezdődik: a legfiatalabb...

A vasárnap Valenciában történelmet író fiatal spanyol versenyző, Marc Marquez olyat tett, amire eddig még senki sem volt képes a motorsportban: 20 éves és 266 napos korára mindhárom kategória világbajnoki címét megszerezte!  Az elitkategóriában újoncként lett első!

Ki ez a spanyol "suhanc", honnan jött és hová tart? Marquez 15 évesen és 56 naposan debütált a 125 köbcentisek között a Portugál Nagydíjon. 2008-at írtunk akkor.

Elsőre a 18. helyet csípte meg, aztán a következő kínai futamon máris megszerezte első pontjait: 12. lett. Ígéretes kezdés, de ahhoz, hogy benne lássák a jövő nagy bajnokát, a folytatásban is brillíroznia kellett. Hetedik versenyén (Donington Park) dobogót érő pozícióban végzett, gyorsasága mindenkit meggyőzött.

De persze azt, hogy villámsebességgel ér fel a csúcsok csúcsára, s hogy a sportág legendája lesz a 21. születésnapja előtt, továbbra sem sejthette senki…

A második idényében (2009) megszerezte az első pole pozícióját, de az igazi nagy kiugrás 2010 hozta meg számára. Abban az évben leiskolázta a mezőnyt: 10 futamgyőzelem, 12 dobogó és pole pozíció - mindez az első vb-címet jelentette a a 18. születésnapját be sem töltött ifjúnak.

Nem lehetett mit tenni, azonnal kategóriát váltott, és kis híján a Moto2-ben is rögvest megkoronázták, ám ekkor még a német Stefan Bradl megelőzte összetettben, noha Marquez több versenyt nyert a németnél (7-4).

Abban, hogy végül nem Marquez lett a kategória világbajnoka, az részint azzal magyarázható, hogy az utolsó két futamot ki kellett hagynia, mert a malaysiai szabadedzésen súlyos szemsérülést szenvedett.

Tavaly azonban már nem volt apelláta. Marquez húsz év alattiként győzni tudott a Moto2-ben, 9 futamgyőzelmet szerzett, ami mellé 7 pole pozíció és összesen 14 dobogós hely dukált. Legjobb volt, ehhez kétség sem férhetett, 56 pontos előnnyel végzett az összetett élén.

Amikor a gyorsaságimotoros-világbajnokságon a hatodik szezonját már a MotoGP-ben, ráadásul az egyik legjobb gyári alakulat, a Repsol-Honda csapatánál kezdte, az év elején a szakemberek azt mondták: a fiatal spanyol bizonyosan ott lesz a dobogón az összesítésben, ám a világbajnoki címért folyó csatába aligha szól majd bele.

Marc, a rekorder
Hosszasan lehetne sorolni, Marquez már most miben csúcstartó, helyhiány miatt a leglényegesebb rekordjaiból szemezgettün.
Marquez a legfiatalabb...
...világbajnoka a MotoGP-nek: 20 év 266 nap.
...pole pozíciót szerző versenyző a MotoGP-ben: 20 év 62 nap (2013. április 20., Austin).
...futamgyőztese a MotoGP-nek: 20 év 63 nap (2013. április 21., Austin).
...dobogós a MotoGP-ben: 20 év 49 nap (2013. április 7., Katar).
..., aki zsinórban négy futamot nyert a MotoGP-ben: 20 év189 nap (Németország - USA - Indianapolis - Cseh Köztársaság 2013).
..., aki pole pozíciót szerzett vb-futamon: 16 év 89 nap (Franciaország 2009. május 16., Le Mans).
..., aki 5 egymást követő nagydíjon győzni tudott: 2010, 125 ccm - Mugello, Silverstone, Assen, Barcelona, Sachsenring.
... és az első újonc, aki legalább 1 versenyt nyert már valamennyi kategóriában: 125 ccm - 10, Moto2 - 16, MotoGP - 6.
Ezen kívül ő az egyetlen versenyző, aki egy versenyt négy éven keresztül mindhárom kategóriában megnyert: Német Nagydíj - 2010-ben 125 ccm, 2011-ben és 2012-ben Moto2, míg 2013-ban MotoGP.
Nevéhez fűződik a legtöbb győzelem 21 év alatt valamennyi kategóriában: 32.
És ő érte el a legtöbb pole pozíciót egy szezonban: 12 (2010, 125 ccm).

A véleményeket arra alapozták, hogy földi halandónak azért szükséges némi belerázódás a magasabb géposztályba, tapasztalat nélkül lehet bármekkora tehetség valaki, nem juthat el az elsőségig. Erre fel, mi történt?

Megnyert hat futamot, megszerezte a legtöbb pole pozíciót - szám szerint kilencet -, 16 alkalommal állt dobogón, és 20 évesen és 266 naposan a királykategóriában is a csúcsra ért!

1983-ban Freddie Spencer nem volt még 22, amiikor világbajnok lett a legnagyobbaknál, csúcsa eleddig megdönthetetlennek tűnt. Marquezt ez nem foglalkoztatta.

2010 óta valamennyi sorozatot (125 ccm, Moto2, MotoGP) megnyerte, efféle bravúrt korábban csupán három versenyző tudott véghezvinni, Mike Hailwood, Phil Read és a nagy példakép, Valentino Rossi.

Újoncként 334 pontot sem ért el még senki a MotoGP-ben, s rekordjait látva kezdik úgy emlegetni, hogy ő a motorsport Sebastian Vettele.

Hogy valóban egyeduralkodója lesz-e a sportágnak, az szinte nem is kérdés, az már inkább, hogy Giacomo Agostini 15 világbajnoki címmel tartott rekordját képes lesz-e túlszárnyalni?

Ha egyelőre az nincs is veszélyben, Rossi kilenc trófeáját megdöntheti. Elvégre az eddigiek alapján nehéz volna megmondani, hol lesznek Marquzez korlátai...

Ingyenpénz kétszer

T. I.
Publikálás dátuma
2013.11.12. 06:27

Gőzerővel dolgozik a Fidesz a saját maga által, a tranzakciós illetékkel okozott probléma kijavításán. Jelesül azon, hogy levonással juthatnánk a fizetésünkhöz, ha kártyával kivesszük a számlánkról. Csakhogy a megoldás újabb és újabb problémákat vet föl.

Hiába fogadta el hétfőn az Országgyűlés a részben ingyenes készpénzfelvételről szóló törvénymódosítást, azzal kapcsolatban még számos kérdés tisztázatlan.

A kormányerők célja az volt, hogy a nettó átlagbért lehessen "kedvezményesen" felvenni, ezért februártól havonta legfeljebb kétszer, összesen 150 ezer forintig működik a díjmentes ATM-használat.

Viszont bárkinek lehet több számlája, de azt már nem szeretnék a jogalkotók, hogy mindegyikre érvényes legyen a "pénzügyi rezsicsökkentésnek" titulált intézkedés. (Mivel az egész tranzakciós illeték a Fidesz-többség műve, bátran nevezhetjük ezt a szóhasználatot cinikusnak.)

Így nyilatkozni kell majd december 1. és január 20. között annál a banknál, amely azt a számlánkat vezeti, amelyre szeretnénk érvényesíteni a kedvezményt. Az azonban mostanáig nem derült ki, a nyilatkozatokból ki, hogyan építi majd föl azt az adatbázist, amely az ellenőrzésre szolgál.

A nyilatkozatok kitöltése és leadása bizonyára akkor is tumultuózus jeleneteken okoz majd a fiókokban, ha Rogán Antal frakcióvezető saját javaslatához beadott módosításával lehetővé tette, hogy internetbank segítségével is megtehető legyen a nyilatkozat, hiszen a többség bizonyára személyesen intézkedik majd az utolsó napokban.

Az sem világos, ki vehet föl külön jutalék nélkül pénzt. Vajon a külföldiek is, ha itthoni bankfiókban van számlájuk? És az a magyar polgár, aki külföldön dolgozik? Nem látszik a megoldása a tipikusan házastársakat érintő esetnek sem, amikor több keresőnek van közös számlája. Ha ők csak egyszer vehetik igénybe a kedvezményt, kárt szenvednek el.

A bankok számára nem lesz illetékmentes az a bizonyos kétszeri felvétel, vagyis számlánként havi 900 forintos veszteséget (jelenleg hat ezrelék a tranzakciós illeték), ha úgy tetszik, egy újabb bankadód akár fel is írhatnak a veszteséglistára.

Ezt persze igyekeznek majd beszedni. A jobb, nagyobb bérátutalást kapó, jelentős megtakarítást kezelő ügyfelek számláinál erre inkább van lehetőség, még akkor is, ha a jogszabályok szerint csak az inflációval lehet emelni az egyes tételeket - mondta erről a Népszavának Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője.

Szerinte egyébként egyre inkább fehér holló lesz (csak a legeslegelitebb ügyfeleknek szánva) az olyan konstrukció, amely a kötelező két kivétnél többet enged ingyenesen. A legkisebb ügyfelek azonban alighanem tényleg nagyobb veszteséget okoznak majd a számlavezetőjüknek.

A kormány a havi kétszeri készpénzfelvétel bejelentése után arra is ígéretet tett, hogy a kártyás vásárlások is díjmentesek maradnak, hogy ne részesítsék előnyben a feketegazdaságnak, a számlamentes, követhetetlen ügyleteknek kedvező készpénzhasználatot. (Ebben az esetben a megoldás az lenne, hogy itt a bankoknak sem kellene befizetni a tranzakciós illetéket.)

A jogszabályalkotás folyamatában azonban eddig ez ügyben semmi sem történt. A Portfolió.hu úgy véli, nem is lesz ilyen módosítás, a Nemzetgazdasági Minisztérium nekik adott válasza megállapítja, hogy a kormány nem kezdeményezett ilyen törvénymódosítást.

Persze ami eddig nem történt meg, az még megtörténhet, Gergely Péter például úgy véli, abszurdum lenne, és tíz év banki innovációját tenné tönkre, ha a korszerű, kártyás tranzakciókat ilyen módon diszkriminálnák.

Az is igaz persze, ha ingyenes lesz a kártyás vásárlás, a kormányerők már akkor is öles léptekkel haladnak visszafelé, sokat tesznek a pénzügyi kultúra ellen.

A bankszámla használatának például nem az a legkorszerűbb módja, hogy a fizetésünket rögtön, egy vagy két darabban fölvesszük, márpedig csak ez lesz kedvezményes.

De természetesen maga az egész tranzakciós illeték, vagyis a számlahasználat megsarcolása eleve a készpénz felé terel, a bankok elkerülésére ösztönöz.

Nem jó minta a hazai e-útdíj

A napokban ismét tárgyalóasztalhoz ülnek a fuvarozók a kormányzat képviselővel, hogy az eletronikus útdíjszedési rendszer hiányosságainak a kijavításáról tárgyaljanak - tudta meg lapunk. A megbeszéléseken a már korábban felvetett témákat tárgyalják tovább, mint a fizetős szakaszok pontosabb kijelölése és az utólagos díjfizetés lehetősége.

 A fejlesztési tárca szerint ez utóbbiról még ebben a hónapban elkészül a jogszabály. A fizetős szelvények, az úgynevezett elemi útszakaszok átszabásáról szóló rendelet december elején lép majd életbe.

Rövidesen nyilvánosságra hozzák az Európai Bizottság ellenőrei a hazai elektronikus útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos meglátásaikat - írta az egyik kormányközeli napilap.

A lap szerint az ellenőrök érdemi kritikát nem fogalmaztak meg, sőt a hazai rendszer megoldásait olyannyira innovatívnak tarják, hogy azokat az unió más tagországainak is fegyelmébe ajánlják.

Az általunk megkérdezett szakemberek szerint viszont a magyar útdíjfizetési rendszer legfejlebb negatív példaként jöhet szóba a külföldiek számára.

Ugyanis ami hiba előfordulhatott a magyar díjfizetési hálózaton belül, az elő is fordult. A díjszedési rend beindulásakor külnösen, de máig nem lehet utólagosan reklamálni, illetve fizetni, és a műholdas járműkövető rendszer sem működik még mindíg tökéletesen.

Ezért a fuvarozók jelentős hányada ma is elégedetlen a hazai "összetákolt" díjszedési rendszerrel - jegyezték meg szakemberek.