Féldisznót a konyhaasztalra!

Publikálás dátuma
2013.11.09. 06:17
Kampánytéma lehet az áfacsökkentés, de a boltokban nem lesz olcsóbb a késztermék FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCKS
Alig van érdemi hatása a januári sertésáfa-csökkentésnek, hiszen a végtermékek adótartama nem változik. A feketegazdaságot az alapanyag oldalán nehezíti, viszont a készítmények oldalán könnyíti. Aki azonban otthon dolgozza föl a megvásárolt féldisznót, az valóban jól járhat.

Nincs könnyű dolga annak, aki meg akarja érteni, hogy az Orbán-kormány miért pont úgy avatkozik bele a húságazat működésébe, ahogy. Az egész vagy félsertés áfájának 5 százalékra csökkentése ugyanis érdemben nem javítja a tenyésztőktől a fogyasztókig terjedő termékpálya egyetlen szereplőjének pozícióját sem, hiszen a végtermék áfája ugyanúgy 27 százalék lesz jövőre is, mint idén. Hacsak - figyelmeztet Angyal József okleveles adószakértő - nem szakítjuk meg a termékpályát, avagy adószempontból vizsgálva az áfaláncolatot a vége előtt.

Magyarán, ha az egész- vagy féldisznó nem alapanyagként, hanem végtermékként szerepel, akkor valóban csak 5 százalék áfát kell megfizetni. Semmi nem tiltja ugyanis, hogy aki megveszi az 5 százalékos adót tartalmazó félsertést, az otthon feldolgozza. Megjósolhatatlan, hogy hányan lesznek, akik áttérnek a karaj, tarja, comb megvásárlásáról a félsertés hazacipelésére, de ők járnak jól. Nem elképzelhetetlen, hogy vidéken elterjed ez a szokás.

A sertéstartók egyik szeme sír, a másik nevet az élő, illetve a félsertés áftájának 2014. januári csökkentése miatt. A jó hír az, hogy ha az Országgyűlés elfogadja a csütörtökön a költségvetési bizottságnak az adótörvényhez benyújtott módosítását, akkor jövőre jelentős mértékben visszaszorulhat az élő állatokkal folytatott feketekereskedelem. Mára valóságos iparág épült ki a világon is szinte egyedülállóan magas 27 százalékos áfa elcsalására. A külföldről behozott jószágot papíron eladták valamelyik környező uniós tagországban, majd a virtuális szállítás lepapírozása után természetesen az áfa megfizetését mellőzve, eladták a sertéseket valamelyik vágóhídnak.

Az olcsó importsertéshús is jelentős versenyt teremtett. Sákán Antal, a Sertéstartók Országos Szövetségének elnöke hangsúlyozta, ez a lépés mindenképpen javítja a legálisan dolgozó hazai állattartók piaci pozícióit.

A szakember azonban azt sem titkolta, a mérleg másik serpenyőjében viszont ott vannak a 27 százalékos áfakörbe tartozó ipari fedlolgozású takarmányalapanyagok, mint az amúgyis drága szója, vagy a napraforgó, illetve az állatgyógyászati cikkek, az energia, a gázolaj. A termelők egy részének és a szövetségnek az az álláspontja, ha az az ára a piac tisztulásának, hogy a gazdák finanszírozzák az 5 százalékos áfát, akkor talán joggal bíznak abban, hogy a kormány a gabonafélék után a takarmány-fehérjenövényekre is kiterjeszti a fordított áfát, illetve a teljes élelmiszerlánc 5 százalékos áfát fizet majd.

A sertéstermékpálya vegyes áfarendszere az egyik oldalon ugyan várhatóan csökkenti a feketegazdaság kiterjedését, a másik oldalon viszont növeli, hiszen jövőre nem az alapanyaggal, hanem a késztermékkel lesz érdemes eljátszani az áfamentesítés trükkjét. Ha egy picit továbbgondoljuk a korábban leírtakat, azt is elképzelhetjük, hogy a konyhaasztalon "magánhenteskedők" közül esetleg lesznek, akik a szomszédsággal, komasággal is megosztják a sok húst - térítés ellenében. No ez már illegális tevékenység lenne.

Lényegében a sertéstenyésztők pozíciója sem változik az intézkedéssel. Németh Antal, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) elnöke hangsúlyozta, ettől az áfacsökkentéstől nem lesz olcsóbb az üzletekben sem a tőkehús, sem a sonka, a szalámi. A termelő a takarmány-, energiaköltség 27 százalékos áfáját viszaigényelheti, de a vágóhídtól, feldolgozótól csak 5 százalékos áfával kapja a felvásárlási árat. Azt azonban Németh is megerősítette, hogy azzal javulhat a hazai sertéstartók piaci pozíciója, ha az import és az illegális disznóbehozatal visszaszorul. A termelőnek hátrányos lehet viszont a visszaigénylésnél, hogy az Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) utalására többnyire várniuk kell. Így a gazdáknak likviditási gondjaik lehetnek majd.

Ha már a likviditásnál tartunk, a törvénymódosítás elvileg segíti viszont a feldolgozókat, mert csak öt százalékos áfával kell vásárolniuk. Talán ez is lehet a kormány egyik célja, hiszen több húsüzem is bajba került az utóbbi hónapokban. Ám ez a hatás nem túl jelentős, mert a hús gyorsan romló, így gyorsan forgó termék - mondja Angyal József.

Összességében az élő és félsertés áfájának 5 százalékra csökkentése érdemben nem jelent változást a hazai sertéshúságazatban, legföljebb propagandafogásnak tekinthető. A választások előtt a kormány érvelhet azzal, hogy csökkentette a hús áfáját, jóllehet ez a fogyasztói árakra nincs hatással. Az alapanyag áfacsökkentése egyébként nagyon hasonló ahhoz, amit fordított áfának neveznek. Ennek lényege, hogy nem az eladó, hanem a vevő fizeti be az áfát. (Mert az eladó esetleg "elfelejti".) Itt lényegében hasonló konstrukció jön létre.

De az sem véletlen, hogy az EU szabályai nem engedik a fordított áfát olyan termékre bevezetni, amely végfelhasználás alanya (is lehet), hiszen ilyenkor a vevő nem fizet áfát - figyelmeztet Angyal József. Elképzelhető, hogy a kormányzat éppen azért találta ki az ilyen típusú áfacsökkentést, hogy ez pótolja a tiltott fordított áfát. Csakhogy - mint láttuk - a pótszer abban is azonos az eredetivel, hogy végső fogyasztás esetén kiesik az állami áfabevétel egy része.

Három százalék alá is mehet az alapkamat

Nincs előre meghatározott alsó határa a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kamatcsökkentésének - mondta Palotai Dániel, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris politikáért felelős ügyvezető igazgatója, aki nem tagja a Monetáris Tanácsnak.

A szakember szerint a 3 százalék körüli alapkamatszint összhangban lehet az árstabilitási célkitűzésekkel, ha nem változnak jelentősen a mostani pénzpiaci körülmények. Matolcsy György jegybankelnök még július végén nyilatkozott úgy, hogy folytatódik a jegybanki kamatcsökkentési ciklus, amelynek végén 3-3,5 százalék lehet az irányadó ráta. A legutóbbi, október végén történt kamatdöntésről kiadott közleményben a Monetáris Tanács úgy látta, hogy az inflációs és reálgazdasági kilátások alapján, az ország kockázati megítélésének figyelembevételével sor kerülhet még további óvatos kamatcsökkentésre.

A monetáris tanács megítélése szerint a magyar gazdaságot számottevő kihasználatlan kapacitás jellemzi, az inflációs nyomás tartósan mérsékelt maradhat. Az infláció az előrejelzési horizonton változatlanul, a 3 százalékos cél körül alakul, ezért további monetáris lazítás lehetséges - volt olvasható a legutóbbi kamatdöntésről kiadott közleményben. Az MNB az elmúlt hónapokban fokozatosan csökkentette az alapkamatot. A jelenleg 3,40 százalékos kamatszint már a felét sem éri el 2012 augusztusában indult enyhítési ciklus kezdetén érvényes 7,0 százaléknak.

A jegybank egy másik igazgatója, Vonnák Baláza úgy nyilatkozott: jónak tartja a devizahiteles árfolyamgátat, de úgy alakítaná át, hogy az árfolyamkockázatot ne a háztartásoknak kelljen viselniük, valamint maximalizálná a bankok által felszámítható kamatmarzsot (kamatrést), így pénzpiaci kockázat nélkül lehetne hatékonyan segíteni a családoknak. Az elképzelések irányvonala gyakorlatilag megegyezik a kormány által javasoltakkal, a fordulópont a Kúria jogegységi ítélete lehet a semmisségi tárgyalások ügyében.

Szerző
Témák
MNB alapkamat

Leminősítette Ukrajnát a Fitch

Rontotta Ukrajna eddig is mélyen spekulatív szuverén adósosztályzatait pénteken a Fitch Ratings, egyebek mellett az ukrán gazdaság külső finanszírozási kockázataival indokolva a lépést.

A nemzetközi hitelminősítő péntek este Londonban bejelentette, hogy az eddigi "B"-ről egy fokozattal "B mínusz"-ra rontotta Ukrajna devizában és hazai valutában kibocsátott hosszú lejáratú államadósságának besorolását, és az új osztályzatra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátás érvényes.

Egy hete egy másik nagy hitelminősítő, a Standard & Poor's rontotta ugyanilyen mértékben Ukrajna államadós-besorolásait, ugyancsak a külső finanszírozási kockázatokkal indokolva a döntést.

Ukrajna szuverén adósosztályzatait néhány héttel korábban a világ legnagyobb nemzetközi hitelminősítő csoportja, a Moody's Investors Service még mélyebbre süllyesztette a spekulatív sávon belül, szintén az egyre aggasztóbb külső ukrán likviditási pozícióval indokolva a lépést.

A Moody's szeptember végén az addigi "B3"-ról egy fokozattal "Caa1"-re rontotta Ukrajna államkötvény-osztályzatát, és az új osztályzatot is azonnal leminősítési felülvizsgálat alá vette.

A "Caa1" besorolás - amely a másik két hitelminősítő módszertanában "CCC plusz"-nak felel meg - egy fokozattal rosszabb az S&P és a Fitch új ukrán osztályzatánál. A "Caa" osztályzati sáv már rendkívüli kockázatokra figyelmezteti a befektetőket az érintett adóssal kapcsolatban.

Ukrajna az S&P Capital IQ piaci adatelemző csoport minap Londonban bemutatott új globális adóskockázati listáján a világ tíz legkockázatosabb szuverén adósának mezőnyében szerepelt.

A Fitch Ratings a pénteken bejelentett leminősítés indoklásában kiemelte, hogy a lépés elsősorban Ukrajna "egyre ingatagabbá váló" külső finanszírozási pozícióját tükrözi, és azt, hogy Ukrajna mint szuverén adós már csak korlátozottan képes hozzájutni devizahitelhez 2014-2015-ben esedékessé váló jelentős külső adósságtörlesztési kötelezettségei refinanszírozására. A máris alacsony hivatalos ukrán devizatartalék is valószínűleg még tovább apad, mivel valószínűtlen, hogy a nettó tőkebeáramlás fedezné a GDP 8 százalékával egyenlő folyómérleg-hiányt. Ez növeli annak a kockázatát, hogy elvész a hazai fizetőeszközbe vetett piaci bizalom, ami meredek árfolyamgyengüléshez vezethet - áll a Fitch péntek esti londoni elemzésében.

A hitelminősítő adatai szerint az ukrán jegybank devizatartaléka októberben 20,6 milliárd dollár volt; ez 2,5 havi importszámla fedezetére elég. A Fitch megjegyzi, hogy az ukrán devizatartalék januárban még három havi import értékének felelt meg.

A cég szerint Ukrajna, valamint az állami tulajdonú ukrán vállalatok és bankok számára a nemzetközi tőkepiacok gyakorlatilag már zárva vannak a magas kockázati felárak miatt.

Szerző